نازک‌ترین لامپ جهان از یک لایه گرافین به ضخامت یک اتم ساخته شده است

محققان دانشگاه کلمبیا موفق به ساخت یک تراشه چراغ نوری شده‌اند که با فرایند گرم‌کردن گرافین از خود نور ساطع می‌کند. اگرچه این روند مشابه روند به‌کار گرفته شده در لامپ‌های رشته‌ای است اما مدنظر داشته باشید که رشته گرافین ضخامتی تنها به اندازه یک اتم دارد.

0

همین امر باعث خواهد شد این محصول، لقب باریک‌ترین چراغ جهان را به خود اختصاص دهد. از سوی دیگر شفاف بودن این محصول نیز این امکان را خواهد داد تا کاربر بتواند در صورت به‌کارگیری در محصولات الکترونیکی، داخل صفحه‌نمایش را نیز مشاهده کند.

این تکنولوژی می‌تواند کاربردهای دیگری مانند استفاده در ظروف ویژه برای گرم‌کردن موارد شیمیایی به‌منظور مطالعه فعل‌ و انفعالات شیمیایی نیز داشته باشد. از سوی دیگر تولید چنین چراغ‌هایی در این اندازه گام اصلی به‌منظور توسعه پردازنده‌های فتونیک با سرعت بالاتر در مقایسه با تراشه‌های متداول امروزی است.

این چراغ به‌منظور استفاده‌های محاسباتی به خاموش و روشن‌شدن سریع‌تر نیاز دارد اما این امر نیز شدنی به‌نظر می‌رسد.

Engadget

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.