برندگان مسابقه روباتیک DARPA را مشاهده کنید

DARPA که در سال ۱۹۵۸ تاسیس شد، یک سازمان تحقیقاتی و فناوری زیر نظر وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا است که مسئولیت توسعه و ساخت فناوری‌های نوین را برای استفاده ارتش آمریکا به عهده دارد.

0

حالا یک تیم کره‌ی جنوبی برنده فینال مسابقات رباتیک DARPA شده است. رقبای آمریکایی خود را کنار زده و دو میلیون دلار را بعد از به نمایش گذاشتن رباتی که کارش پاسخگویی به فاجعه است، به خانه برده. این ربات به نام DRC-HUBO 22 تیم دیگر را کنار زد. هرکدام از این تیم‌ها تا مسابقه آژانش دولتی آمریکا رسیده بودند تا به طراحی و ساخت ماشینی بپردازند که بتواند به مناطق پرخطر، مثل منطقه دارای رادیواکتیو باقی‌مانده از انفجار هسته‌ای فوکوشیما در سال 2011 وارد شود و کارهایی را که به مهارت انسان نیاز دارد، به صورت عادی انجام دهد.

برخی از چالش‌های خواسته‌شده از ربات‌ها شاید آسان به نظر برسند. از ربات‌ها انتظار می‌رفت که توانایی‌هایشان را در رانندگی به تنهایی و خارج شدن از خودرو، راه رفتن در میان خرده‌سنگ‌ها، بالا رفتن از پله‌ها، چرخاندن شیرهای صنعتی و تغییر وضعیت کلید مدارشکن­های قدرت به نمایش بگذارند؛ اما این‌ها انتظارات زیادی از توانایی‌های یک ربات در زمان فعلی است.

darpa1

دوازده تیم از آمریکا و یازده تیم بین‌المللی از ژاپن، آلمان، ایتالیا، جمهوری کره و هنگ‌کنگ ربات‌هایشان را از دو روز گذشته به شهر پومونا در کالیفرنیا آوردند تا به مراحل این چالش‌ها وارد شوند.

تیم Kaist از شهر Daejon از جمهوری کره، در مقام اول جای گرفت. DRC-HUBO از سال 2002 درحال‌توسعه بوده، در سال گذشته با استفاده از موتورهای قوی‌تر و مشترک به‌روزرسانی شد، الگوریتم‌های تازه‌ای برای راه رفتن دریافت کرد و دست‌های قوی‌تری نیز برایش تعبیه شد. بااینکه معمولاً 180 سانتی‌متر قد و 80 کیلوگرم وزن دارد، می‌تواند روی چرخ‌های خود زانو برند و برای سرعت بیشتر با استفاده از آن‌ها بغلتد.

جایگاه دوم به ربات مرد دونده تعلق گرفت که توسط تیم IHMC Robotics از شهر پنساکولا در فلوریدا توسعه یافته بود و یک میلیون دلار دریافت کرد.

این ربات که به عنوان اطلس از شرکت Boston Dynamics هم شناخته می‌شود، بااینکه جایگاه خود را در بسیاری از موارد از دست داد، برای این مسابقه متحمل تغییرات زیادی شد.

darpa2

در جایگاه سوم و برنده‌ی جایزه پانصد هزار دلاری، ربات CHIMP و سازنده‌های آن یعنی تیم Tartan Rescue از پیتسبورگ قرار گرفتند.

با ادغام کردن نوارهای مخصوص زیر تانک با اعضای بدن این ربات توانستند به آن قابلیت حرکت روی نواحی ناصاف را بدهند. این ربات بعد از رسیدن به محل موردنظر می‌تواند بایستد تا با ابزار کار کند، درها را باز کرده و به شیرهای صنعتی رسیدگی کند.

darpa3

بااینکه این مشخصاً ناامیدی برای دیگر تیم‌ها است، با برندگان واقعی در آینده در صورت وقوع فاجعه تماس گرفته خواهد شد.

هدف DARPA تولید دستیاری شبیه به انسان است که بتواند به نواحی ناآشنا و احتمالاً خطرناک وارد شود و با استفاده از ترکیب کنترل از راه دور و تیزهوشی‌های پردازنده‌اش، به صورت هوشمندانه شرایطی که برای همکاران دارای گوشت و خونش مرگبار هستند را تشخیص داده و به آن‌ها واکنش نشان دهد.

بااینکه این‌ها تحسین‌برانگیز است، این ربات‌ها برای آنکه کاملاً برای استفاده واقعی آماده شوند باید در سال‌های آینده نیز به اندکی کار بر روی آن‌ها پرداخته شود، علت آن را در ویدئویی از اشتباهی که DARPA آن را منتشر کرده می‌توانید ببینید.

slashgear

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.