5 باور غلط در مورد سخت‌افزار کامپیوترها که ظاهراً قرار نیست هیچگاه از بین بروند!

از رایانه‌های شخصی گرفته تا ویندوزها و گوشی‌های هوشمند، تکنولوژی که هرروز در حال استفاده از آن هستیم را افسانه‌هایی احاطه نموده است که به نظر می‌رسد هرگز قرار نیست از بین برود. باور این اسطوره‌ها در گذشته احتمالاً به این دلیل بوده که تا اندازه‌ای حقیقت داشته و گاهی به واقعیت تبدیل می‌شدند.

2

یک توصیه دوستانه برای شما این است که همه این داستان‌ها را باور نکنید چرا که برخی از آن‌ها شما را به سمت مسیر غلط هدایت می‌کنند. گاهی بهبود و ارتقای سخت‌افزاری کامپیوتری که در حال حاضر در اختیار دارید می‌تواند راه‌حلی کاملاً درست و منطقی به جای خرید یک کامپیوتر جدید باشد. به عبارتی تنها یک راه‌حل جامع برای رفع هرگونه مشکل در کامپیوتر شما وجود ندارد و این‌ها باورهای غلطی هستند که بسیاری از ما را گرفتار خود نموده‌اند.

در ادامه به بررسی چند نمونه از این باورهای غلط خواهیم پرداخت:

  1. افزایش میزان رم همیشه باعث افزایش سرعت رایانه شخصی شما خواهد شد!

قطعاً اضافه کردن رم به سیستم فعلی شما مشکلی به وجود نخواهد آورد اما این کار همیشه نیز فایده‌ای به دنبال نخواهد داشت. افزودن رم بیشتر به سیستم موجود و یا خریداری سیستمی با رم بالاتر تنها به کامپیوتر شما کمک خواهد کرد تا برای اجرای دستورات منتظر رم نماند یا اصطلاحاً گرسنگی نکشد! امروزه سیستم‌عامل‌های جدید از رم کمکی برای ذخیره و عملیات کشینگ خود استفاده می‌کنند اما این رم تنها برای کش سیستم مفید بوده و مورد استفاده قرار خواهد گرفت. اگر سیستم شما دارای میزان رم مناسب 8 گیگابایتی است، واقعاً دیگر نیازی به یک رم 8 گیگابایتی اضافی به‌عنوان حافظه کش یدکی ندارید.

5-mistakes-1

پیش از تصمیم‌گیری در خصوص ارتقای رم کامپیوتر شخصی خود با یک رم بیشتر، لازم است ابتدا سیستم موجود به‌منظور نیاز به رم جدید بررسی شود و در صورت تأیید نیاز میزان آن مشخص شود. باید بدانید که ارتقای سیستم از 8 گیگابایت رم به 16 گیگابایت تنها زمانی واقعاً برای شما فایده‌ای به همراه خواهد داشت که با ماشین‌های مجازی سنگین سروکار داشته باشید یا خواستار بازی‌های کامپیوتری باشید و یا هر عمل دیگری که به داشتن مقدار رم بیش از 8 گیگابایت برای اجرا نیاز داشته باشد. داشتن رم بالاتر همیشه دلیلی برای بهتر بودن نیست. در زمان خرید یک کامپیوتر بهتر است به مشخصات دیگر آن توجه کنید و هیچ‌گاه ملاک انتخاب خود را تنها میزان رم سیستم موردنظر قرار ندهید.

  1. یک پردازنده (CPU) با تعداد هسته‌های بیشتر همیشه سریع‌تر عمل می‌کند!

وقتی سخن از CPU کامپیوترها یا هر وسیله دیگری نظیر گوشی‌های هوشمند به میان می‌آید، باید بدانید که تعداد هسته‌ها تنها مسئله‌ای نیست که اهمیت دارد. پردازنده‌های دو هسته‌ای همزمان با فراگیر شدن کامپیوترهای خانگی ظهور کردند و شرکت‌های سازنده این جریان را با تولید پردازنده‌های 4 هسته‌ای، 8 هسته‌ای و حتی تعداد هسته‌های بالاتر ادامه دادند.

5-mistakes-2

هر هسته یک واحد جداگانه برای اجرا است و تعداد هسته‌های بیشتر کامپیوتر شما را در اجرای چندین برنامه به صورت همزمان یاری خواهد رساند. این مسئله تنها مربوط به تعداد هسته‌های پردازنده نیست. اگر شما مجموعه‌ای از برنامه‌های تک‌رشته‌ای در حال اجرا داشته باشید که با داشتن یک هسته نیز بتوان آن‌ها را در یک زمان اجرا نمود، یک CPU 4 هسته‌ای سریع‌تر با سرعت بالاتری نسبت به یک CPU 8 هسته‌ای کندتر مجموعه برنامه‌های شما را اجرا خواهد نمود. بد نیست به این نکته نیز اشاره کنیم که در حال حاضر هنوز هم بیشتر اپلیکیشن‌ها به صورت تک رشته‌ای هستند و مزیت افزایش تعداد هسته‌های پردازنده تأثیری بر سرعت اجرای آن‌ها نخواهد داشت.

مطمئناً یک پردازنده 8 هسته‌ای در مقایسه با پردازنده 4 هسته‌ای و با سرعت یکسان، پردازنده بهتری خواهد بود اما گاهی اوقات نیز با پردازنده‌های 8 هسته‌ای مواجه می‌شویم که سرعت پایین‌تری نسبت به یک پردازنده 4 هسته‌ای دارند و یا پردازنده‌های 4 هسته‌ای که کندتر از 2 هسته‌ای‌ها هستند؛ بنابراین تعداد هسته‌ها در یک پردازنده تنها مسئله‌ای نیست که اهمیت دارد بلکه سرعت پردازنده نیز عامل دیگری است که از اهمیت بالایی برخوردار است. در صورت امکان ارتقای پردازنده سیستم خانگی خود بهتر است این کار را در راستای تعویض با یک پردازنده سریع‌تر (هرچند با هسته کمتر) انجام دهید نه پردازنده‌ای که صرفاً دارای تعداد هسته بیش‌تری باشد.

  1. نرم‌افزارهای 64 بیتی همیشه سرعت بالاتری دارند!

امروزه پردازنده‌های جدید 64 بیتی هستند و سیستم‌عامل‌های جدید نیز 64 بیتی شده‌اند اما هنوز هم نرم‌افزارهای بسیاری وجود دارد که روی سیستم‌های جدید در حال اجرا بوده اما 32 بیتی می‌باشند.

5-mistakes-3

این مسئله به‌عنوان یک مشکل به حساب نمی‌آید. قطعاً نرم‌افزارهای 64 بیتی مزایایی دارند. نظیر اینکه به برنامه‌های کاربردی اجازه می‌دهند تا برای بهبود امنیت از میزان رم بیشتری استفاده نمایند؛ اما این موضوع بدین معنی نیست که نرم‌افزارهای 64 بیتی لزوماً سریع‌تر خواهند بود. در خصوص برنامه‌های محاسباتی بزرگ شاید تفاوت این قضیه به چشم بیاید اما این امر در مورد تمامی برنامه‌ها صادق نخواهد بود.

بنابراین باید به این نکته توجه شود که مهاجرت از یک برنامه 32 بیتی به 64 بیتی لزوماً بهبود کارایی سیستم شخصی شما را به همراه نخواهد داشت.

  1. شما همیشه به دنبال پردازنده و کارت گرافیک با سرعت بالا هستید!

هنگام خرید یک لپ‌تاپ یا کامپیوتر رومیزی، ممکن است شما در پی خرید سیستمی دارای پردازنده و کارت گرافیک بالا تا حد ممکن با توجه به بودجه در دسترس خود باشید اما بد نیست بدانید که این ایده لزوماً بهترین ایده نیست.

5-mistakes-4

سیستم‌هایی با پردازنده‌های سریع و کارت‌های گرافیکی قوی، به انرژی بیشتری نیازمند هستند. در میان لپ‌تاپ‌ها، سیستمی با پردازنده سریع i7  ممکن است به میزان قابل توجهی در مقایسه با لپ‌تاپی که از پردازنده i3  و یا i5 بهره می‌برد، طول عمر باتری کمتری داشته باشد. حتی اگر شما از آن گروه افرادی هستید که تمام طول روز را پشت سیستم شخصی خود سپری می‌کنید و نیاز چندان بالایی ندارید تا حد امکان از استفاده از پردازنده‌های i7 و کارت‌های گرافیک NVIDIA یا AMD اجتناب نمایید. به جز در خصوص افرادی که واقعاً به این قدرت نیاز دارند و یا گیمرهایی که به کارت‌های گرافیکی با قدرت بالا نیازمند هستند، این قطعات تنها حرارت زیادی تولید کرده و همچنین برق بیشتری مصرف خواهد نمود. زمانی که برای شخصی کامپیوتر خریداری می‌کنید که به قدرت بالایی نیاز ندارد، قطعاً خرید سیستمی سبک‌تر که قدرت موردنیاز شخص را برآورده کند، بیشتر کارآمد خواهد بود.

  1. مک اپل بسیار گران‌تر از سایر رایانه‌های شخصی!

با گذشت زمان قیمت محصولات اپل بارها کاهش یافته است. درست است که سیستم‌های مک اپل در مقایسه با سیستم‌های تحت ویندوز و یا کروم‌بوک‌های پایین رده که قابل خریداری در بازار هستند، بالاست؛ اما اگر مک‌های اپل را با اولترابوک‌های رده بالای ویندوز مقایسه نماییم، بدون شک مشخصات و قیمت یکسانی را مشاهده خواهیم کرد. برای مثال در مقایسه مک مینی اپل سیستم ویندوزی با قیمت مشابه خواهیم یافت. مک‌های اپل دارای اجزای یکسان بسیاری هستند که شما در کامپیوترهای معمولی ویندوز نیز می‌توانید آن‌ها را ببینید.

5-mistakes-5

مک اپل ممکن است در برخی موارد مقداری گران‌تر باشد اما این مسئله همیشه صحت ندارد. اگر به دنبال مدل‌هایی از کامپیوتر شبیه به آنچه اپل می‌فروشد هستید، می‌توان قیمت‌ها را با یکدیگر قیاس کرد، در غیر این صورت شما می‌توانید تنها با هزینه کردن 300 دلار صاحب یک لپ‌تاپ یا کامپیوتر مخصوص بازی شوید که در این صورت قیمت محصولات اپل کمی گران‌تر به نظر خواهد رسید.

howtogeek

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

2 نظر برای این مطلب
  1. Siavash می‌گوید

    متاسفانه نویسنده این متن انقدر اطلاعات سخت افزاری نداشته که بدونه سی پی یو های i3 , i5 و i7 ، سه ، پنج و 7 هسته ای نیستند.

    “در میان لپ‌تاپ‌ها سیستمی با پردازنده سریع ۷ هسته‌ای ممکن است به میزان قابل توجهی در مقایسه با لپ‌تاپی که از پردازنده ۳ هسته‌ای و یا ۵ هسته‌ای بهره می‌برد، طول عمر باتری کمتری داشته باشد. “

    1. محسن صحافی می‌گوید

      سپاس از تذکرتون..
      اصلاح شد