ترفندهایی برای نوردهی مناسب‌تر برای عکاسی در شب

عکاسی در شب می‌تواند نسبت به عکاسی در روز مفیدتر باشد؛ چراکه همه‌چیز در شب متفاوت دیده می‌شود و احتیاج ندارید برای گرفتن عکس‌های خوب، به جاهای عجیب‌وغریب بروید.

0

پل‌ها، جاذبه‌های شهری و ساختمان‌ها معمولاً در شب به خوبی روشن شده‌اند و مکان‌هایی که به نظر می‌رسد در طول روز محل عبور عابران پیاده باشند، در شب می‌توانند نقش سوژه‌های درخشانی را بازی کنند. همچنین در طول شب، می‌توانید گرفتن عکس‌ها را هرچقدر که مایل باشید طول بدهید، چراکه عابران کمتری وجود دارد و نیازی به نگرانی در مورد تغییر وضعیت نور نیست.

مهم‌ترین چالش عکاسی در شب به دست آوردن مقدار مناسب نوردهی است. در طول روز می‌توانید به سادگی دوربین خود را به دست گرفته و به اطراف بروید، عکاسی کنید و نگران لرزش دوربین نباشید. به‌علاوه، به علت میزان نور موجود در روز، لازم نیست در مورد عکاسی با ایزوی بالا (سرعت ثبت بالا) و درنتیجه افزایش نویز عکس نگران باشید. بااین‌حال عکاسی در شب با دست و بدون کمک سه‌پایه به علت افزایش زیاد نویز امکان‌پذیر نیست.

قوانین نوردهی در شب هم مثل روز عمل می‌کنند، تنها به زمان بیشتری برای راه دادن نور به دوربینتان احتیاج دارید. برای عکاسی در شب بهتر است که سه‌پایه و ریموت شاتر دوربین را هم برای جلوگیری از هرگونه لرزش در حین نوردهی همراه ببرید. با استفاده از این دو، بهترین نتایج را دریافت خواهید کرد. حال با استفاده از نکات زیر نتایج را بازهم بهتر کنید.

night photography 1
تنظیمات نوردهی برای این تصویر: سرعت شاتر 4 ثانیه؛ محدوده دیافراگم f/11؛ ایزو 400

از حالت دستی استفاده کنید

اولین نکته این است که از حالت دستی برای عکاسی در شب استفاده کنید. در حالت دستی می‌توانید سرعت شاتر، محدوده دیافراگم و ایزو را خودتان تعیین کنید. این حالت، کنترل کاملی از دوربین را به شما می‌دهد.

زمانی که در شب عکاسی می‌کنید، دوربین روی سه‌پایه قرار خواهد گرفت و به آرامی کار خواهید کرد. به علت سرعت کار لازم نیست که از هیچ حالت خودکاری استفاده کنید. البته شاید لازم باشد که با تنظیمات میزان نوردهی، مقداری آزمون‌وخطا انجام دهید (دوربین به سادگی به خاطر تفاوت‌های زیاد بخش‌های کم‌نور و پرنور فریب می‌خورد). شما می‌خواهید که بر این پروسه کنترل کاملی داشته باشید، حالت دستی این کنترل را برایتان فراهم می‌کند.

مطمئن شوید که برای کار کردن با حالت Bulb در دوربینتان مشکلی ندارید

حالت دستی تنها برای زمان نوردهی تا 30 ثانیه مناسب خواهد بود. اگر به سرعت شاتر بیشتر از 30 ثانیه نیاز داشته باشید، تنها راه برای رسیدن به نوردهی مناسب، استفاده از حالت Bulb (نوردهی با زمان بالا) است؛ بنابراین، با اینکه باید معمولاً با تنظیمات دستی عکاسی کنید، برای استفاده از حالت Bulb هم باید راحت باشید.

در این حالت، شاتر تا مدت‌زمانی که دکمه شاتر را نگه داشته باشید، باز می‌ماند. زمانی که دکمه را فشار می‌دهید، شاتر باز و زمانی که دکمه را رها کنید، شاتر بسته می‌شود. برای عکاسی در این حالت جهت جلوگیری از ایجاد هرگونه لرزش در زمان نوردهی، استفاده از ریموت برای شاتر ضروری است.

با استفاده از حالت Bulb، می‌توانید مدت‌زمان نوردهی را تا چندین دقیقه افزایش دهید. اگر ریموت شاتر شما تایمر داخلی ندارد، مطمئن شوید که می‌توانید از تایمر دیگری مثل تایمر گوشی استفاده کنید. اگر ریموت شاتری که در اختیار دارید تایمر ندارد، احتمالاً می‌خواهید که قابلیت قفل‌کردن برای ثابت نگه‌داشتن وضعیت شاتر داشته باشد تا مجبور به نگه‌داشتن آن، در تمام مدت ثبت عکس نباشید.

night photography 2
تنظیمات نوردهی برای این تصویر: سرعت شاتر 6 ثانیه؛ محدوده دیافراگم f/5.6؛ ایزو 1600

با فرمت RAW عکس بگیرید

وقتی‌که در شب عکاسی می‌کنید، ثبت عکس‌ها در فرمت RAW اهمیت پیدا می‌کند. فایل‌های RAW تولیدشده توسط بیشتر دوربین‌ها، معمولاً فایل‌هایی 14 بیتی و عکس‌های با فرمت JPEG، تنها فایل‌های 8 بیتی هستند. هرچقدر این بیت‌ها بیشتر باشند، محدوده بیشتری از رنگ‌ها پوشش داده خواهد شد و انتقالی نرم‌تر بین آن‌ها انجام می‌پذیرد.

علت اهمیت استفاده از فرمت RAW در شب اینجاست که بیشترین رنگی که یک دوربین می‌تواند ثبت کند، در قسمت پرنور عکس قرار دارد و رنگ‌هایی که می‌توانند در قسمت کم‌نور عکس ثبت شوند، بسیار محدود هستند. قسمت اعظم عکس‌هایی که در شب می‌گیرید تیره و کم‌نور خواهند بود. اگر عکس در شب را با فرمت JPEG که توانایی کمی برای ثبت رنگ دارد، احتمال تکه‌تکه شدن رنگ‌ها در عکس که به آن Banding گفته می‌شود، بالا می‌رود.

با خود فلش همراه ببرید

آشنایی با تنظیمات دوربین برای عکاسی در شب، واقعاً به نفعتان خواهد بود. می‌توانید تغییراتی را بدون اینکه قادر به دیدن چیزی باشید، اعمال کنید. بااین‌وجود استفاده از یک فلش، فوق‌العاده کاربردی خواهد بود. یکی را همراه ببرید تا مطمئن شوید می‌توانید همه‌چیز را در دوربین و سه‌پایه‌تان ببینید. برخی اوقات برای روشن کردن قسمت‌هایی از تصویرتان هم مناسب خواهد بود.

night photography 3
تنظیمات نوردهی برای این تصویر: سرعت شاتر 10 ثانیه؛ محدوده دیافراگم f/9.0؛ ایزو 200

تنظیمات مناسب را انتخاب کنید

تنظیمات مناسب، در شرایط متفاوت تعریف می‌شوند. بااین‌حال، راه‌هایی وجود دارند که انتخاب تنظیمات برای عکاسی در شب، باید تحت تأثیر آن‌ها قرار بگیرند. در اینجا چند مورد را برایتان آماده کرده‌ایم:

محدوده دیافراگم: در شب، محدوده دیافراگم را بیشتر از مقدار معمولی برای روز باز کنید (از عدد f کمتر استفاده کنید). بسیاری از عکاسان برای عکس گرفتن در شب، از سطح نازک‌تری استفاده می‌کنند. پس‌زمینه و آسمان هم درهرصورت در شب سیاه است و به عمق میدان بزرگی احتیاج نخواهید داشت. همچنین محدوده دیافراگم بزرگ‌تر، به ورود نور بیشتر به دوربین کمک می‌کند.

ایزو: تا جایی که می‌توانید مقدار ایزو را کم انتخاب کنید. عکاسی در شب به این معنی است که قسمت‌های تاریکی در عکس‌ها وجود خواهد داشت و این قسمت‌های تیره، نتیجتاً باعث به وجود آمدن نویز دیجیتالی می‌شوند. انتخاب ایزوی بالاتر این مشکل را بیشتر می‌کند.

سرعت شاتر: نظر به اینکه شاید سرعت شاتر اولین چیزی باشد که برای نوردهی در روز نگرانش هستید، برای عکاسی در شب، باید آخرین چیزی باشد که به آن فکر می‌کنید. ازآنجایی‌که به کمک سه‌پایه عکس می‌گیرید، می‌توانید شاتر را هرچقدر که نیاز دارید باز نگه دارید. اگر نورهای مشخص دارید یعنی می‌خواهید از ترافیک، یک آب‌نما یا آب جاری عکس بگیرید، در حقیقت هرچه شاتر بیشتر باز بماند به نفعتان خواهد بود. تنها استثنا باد شدید یا هر چیز بی‌ثباتی که بر تجهیزاتتان تأثیر بگذارد است.

یکی دیگر از تنظیماتی که باید به بررسی آن بپردازید، کم کردن نویز در نوردهی با مدت‌زمان طولانی است. در منوی دوربین، به دنبال Long Exposure Noise Reduction باشید. اگر این گزینه را فعال کنید، دوربین دو نوردهی را انجام خواهد داد، یکی حالت معمولی و دیگری با شاتر بسته که در آن دوربین از مقایسه برای حذف کردن نویزها از عکس معمولی استفاده می‌کند. عکس‌هایی که با این روش گرفته شوند، به دو برابر حالت عادی برای نشان داده شدن زمان نیاز دارند، اما نویز کمتری خواهند داشت.

نقاط روشن را بسنجید

مشخص کردن میزان نوردهی مناسب در شب می‌تواند اندکی دشوار باشد. هر حالت سنجش، چالش‌های خودش را دارد. اگر از روش چندقسمتی استفاده کنید، احتمال دارد که دوربین گیج شود. اگر از روش نقطه‌ای یا قسمتی (انتخابی) استفاده کنید، نتیجه نسبت به پس‌زمینه پرنور یا کم‌نور تغییر خواهد کرد.

یک راه‌حل برای این مشکل این است که از روش نقطه‌ای استفاده کرده و برای نقاط روشن تصویر، نوردهی را انجام دهید. درحالی‌که نقاط پرنور را هدف گرفته‌اید، سنجشگر را بین +1 و +2 قرار دهید. تنظیمات +1 -2 نقاط پرنور عکس را روشن کرده و درعین‌حال، نقاط روشن را در محدوده دینامیکی دوربین نگه می‌دارد. زیاد درباره میزان تاریکی موجود در عکس نگران نباشید. اگر این نقاط سیاه شدند، فراموش نکنید که در حال عکاسی در شب هستید و باید قسمت‌های سیاهی هم وجود داشته باشند. عکسی را به صورت امتحانی بگیرید و در صورت نیاز، تغییراتی را اعمال کنید.

night photography 4
تنظیمات نوردهی برای این تصویر: سرعت شاتر 5 ثانیه؛ محدوده دیافراگم f/16؛ ایزو 400

عکس آزمایشی با ایزوی بالا بگیرید

حالا که صحبت از گرفتن عکس‌های آزمایشی شده است، شما باید تعداد زیادی از آن‌ها را در هنگام عکاسی در شب بگیرید. نباید 30 ثانیه، یک دقیقه یا حتی بیشتر بیکار بمانید تا ببینید نتیجه عکس‌های آزمایشی چطور می‌شود. بهترین راه برای گرفتن عکس آزمایشی بدون اینکه وقت زیادی را هدر دهید، گرفتن عکس با ایزویی بسیار بالاتر از معمول است.

برای مثال، شاید تصور کنید که تنظیمات نوردهی مناسب برای یک عکس، 30 ثانیه با محدوده دیافراگم f/5.6 و ایزوی 400 است. به جای گرفتن عکس و صبر کردن برای 30 ثانیه، هردو ایزو و سرعت شاتر را با تعداد مساوی از مراحل بالا ببرید. میزان نوردهی با قبل تفاوتی نمی‌کند؛ اما برای نشان دادن عکس، زمان بسیار کمتری را صرف خواهد کرد. در این مثال می‌خواهیم ایزو را در چهار مرحله به 6400 برسانیم (در مرحله اول به ایزو 800، در مرحله دوم به ایزو 1600، مرحله سوم ایزو 3200 و مرحله چهارم 6400). این به شما امکان کاهش سرعت شاتر تا 2 ثانیه را می‌دهد (در مرحله اول سرعت شاتر تا 15 ثانیه، مرحله دوم تا 8 ثانیه، سوم تا 4 ثانیه و در مرحله چهارم تا 2 ثانیه کاهش پیدا خواهد کرد).

وقتی از میزان نوردهی عکس خود راضی شدید، تنها کافی است ایزو را کاهش و سرعت شاتر را به مقدار مساوی افزایش دهید تا به تنظیمات نهایی برسید.

از سوژه‌های خود چند عکس کنید

عکاسی در شب یکی از قسمت‌هایی است که در آن احتیاج دارید چند عکس کاملاً ثابت، با تنظیمات نوردهی متفاوت تهیه کنید (به این تکنیک Bracketing گفته می‌شود). ترکیب عکس‌ها و استفاده از HDR می‌تواند برای عکاسی در شب معجزه کند، اما اگر با پردازش‌های این‌چنینی مخالف هستید، بااین‌حال از هر سوژه چند عکس تهیه کنید. به این روش به عنوان بیمه‌ای برای نوردهی نگاه کنید.

night photography 5
تنظیمات نوردهی برای این تصویر: سرعت شاتر 30 ثانیه؛ محدوده دیافراگم f/11؛ ایزو 200

میزان نوردهی را در هیستوگرام بازبینی کنید

بعد از انتخاب میزان نوردهی و گرفتن عکس، آن را در LCD دوربین خود بررسی کنید. در LCD می‌توانید ببینید که حجم نوردهی مناسب بوده است یا خیر، اما بهتر است آن را در هیستوگرام هم ببینید تا مطمئن شوید که میزان نوردهی در محدوده دینامیکی دوربین قرار دارد. دقت کنید که نقاط پرنور در سمت راست هیستوگرام موجود باشند، اما از وجود لبه‌های تیز در حاشیه سمت راست هیستوگرام جلوگیری کنید. اگر قسمت‌های تیزی از سمت چپ هیستوگرام که نمایانگر سیاهی‌های عکس هستند را مشاهده کردید نگران نشوید، چراکه در حال عکاسی در شب هستید و باید هم این‌گونه باشد. به‌طورکلی تا جایی که می‌توانید، سعی کنید عکس در محدوده هیستوگرام قرار بگیرد، اما سمت راست آن که مربوط به قسمت‌های روشن عکس است نباید تیز باشند.

نوردهی در شب

اگر کاملاً با انتخاب تنظیمات نوردهی راحت نیستید، عکاسی در شب می‌تواند این مهارت را به سرعت در شما تقویت کند. دوربین خود را روی سه‌پایه قرار می‌دهید و بدون نگرانی از تغییر نور، هر مقدار زمان که برای گرفتن عکس نیاز داشته باشید صرف کرده و شیوه درست را انجام می‌دهید. مجبور می‌شوید که به نقاط تیره و روشن در زمان اندازه‌گیری توجه کنید و بعد در هیستوگرام به بررسی آن‌ها بپردازید. گرفتن عکس‌های آزمایشی و اصلاح آن‌ها به شما کمک می‌کند که روابط متقابل بین تنظیمات نوردهی را متوجه شوید.

اگر این مراحل را دنبال کنید، احتمال اینکه عکس‌های عالی بگیرید بسیار بیشتر خواهد شد. هر شهری جاذبه‌ها، پل‌ها و موزه‌هایش را در شب معمولاً با نورهای رنگی روشن نگه می‌دارد. منظره‌ای که در طول روز خسته‌کننده است، در شب می‌تواند به عکسی عالی بدل شود. اغلب اوقات به خاطر تأثیرات نور، از نتایجی که به دست می‌آورید شگفت‌زده خواهید شد. با صرف زمان کافی و اعمال کردن این نکات، می‌توانید انتخاب تنظیمات نوردهی را به بهترین وجه انجام داده و تجربه خود را افزایش دهید.

digital-photography-school

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.