اپل OS X El Capitan را معرفی کرد؛ تغییرات جزئی اما مهم

طبق روال هرساله اپل در کنفرانس توسعه‌دهندگان خود WWDC 2015 نسخه جدید سیستم‌عامل دسکتاپ خود OS X را معرفی کرد. نسخه جدید این‌بار El Captian نام گرفته که در زبان اسپانیایی به معنای “کاپیتان” است.

1

طبق روال هرساله اپل در کنفرانس توسعه‌دهندگان خود WWDC 2015 نسخه جدید سیستم‌عامل دسکتاپ خود OS X را معرفی کرد. نسخه جدید این‌بار El Captian نام گرفته که در زبان اسپانیایی به معنای “کاپیتان” است.

دلیل این نامگذاری مشخص نیست و ظاهراً اپل پس از نام حیوانات و یک منطقه (Yosemite) حالا تفعلی هم به زبان اسپانیایی زده است! به هر حال این نسخه از OS X برخلاف یوسمیتی تغییراتی گسترده نداشته و بیشتر بر روی تجربه کاربری و به خصوص کار با پنجره‌ها و تجربه دسکتاپی کامل (درست مانند ویندوز) تأکید شده است.

OS-X-El-Capitano-Pin-Tabs

اول از همه می‌توانید در سافاری سایت‌ها را به سمت چپ سنجاق (Pin) کنید و درست مانند کروم قادر خواهید بود تا متوجه شوید صدا از کدام زبانه پخش می‌شود و صدا را درست از نوار آدرس قطع کنید.

Pin-windows-os-x

همچنین صفحه جستجوی Spotlight نیز بهبود یافته و می‌توانید در آن جستجوی هوشمند انجام دهید. به طور مثال کافیست بنویسید “پرونده‌هایی که در ماه ژوئن روی آن‌ها کار کرده‌ام” یا “نتیجه بازی یوونتوس و بارسلونا چه شد؟”. همچنین درست مانند حالت Snap در ویندوز 8 یا 10 می‌توانید با کشیدن پنجره‌ها به سمت راست یا چپ صفحه نیمی از فضا را به آن اختصاص دهید.

Metal-OS-X

از نظر کارایی و عملکرد اپل ادعا می‌کند El Capitan می‌تواند اپلیکیشن‌ها را تا 40 درصد سریع‌تر باز کند و فایل‌های PDF نیز در اپ Preview حدود 4 برابر سریع‌تر نمایش داده خواهند شد. اپل همچنین Metal را نیز به مک آورده است؛ متال که اولین بار در iOS معرفی شد براساس OpenGL پایه‌گذاری شده و قادر خواهد بود تا در اپلیکیشن‌های گرافیکی و بازی‌ها 40 درصد کارایی رندر را افزایش دهد. در این کنفرانس شرکت Epic Games بازی جدید خود را با این فناوری با نام Fortnite به نمایش گذاشت که به ادعای این شرکت به لطف متال تا 70 درصد بهینه‌تر است.

Fortnite

کاپیتان اپل قرار است از همین امروز به صورت آزمایشی برای توسعه‌دهندگان و از ماه آینده برای همگان عرضه شود. نسخه نهایی نیز در پاییز به صورت رایگان برای کاربران مک منتشر خواهد شد.

TheVerge

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. کیوان می‌گوید

    El Capitano نام صخره ای در پارک Yosimite است. نام گذاری هنوز از رسم دو سال گذشته پیروی می کند.
    http://en.wikipedia.org/wiki/El_Capitan