ده چیز که لازم است در مورد سیستم عامل سایانوژن بدانید!

همه ما می‌دانیم که سیستم‌عامل اندروید توسط شرکت گوگل تولید شده اما پشت‌پرده‌های متفاوتی در خصوص این سیستم‌عامل وجود دارند. هر شرکت تولید‌کننده گوشی های اندرویدی از تنظیمات و قابلیت‌های ویژه و مخصوص به‌خود به‌منظور بهینه‌سازی رابط کاربری مورد نظر خود برای کاربران استفاده می‌کند.

3

گوگل همکاری نزدیکی با این شرکت‌های سازنده گوشی‌های اندرویدی داشته و با ارائه سرویس‌های گوگل‌پلی باعث هماهنگی و انسجام میان این نسخه‌های مختلف عرضه‌شده از سیستم‌عامل اندروید شده و باعث خواهد شد تجربه یکسانی از اجرای برنامه‌های اندرویدی بر روی گوشی داشته باشید.

در مرتبه دیگری از این تغییرات، Cyanogen OS را مشاهده خواهید کرد. توضیح جایگاه این نسخه از اندروید ساده نیست اما سایانوژن از راه‌حلی متفاوت برای عرضه تجربه‌ای منحصربه‌فرد به کاربران استفاده کرده است. در ادامه به 10 موردی که باید در خصوص سایانوژن بدانید اشاره خواهیم کرد.

سیستم‌عاملی که در واقع همان اندروید است!

همان‌طور که می دانید پروژه ‌اندروید توسط گوگل به صورت متن‌باز مدیریت می‌شود. این پروژه با هماهنگی با شرکت‌های سازنده سخت‌افزار عرضه شده و نهایتا امکان بهره‌گیری از رابط‌ کاربری مانند سنس اچ‌تی‌سی و یا تاچ‌ویز سامسونگ را فراهم می‌کند. Cyanogen OS نیز برمبنای همین رویه تولید شده و از اندرویدی که هر شخص می‌تواند برای خود بسازد با اضافه‌کردن افزونه‌ها و بهبودهای نرم‌افزاری به‌منظور بهینه‌سازی تجربه کاری بهره می‌برد.cyanogen-os-android

این بهینه‌سازی نرم‌افزاری به کاربر گزینه‌های فراوان و سطح شخصی سازی ویژه‌ای از مرحله تجربه کاری مشابه یک دستگاه سری نکسوس تا سیستم 100 درصد بهینه‌سازی و شخصی‌‌سازی شده را خواهد داد که البته این موارد به میزان مهارت شما و تمایل شما به‌منظور تغییر ظاهر سیستم‌عامل گوشی بستگی دارد.

Cyanogen مستقل از هر شرکت تولیدکننده گوشی است!

معمولا رابط کاربری سنس را بر روی دستگاه‌های اچ‌تی‌سی و رابط کاربری تاچ‌ویز را بر روی دستگاه‌های اندرویدی سامسونگ مشاهده می‌کنیم اما سایانوژن یک شرکت مستقل بوده و طعم ویژه و منحصر‌به فردی از اندرویدی را در اختیار شرکت‌های تولید‌کننده گوشی‌های هوشمند قرار می دهد. این بدان‌معناست که با خرید گوشی‌های مجهز به سیستم‌عامل سایانوژن، این شرکت مسئول افزودن قابلیت‌ها، ارائه بسته‌های به‌روزرسانی و دیگر موارد مشابه است. از سوی دیگر ارائه به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری نیز برعهده سایانوژن است که با توجه به تمرکز کامل این شرکت بر روی نسخه تولیدی خود، به‌نظر آسان‌تر خواهد بود.alcatel-hero2plus-cyanogen

نرم‌افزارهای پیش‌فرض دلخواه شرکت سایانوژن!

تنها در صورتیکه خود، شخصا اقدام به تولید یک نسخه بهینه‌شده از سیستم‌عامل اندروید کنید می‌توانید از عدم وجود نرم‌افزارهای غیرضروری اطمینان حاصل کنید در غیر اینصورت مطمئنا نرم‌افزارهای اضافی و زایدی بر روی دستگاه هوشمند شما به صورت پیش‌فرش وجود دارند.

cyanogen-dialer

این نرم‌افزارها به‌اصطلاح bloatware نامیده می‌شوند. در واقع نرم‌افزارهایی از شرکت گوگل تا بازی‌های چندروزه و نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس می‌توانند در دسته این نرم‌افزارهای غیرضروری قرارگیرند. Cyanogen OS نیز از این نرم‌افزارها در امان نمانده و از چندین سرویس عرضه‌شده توسط مایکروسافت تا برنامه شماره‌گیر و کالر آیدی در این سیستم‌عامل بهره گرفته شده است. آنچه این نسخه از سیستم‌عامل اندروید را از دیگران متمایز می‌کند امکان حذف این برنامه‌های اضافی است.

تصمیم‌های بزرگ سایانوژن در راهند!

در صورتیکه خبرهای مرتبط با سایانوژن را دنبال می‌کنید مطمئنا اظهارنظرهای بعضا عجیب و تند مسئولان این شرکت در مقابل گوگل را شنیده‌اید. نکته جالب اینکه تصمیمات این شرکت نیز برپایه این اظهارنظرها شکل می‌گیرند.cyanogen-os-apps

هنگامی که گوشی اندرویدی خود را برای اولین‌بار روشن می‌کنید پلی استور گوگل و برنامه‌های گوگل به‌طور پیش‌فرض بر روی آن وجود دارند و بعضا هیچ جایگزینی برای آن‌ها وجود ندارد. می‌توانید با غیرفعال کردن برخی از این برنامه‌ها، جایگزینی برای آن‌ها بیابید. مسئولان سایانوژن قصد دارند با ارائه جایگزینی برای سرویس‌های گوگل این روند را تغییر دهند، البته در حال حاضر هنوز این امکان فراهم نشده است اما در صورتی که نیم‌نگاهی به لیست شرکای سایانوژن داشته باشید مطمئن خواهید شد که رسیدن به این هدف آنچنان هم سخت و دشوار نخواهدبود.

Cyanogen OS متفاوت از CyanogenMod

پیش از عرضه Cyanogen OS، نسخه ویژه‌ای از اندروید با نام سایانوژن مد برای گوشی‌های اندرویدی ارائه می‌شد. این پروژه با هدف ارائه قابلیت‌های ویژه برای اولین دستگاه‌های اندرویدی کلید خورد و نهایتا به نسخه‌ای محبوب برای کاربرانی که پشتیبانی شرکت‌ها از دستگاه اندرویدیشان متوقف شده بود تبدیل شد تا بتوانند از جدیدترین نسخه اندروید استفاده کنند.

cyanogen-os-cm

سایانوژن مد در واقع انجمنی است که به عنوان بازوی شرکت سایانوژن مورد استفاده قرار می‌گیرد و رام‌های سایانوژن‌مد نیز قابل نصب بر روی دستگاه‌های مجهز به سیستم‌عامل سایانوژن هستند با این تفاوت که نحوه ارائه و پشتیبانی از آن‌ها متفاوت است. معمولا کاربران مشتاق شخصا به تست و بهره‌گیری از نسخه‌های روزانه سایانوژن مد اقدام می‌کنند تا نهایتا با برطرف‌شدن مشکلات، یک نسخه پایدار عرضه شود اما در خصوص Cyanogen OS کاربران می‌توانند با اطمینان خاطر از آن استفاده کنند.

قفل صفحه‌نمایش متفاوت

یکی از اولین مواردی که در برخورد با دستگاهی مجهز به سیستم‌عامل سایانوژن مشاهده می‌کنید، تفاوت قفل صفحه‌نمایش آن با نسخه‌های استفاده شده در دیگر دستگاه‌های اندرویدی است. نحوه تعامل این قفل صحفه‌نمایش با هشدارها مشابه آن‌چیزی است که در دیگر دستگاه‌های اندرویدی مشاهده می‌کنیم اما افکت‌های تصویری و گرافیکی تجربه‌ای متفاوت و البته چشم‌نواز پیش روی کاربران قرار می‌دهند.cyanogen-os-lockscreen

یکی از مثال‌های جالب زمانی است که در حال گوش فرادادن به موسیقی هستید و در این حالت همزمان قفل صفحه‌نمایش گوشی فعال است. روشن کردن صفحه‌نمایش گوشی یک اکوآلایزر تصویری در مقابل شما قرار می‌دهد که به نمایش تصاویر متحرک بر روی گوشی اقدام می‌کند. اگرچه این مورد ممکن است در نگاه اول ساده باشد اما در صورتی که شما از کاربرانی هستید که زمان زیادی به گوش فرادادن به‌ موسیقی اختصاص می‌دهید مطمئنا از این قابلیت استقبال خواهید کرد.

رسم حروف بر روی صفحه‌نمایش!

حتی هنگامی که صفحه‌نمایش دستگاه شما خاموش باشد Cyanogen OS به شما امکان بهره‌گیری از نمایه‌های حرکتی به منظور استفاده و فعال‌سازی قابلیت‌های مختلف را می‌دهد. به عنوان مثال در صورت ترسیم حرف V بر روی صفحه‌نمایش می‌توانید فلش دوربین پشتی گوشی را فعال کنید تا مانند یک چراغ‌قوه از آن استفاده کنید.

cyanogen-os-gesture

با رسم یک دایره می‌توانید دسترسی سریعی به دوربین داشته باشید. علاوه بر موارد یادشده نمایه‌های کشیدنی به یک سمت نیز به عنوان گزینه‌ای برای تغییر آهنگ در اختیار کاربر قرارگرفته‌اند. این قابلیت نیز در عین سادگی می‌تواند شما را از طی مراحل پیچیده و متعدد به‌منظور فعال‌سازی یک قابلیت بی‌نیاز کند.

مجموعه غنی برای استفاده از تم‌های مختلف!

امکان شخصی‌سازی هرچه بیشتر، قابلیتی است که همواره با سیستم‌عامل اندروید مانوس بوده است اما در سال جاری شرکت‌های مختلف مانند اچ‌تی‌سی و سامسونگ موتورهای گرافیکی خود در طراحی و عرضه تم‌های مختلف را روشن کرده‌اند اما هیچ‌یک توانایی رقابت با آنچه سایانوژن به کاربران خود ارائه می‌دهد را ندارند.cyanogen-os-theme

Cyanogen OS به‌واسطه بهره‌گیری از موتور تم خود به کاربران امکان کنترل بر روی کلیدهای پیمایش، قفل صفحه‌نمایش، قسمت هشدارها، فونت‌های سیستمی و دیگر موارد را می‌دهد. این گزینه‌ها به عنوان تمی کامل بر روی دستگاه قابل نصب هستند اما به‌صورت موردی نیز می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید. این مجموعه تم‌ها با سرعتی خیره‌کننده در حال توسعه هستند.

برنامه کاربردی بهینه‌سازی صوتی

ابزارهای صوتی برای اندروید، قابلیتی جدید نیستند و بسته به برنامه مورد استفاده می‌توانید از قابلیت‌های متفاوتی بهره ببرید. قابلیت ادغام و بهره‌گیری از سیستم Maxx Audio در سایانوژن OS یکی از آن مواردی است که به‌خوبی نیازهای شما را مرتفع خواهدکرد.

cyanogen-os-maxxaudio

بسته به گوشی که در حال استفاده از آن هستید، به خوبی می‌توانید تفاوت‌ را در اسپیکرهای دستگاه مشاهده کنید و البته با اتصال هدفون‌های گوشی یکی از بهترین تجربه‌ها را داشته باشید.

سایانوژن به‌زودی بر روی دستگاه‌های بیشتری عرضه می‌شود

هیچ محدودیتی در انتخاب بهترین گزینه مجهز به سیستم‌عامل سیانوژن از میان خیل دستگاه‌های ارائه شده وجود نخواهد داشت اما در صورتی که اندکی بیشتر منتظر بمانید نام‌های بیشتری در سال جاری به بازار عرضه خواهندشد.

cyanogen-inc-3

با توجه به همکاری استراتژیک سایانوژن با کوالکام و لیست همکاران این شرکت که روز به روز در حال گسترش است به نظر می‌رسد باید آینده روشنی برای سایانوژن پیش‌بینی کرد. تنها لیست همکاران این شرکت نیست که روز به روز در حال گسترش است بلکه از سوی دیگر سرمایه‌گذاری این شرکت نیز به سرعت در حال گسترش است.

این افزایش سرمایه‌گذاری مترادف با همکاری‌های جدید، بهره‌گیری از قابلیت‌های جدید و خبرهای تازه‌تر خواهد بود. 2015 سالی خوب برای اندروید بوده و به‌نظر می‌رسد سایانوژن نیز تصمیم دارد در شکل‌گیری این خاطره خوب نقشی پررنگ و موثر ایفا کند.

androidcentral

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

3 نظر برای این مطلب
  1. Milaad sxu می‌گوید

    سلام من که از گوشی سونی اریکسون دارم مدل xperia Ray که بعداز کلی سایت مختلف رو گشتن تااینکه دل به دریا زدم و سایانوژن مد از Legacyxperia نصب کردم وقتی این مطلب را خوشحال شدم که اشتباه نکردم وحالا تا اندرود پنجم را دارم

  2. امیرحسین می‌گوید

    ممنون از انتخاب و ترجمه مطالب خوب و مفید
    پتانسیل تبدیل به یکی از سایت های پربازدید را دارید.
    امیدوارم موفق باشید

  3. alimp می‌گوید

    قسمت شخصی سازی تم رو قبول ندارم سنس7 نمام اون قابلیت هارو داره