آموزش مهاجرت به ویندوز فون از اندروید و iOS

این روزها بازار تلفن‌های همراه هوشمند داغ است. انتقال شماره تلفن‌ها و اطلاعات مهم از یک سیستم‌عامل به سیستم‌عامل دیگر ممکن است برای بعضی‌ها یک کابوس باشد. اگر قبلاً گوشی مبتنی بر اندروید یا iOS داشته اید و اکنون سراغ ویندوز فون رفته‌اید، شاید انتقال شماره تلفن‌ها کمی گیج کننده باشد. مراحلی که ما قصد داریم در ادامه به شما آموزش دهیم، دردسر این کار را کم می‌کند و چند دقیقه بیشتر زمان نمی‌برد.

5

پیش‌نیاز استفاده از یک گوشی ویندوز فونی

شما برای استفاده از یک گوشی مبتنی بر ویندوز فون، بدون شک نیاز به یک اکانت اوت‌لوک خواهید داشت. مایکروسافت با استفاده از این اکانت از اطلاعات مهم شما فایل پشتیبان می‌گیرد. شما با همان این حساب کاربری قادر خواهید بود به سرویس‌های دیگری همچون آفیس آنلاین، وان‌درایو، پیام‌رسان اسکایپ و… دسترسی داشته باشد. با ساخت اکانت اوت‌لوک، امنیت گوشی شما به شدت بالاتر می‌رود و قابلیت  هک کردن با درصد بسیار بالایی از بین می‌روند، علاوه بر این شما وقتی یک بازی یا برنامه را خریداری کنید آن برنامه برای اکانت شما ثبت می‌شود و همیشه برای دانلود یا نصب دوباره آن می‌توانید به‌صورت رایگان اقدام کنید.

انتقال مخاطبین و همگام‌سازی اکانت ایمیل

بدون شک اولین اطلاعاتی که کاربران به دنبال انتقال آن به گوشی جدید ویندوز فونی خود هستند، اطلاعات تماس و مخاطبین آن‌هاست. به روش‌های مختلفی این کار قابل انجام است؛ اگر از روش سنتی خواهان این کار باشید، با مراجعه به قسمت تنظیمات مخاطبین در گوشی قدیمی خود می‌توانید از تمامی آن‌ها  یک فایل پشتیبان بر روی سیم‌کارت ایجاد کرده و سپس تک‌تک آن‌ها را در گوشی جدید با مراجعه به تنظیمات مخاطبین ویندوز فون و انتخاب گزینه “import from sim” الحاق نمایید.

البته با یک جستجوی ساده در گوگل نیز می‌توانید اپلیکیشن هایی را بیابید که به شما امکان ذخیره‌سازی اطلاعات مخاطبین را در فایلی با پسوند VCF می بخشند. پس از انتقال این فایل به یکی از گوشی‌های ویندوز فون تنها کافیست آن را باز نمایید تا گوشی به طور خودکار اطلاعات شما را همگام‌سازی کند.

روش دیگری که می‌توان با بهره‌گیری از آن به راحتی هرچه تمام‌تر اطلاعات حیاتی همچون مخاطبین را به یکی از گوشی‌های سری لومیا منتقل کرد، استفاده از برنامه Transfer Data است. این برنامه رابط کاربری ساده از دارد و تنها کافیست هر دو دستگاه به بلوتوث و یا وای‌فا مجهز شده باشد. برنامه در ابتدای ورود شیوه انتقال داده‌ها را توسط یکی از دو روش مذکور خواستار است؛ پس از برقراری اتصال دو دستگاه مواردی که انتخاب کرده‌اید در کسری از ثانیه منتقل خواهد شد.

یکی دیگر از برنامه‌هایی که مایکروسافت به تازگی برای انتقال اطلاعات مهم از یک گوشی مبتنی بر اندروید به ویندوز فون عرضه کرده است Switch to Windows Phone نام دارد. برنامه مورد بحث قابلیت این را دارد تا  اطلاعات شخصی همچون تصاویر، اطلاعات مخاطبین ، ویدیوها و پیام‌ها را از طریق شبکه وای‌فای به‌صورت مجازی بدون اینکه نگران از بین رفتن اطلاعاتتان باشید، انتقال دهید. این برنامه همچنین قابلیت این را دارد که اطلاعات مورد نظر را به صورت دسته‌بندی در سرویس ذخیره‌سازی وان‌درایو ذخیره کند تا بعدها در صورت نیاز از آن‌ها استفاده کنید.

و اما آخرین روش که در گوشی‌های هوشمند امروزی مرسوم‌ترین روش هم محسوب می‌شود، انتقال مخاطبین توسط فایل پشتیبان تهیه شده بر روی یکی از سرویس‌دهندگان ایمیلی است. سیستم‌عامل ویندوز فون از اکثر سرویس‌های ایمیلی همچون یاهو، گوگل، Exchange و… پشتیبانی می‌کند. پس در زمینه‌ی استفاده از ایمیل خود و مخاطبان آن در پلتفرم ویندوز فون مشکلی نخواهید داشت و به راحتی می‌توانید آن‌ها را مدیریت کنید.

با در نظر گرفتن اینکه شما توانایی ساخت یک اکانت اوت لوک را دارا هستید، برای انتقال مخاطبین گوشی قدیم خود تنها کافیست فایل پشتیبانی که با پسوند VCF ذخیره کرده‌اید را با این سرویس همگام کنید. بدین منظور پس از وارد شدن به اکانت خود، به این لینک رفته و در پایین صفحه در قسمت Import contacts، بر روی گزینه Start import کلیک کنید. سپس بسته به نوع سرویس خود یکی از گزینه‌های موجود را انتخاب کنید؛ اگر فایل VCF را از گوشی قدیمی خود استخراج کرده‌اید، گزینه other را برگزینید. البته اگر همین اکانت را در گوشی قدیمی خود نیز ادد کرده باشید، می‌توانید به صورت خودکار مخاطبین را به اوت‌لوک انتقال دهید.

برای استفاده کنندگان از سرویس ایمیل گوگل نیز روال به همین ترتیب خواهد بود. ابتدا به این صفحه مراجعه کنید، سپس بر روی گزینه Import contacts در منوی سمت راست کلیک کنید. در مرحله آخر نیز کافیست فایل VCF را در این قسمت آپلود کنید.

پس از اینکه موفق به ثبت کردن فایل پشتیبان در یکی از سرویس‌دهندگان ایمیلی شدید، تنها کافیست مشخصات آن را در گوشی ویندوز فونی خود نیز ثبت نمایید. برای این کار پس از مراجعه تنظیمات اصلی گوشی و سربرگ email+accounts (در ویندوز 10 موبایل این قسمت با نام “accounts” شناخته می‌شود) رفته و سپس با انتخاب گزینه add an account به هر میزان که علاقه دارید اکانت ایمیل در آنجا ادد کنید.

پس از تائید مشخصات توسط سرویس‌دهنده، از شما درخواست می‌گردد که موارد انتقال یافته از اکانت جدید را شخصی‌سازی کنید. در صورتی می‌خواهید تمامی اطلاعات از جمله، مخاطبین ایمیلی، مخاطبین ذخیره شده توسط فایل VCF و اطلاعات موجود در تقویم به گوشی شما منتقل شود تنظیمات را تغییر نداده و با زدن گزینه done به مراحل انتقال پایان دهید.

انتقال فایل های مدیا

به طور مرسوم از کارت حافظه جانبی می‌توان برای انتقال فایل های مدیا ما بین دو گوشی هوشمند استفاده کرد، با این حال برخی با توجه به حجم اطلاعات ترجیح می‌دهند از روش‌های دیگری برای انجام این کار استفاده کنند.

همان‌طور که میدانید در تمامی سیستم‌عامل‌ها، نرم‌افزارهای بسیاری وجود دارد که می‌توانید بدون بلوتوث و از طریق وای‌فا برای یکدیگر فایل ارسال و دریافت کنند، در سیستم‌عامل ویندوز فون نیز مانند این نرم‌افزارها وجود دارد. SHAREit و ZAPYA دو نمونه از محبوب‌ترین اپلیکیشن هایی هستند که می‌توانید به راحتی و با سرعت بسیار بالا از طریق وای‌فا  فایل های مدیا را بین دستگاه مبتنی اندروید،iOS، ویندوز و ویندوز فون منتقل کنید.

همچنین از طریق نرم‌افزاری که در دو نسخه دسکتاپ و مکینتاش توسط مایکروسافت منتشر گردیده، می‌توان به راحتی این گونه فایل ها را ما بین گوشی و سیستم رومیزی همگام‌سازی کرد و سپس به گوشی ویندوز فونی خود منتقل نمود.

البته اگر به اینترنت پهن باند نیز دسترسی داشته باشید، می‌توانید از سرویس‌هایی همچون icloud اپل، درایو گوگل،Dropbox و یا وان‌درایو مایکروسافت از اطلاعات پشتیبان گرفته و سپس به گوشی خود منتقل کنید.

خوشبختانه روزبه‌روز بر تعداد اپلیکیشن های موجود در استور ویندوز فون افزوده می‌شود و این بدان معناست که با مهاجرت به این سیستم‌عامل تقریباً چیزی را از دست نخواهید داد. جالب است که بدانید ساکنین ردموندی برای راحتی کار یک اپلیکیشن مستقل به نام Switch to Windows را برای دستگاه‌های مبتنی بر اندروید توسعه داده‌اند که به شما اطمینان می‌دهد تمامی اپلیکیشن های نصب شده بر روی دستگاه اندرویدی شما برای ویندوز فون نیز عرضه شده‌اند.

شیوه کار Switch to Windows  بدین صورت است که ابتدا لیستی از برنامه‌های نصب شده بر روی دستگاه اندرویدی را تهیه می‌کند و سپس نمونه مشابه آن را بر روی ویندوز فون استور به شما نشان می‌دهد. اگر اپلیکیشنی در ابزار اندرویدی کاربر وجود داشته باشد که هنوز نسخه رسمی تحت ویندوز فون آن ارائه نشده باشد، اپلیکیشن‌های غیر رسمی با کارایی نسبتاً یکسان پیشنهاد داده می‌شوند.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

5 نظر برای این مطلب
  1. سکه می‌گوید

    عالی بود

  2. مهدی اسدی می‌گوید

    سلام.آیا میشه نرم افزار هارو هم منتقل کرد؟

    1. حسن کریمی می‌گوید

      خیر سیستم عاملها متفاوتن

  3. eli می‌گوید

    kheyli kamel bod.mer30

  4. sohrab08 می‌گوید

    مرسی عالی بود