تاریخچه شرکت خودروسازی BMW

درباره BMW چه می‌دانید؟ مثلاً می‌دانستید که آرم این شرکت از پره‌های موتور هواپیما الهام گرفته شده‌است. در این یادداشت به مرور تاریخچه شرکت BMW خواهیم پرداخت.

0

شرکت Bavarian Motor Works یا به اختصار BMW یک شرکت بزرگ تولیدکننده موتور و اتومبیل و موتورسیکلت است. مقر اصلی این شرکت در مونیخ آلمان قرار دارد. این شرکت در سال 1916 میلادی تأسیس شد. این شرکت به همراه شرکت‌های خودروسازی مرسدس بنز و آیودی جزو سه شرکت برجسته خودروسازی آلمان شناخته می‌شود. محصولات شرکت BMW در سراسر جهان به فروش می‌رسد.

شرکت BMW اولین موتورسیکلت خود را با نام R 32  در سال 1923 میلادی تولید کرد و پس از آن به صورت رسمی وارد بازار موتورسیکلت شد. این شرکت در سال 1929 میلادی با خرید شرکت Fahrzeugfabrik Eisenach به عنوان یکی از تولیدکنندگان اتومبیل، خود را معرفی کرد. اولین اتومبیل تولیدی شرکت BMW تحت لیسانس شرکت آستین موتور تولید شد، ولی تنها سه سال بعد یعنی در سال 1932 میلادی BMW اتومبیل خود را با طراحی منحصر به فردی مجدداً وارد بازار کرد.

با توجه به سرمایه‌گذاری‌های عظیم دولت وقت آلمان در زمینه صنایع هوایی در سال 1934 میلادی شرکت BMW نیز کار شروع تولید موتورهای هواپیما را آغاز کرد. با آغاز جنگ جهانی دوم شرکت BMW تقریباً تمام توان خود را در خدمت ارتش آلمان گذاشت تا بتواند نیازهای آن را برطرف کند، از جمله این اقدامات می‌توان به تولید موتور هواپیماهای جنگنده نام برد.  در طول جنگ جهانی دوم از جمله اتفاقات تلخ تاریخ شرکت BMW می‌توان به استفاده از زندانیان و اسیران به عنوان نیروی کار درون این شرکت نام برد. این افراد در شرایط بسیار بدی برای این شرکت کار می‌کردند. در سال‌های بعد شرکت BMW از این اتفاق و رنجی که به این افراد تحمیل شده بود به شدت ابراز ندامت و پشیمانی کرد.

در سال 1945 میلادی و با پایان جنگ جهانی دوم از آنجایی که شرکت BMW در تولید محصولات نظامی نقش داشت، تمام وسایل و مواد کارخانه برچیده شد و عملاً کارخانه به حالت تعلیق درامد. در سال‌های پایانی جنگ و هنگامی که آلمان به دست نیروهای روس و آمریکایی افتاده بود اکثر ابزارهای موجود در کارخانه‌های BMW به عنوان غنائم جنگی به کشورهای فاتح انتقال داده شد. پس پایان این دوران تلخ برای این شرکت بزرگ پروژه راه‌اندازی مجدد این شرکت با تولید موتورسیکلت‌های R 24 که یک نمونه پیشرفته‌تر از R 23  محسوب می‌شد، رسماً کلید خورد. R 24 در سال 1949 میلادی توانست حدود 9144 دستگاه به فروش برساند و از این طریق سود خوبی را نصیب شرکت BMW کند.

BMW-501این شرکت در سال 1951 میلادی با تولید خودروی BMW 501 توانست خود را از ویرانه‌های جنگ بیرون ببرد و خود را آماده رقابت با بازار جهانی کند. خودروی مذکور در حقیقت یک خودرویی با اتاق بزرگ و لوکس محسوب می‌شد که دارای یک موتور شش سیلندر بود و ظرفیت حدود شش نفر را داشت. در سال 1959 میلادی شرکت BMW توانست با تولید 700 BMW توجه دولت را به خود معطوف کند. دولت در این سال حمایت‌های ویژه‌ای از این شرکت به عمل آورد که همین موضوع باعث پیشرفت هر چه بیشتر این شرکت شد. در سال 1969 میلادی و به دنبال اتمام ظرفیت شرکت آن زمان BMW، آن‌ها سخت به دنبال فضای فیزیکی می‌گشتند تا اینکه با خرید چند شرکت کوچک دیگر توانستند مشکل خود را برطرف کنند، اتفاق جالبی که در آن زمان افتاد نیز گسترش این شرکت از مونیخ تا برلین بود.

در سال 1972 میلادی شرکت BMW اولین شرکت خود در خارج از آلمان را در آفریقای جنوبی تأسیس کرد و به صورت رسمی پای را فراتر از مرزهای آلمان گذاشت. شرکت BMW برای اولین بار در میان خودروسازان، تمام دانشمندان و مهندسان و طراحان و تکنسین‌ها و مدیران خود را زیر یک سقف بنام موسسه FIZ جمع کرد، تا از این طریق بتواند هرچه بیشتر توان خود را متمرکز کند و باقدرت بیشتر به نوآوری بپردازد. تعداد کارمندان حاضر در این موسسه که به مغز شرکت BMW معروف  بود، چیزی در حدود 7000 نفر در سال 1990 میلادی می‌رسید. در سال 1994 میلادی شرکت BMW برای اولین بار پای در خاک آمریکا گذاشت و یکی از شرکت‌های خود را درون آمریکا بنا نهاد تا از این طریق بتواند خود را به عنوان یکی از بازیگران بین‌المللی معرفی کند.

در سال 1999 میلادی در یک نمایشگاه اتومبیل در دیترویت امریکا شرکت BMW با محصول X5 خود نمایی جدید از خود را به دنیا نشان داد.

BMW-X5-1999این خودرو ترکیبی از خودروهای کلاسیک و خودروهای اسپرت جدید بود. در حال حاضر این شرکت با داشتن محصولاتی بسیار متنوع و پرطرفدار یکی از بزرگان خودروسازی جهان محسوب می‌شود. این شرکت امروزه پروژه‌های بزرگی را برای تولید خودروهای هیبریدی شروع کرده است که پیش‌بینی می‌شود که تحولی بزرگ در راه باشد.

BMWgroup

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.