چرا باید بیشتر از همیشه رمان بخوانیم؟

عصب شناسان پی برده‌اند که خواندن داستان می‌تواند باعث تغییرات بیولوژیکی در مغز شود.

0

حق با دوستداران کتاب است! یک کتاب می‌تواند زندگی شما را ازاین‌رو به آن رو کند! بنا بر تحقیقات اخیر که نشریه Brain Connectivity آن را منتشر کرده است، خواندن یک داستان تخیلی می‌تواند عملکرد مغز را برای مدت پنج روز تقویت کند.

طی یک نظرسنجی که توسط محققان دانشگاه Emory صورت گرفت، از دانشجویان خواسته شد رمان هیجانی و تاریخی «پمپی» را بخوانند. داستان پمپی درباره تلاش مردی برای نجات معشوقه‌اش از آتش‌فشان «وزو» در 79 سال قبل از میلاد مسیح است. طی یک دوره نوزده‌روزه از شرکت‌کنندگان اسکن مغزی fMRI گرفته شد. ابتدا فعالیت مغز در روزهای اول مطالعه، ثبت شد. سپس طی یک دوره 9 روزه، فرار شد هر شب یک بخش از کتاب خوانده شود. به گفته گرگوری برنز، سرپرست تیم مطالعه صبح روز بعد از مطالعه هر بخش، اسکن مغزی فعالیت بیشتر قشر گیجگاهی سمت چپ مغز را نشان می‌داد که درواقع ناحیه‌ای از مغز است که مربوط به درک زبان است.

همچنین افزایش عملکرد در منطقه حسی مغز دانشجویان نشان داده شد. تغییرات عصبی مشاهده‌شده حاکی از انتقال شخصیت قهرمان داستان به خواننده است.

البته ما از قبل می‌دانستیم که یک رمان خوب، می‌تواند به شما احساسات و قالب شخصیتی دیگری را منتقل کند! اما آنچه تازگی دارد این است که رمان‌ها پا از این حد فراتر نهاده و می‌توانند باعث تغییرات بیولوژیکی هم بشوند!

همان‌طور که عضلات حافظه‌دارند و نوع حرکت فیزیکی را حفظ می‌کنند، مغز نیز وضعیتی مشابه دارد که به آن «فعالیت سایه» گفته می‌شود. این بخش تا مدتی پس از خواندن یک کتاب همچنان تحت تأثیر باقی می‌ماند. اسکن مغزی fMRI در مورد 21 دانشجوی شرکت‌کننده در آزمایش بعد از اتمام مطالعه نیز ادامه داشت و آثار مطالعه تا پنج روز پس از پایان آن به‌طور محسوسی قابل‌مشاهده بود.

پس همین حالا یک کتاب بردارید! هرلحظه ممکن است که قدرت مغزی شما شکوفا شود! در بدبینانه‌ترین حالت، دست‌کم «هری پاتر» را یک‌بار دیگر خوانده‌اید!

fastcodesign

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.