ابداع روش جدید برای جلوگیری از آتش‌گرفتن باتری‌های لیتیومی

باتری‌های لیتیومی انرژی مورد نیاز اکثر دستگاه‌های مورد استفاده ما را فراهم می‌کنند. ساعت‌ها، گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و حتی خودروها و لوازم خانگی از جمله دستگاه‌هایی هستند که از این باتری‌ها استفاده می‌کنند. این باتری‌ها به‌عنوان منبع پاک انرژی خود را تثبیت کرده‌اند و از سوی دیگر بازده بسیار بالایی نیز دارند. با این اوصاف گاه و بیگاه خبرهایی در خصوص گرم‌شدن بیش از حد و یا آتش‌گرفتن این باتری‌ها به‌گوش می‌رسد.

0

این مشکل به‌ویژه در گوشی‌های هوشمند که همواره در کنار ما و نزدیک به بدن ما قراردارند می‌تواند مشکل آفرین باشد. با این توضیحات بد نیست بدانید که محققان موفق به یافتن روشی شده‌اند که استفاده از این باتری‌ها را در آینده‌ای نزدیک بسیار امن‌تر خواهد کرد. از این مهم‌تر آن‌که بهره‌گیری از این روش می‌تواند توسعه باتری‌های لیتیوم سولفور و لیتیوم هوا را که گفته می‌شود نسبت به وزنشان می‌توانند تا 10 برابر بیشتر به ذخیره انرژی بپردازند را با سرعت بیشتری امکان‌پذیر سازد. تنها کافی است یک لحظه تصور کنید دستگاه هوشمند شما بتواند انرژی 10 برابر ظرفیت کنونی را در باتری خود داشته باشد تا بتوانید به مدت یک‌هفته بدون دغدغه از آن استفاده کنید.

مشکل باتری‌های لیتیومی فعلی چیست؟

در یک توصیف کوتاه باید گفت باتری‌های لیتیومی به‌مرور زمان فاسد می‌شوند. با تنزل یافتن کیفیت الکترودها به‌عنوان انگشتان باتری‌های لیتیومی از سطح داخلی آن، این روند منجر به سوراخ شدن لایه محافظی که نیمه دیگر باتری را ایمن نگه می دارد خواهد شد. این الکترودها که دندریت هم نامیده می‌شوند می‌توانند در سمت دیگر موجب بروز مشکلاتی مانند اتصال کوتاه، گرمای بیش از حد و حتی آتش‌سوزی شوندdendrites

راه‌حل رفع مشکل

با استفاده از رویه‌های جدید می‌توان باتری‌های هوشمندی تولید کرد که می‌توانند انگشتانی که قصد خروج از محل خود دارند را شناسایی و هشدارهایی به کاربر مبنی بر تعویض باتری ارسال کنند اما این راه‌حل مقطعی بوده و باید چاره‌ای دیگر برای حل مشکل اندیشید.

با اضافه کردن مواد شیمیایی ویژه، محققان توانسته‌اند این دندریت‌ها را از رشد به سمت بدنه بیرونی باتری بازدارند. این مواد شیمیایی در واقع لیتیوم نیترات و لیتیوم پلی‌سولفید هستند. این روش همچنین به باتری‌ها این امکان را خواهد داد تا در استفاده‌های طولانی مدت عملکرد بهتری داشته باشند. آزمایشات انجام شده نشان می‌دهند باتری‌هایی که برای 150 سیکل کاری قابل استفاده بودند اکنون با اضافه کردن این ترکیبات شیمیایی می‌توانند تا 300 سیکل کاری مورد استفاده قرارگیرند و بازده‌ای 99 درصدی داشته باشند. این روش نه‌تنها امن‌تر بوده بلکه باعث خواهد شد باتری های تولیدی قدرتمندتر هم باشند.

این روند می‌تواند تغییراتی کاملا مثبت را برای دستگاه‌های اندرویدی شامل گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها به ارمغان بیاورد. با این اوصاف همچنان باید شرایط دیگری را نیز در تولید محصول نهایی مدنظر قرارداد. از یک سو اکثر گوشی‌های هوشمندی که اکنون روانه بازار می‌شوند به باتری‌های غیرقابل تعویض تجهیز شده‌اند و از سوی دیگر معمولا پیش از خراب‌شدن باتری‌های فعلی، ما اقدام به تعویض گوشی هوشمند خود می‌کنیم.

با این اوصاف دستگاه‌های دیگری مانند خودروهای الکتریکی و باتری‌های مورد استفاده در وسایل الکتریکی منزل ممکن است سال‌ها مورد استفاده قرارگیرند.

androidauthority

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.