این توربین‌های بادی بدون پروانه با تکان خوردن انرژی الکتریکی تولید می‌کنند

اگر یکی از دانشجویان و یا علاقه‌مندان به رشته برق قدرت باشید، بدون شک در جریان هستید که یکی از روش‌های سازگار با محیط زیست تولید برق، استفاده از نیروگاه‌های بادی است که در آن توسط توربین‌هایی با پره‌های غول پیکر انرژی باد را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند. کسانی که در محل‌های نزدیک به توربین‌های بادی سکونت دارند، همیشه از صدای مخصوص چرخش پره‌ها و صدای آزار دهنده چرخ‌دنده توربین‌ها و ژنراتورها که آرامش آن‌ها را برهم می‌زند، گلایه می‌کنند، به همین دلیل به تازگی یک شرکت اسپانیایی به نام Vortex توربین‌هایی ساخته است که قادر هستند بدون استفاده از پروانه انرژی الکتریکی تولید کنند.

1

با پیشرفت صنعت و افزایش نیاز به انرژی، استفاده از انرژی باد به‌عنوان یکی از منابع انرژی تجدید پذیر، ضروری است. در نیروگاه‌های بادی با استفاده از توربین‌های بادی انرژی جنبشی باد به توان مکانیکی تبدیل می‌شود و این توان مکانیکی از طریق انتقال به ژنراتور انتقال پیدا کرده و در نهایت انرژی الکتریکی تولید می‌شود.

توربین‌های بادی کوچک برای کاربردهایی مانند شارژ کردن باتری‌ها و یا توان کمکی در قایق‌های بادبانی مورد استفاده قرار می‌گیرند، در حالی که توربین‌های بادی بزرگ‌تر با چرخاندن ژنراتور، به عنوان یک منبع تولید انرژی الکتریکی به شمار می‌روند. در هر حال هر توربین به بالک‌ها و یا پروانه‌هایی مجهز است که با آن انرژی باد را دریافت کند.

اما به تازگی یک شرکت اسپانیایی توربین‌هایی ساخته است که فاقد بالک هستند و مانند ساقه مارچوبه تنها با جابه‎جا شدن انرژی الکتریکی را تولید می‌کنند. در این توربین با حذف پروانه‌ها در بالای ستون‌های غول پیکر با یک روش ساده باد جذب شده، سرعت آن افزایش می‌یابد و با جلو و عقب شدن کل ستون منجر به تولید برق می‌شود. در این روش به یک چهارم سرعت باد نسبت به توربین‌های بادی سنتی برای تولید برق نیاز است.

با حرکت کلی ستون که چرخ دنده درونی آن به روتور ژنراتور کوپل شده، عملاً قدرت در اختیار ژنراتور قرارگرفته و برق تولیدی وارد شبکه مصرف کننده می‌شود.

البته این نکته را باید متذکر شویم که در این روش به میزان بسامد معینی برای تولید انرژی الکتریکی نیاز است؛ به زبان ساده‌تر در روش‌های معمول با هر میزان وزش باد پروانه‌ها به حرکت در می‌آمدند و وظیفه تنظیم فرکانس به عهده ژنراتور بود، اما توربین‌های جدید برای تولید انرژی به میزان وزش باد معینی نیاز دارند که البته با بهره‌گیری از قطب‌های کمکی این مشکل نیز بهینه می‌شود.

مهندسان معماری همواره سعی دارند خانه‌ها را طوری طراحی کنند که در برابر نیروی وارده از حرکت هوا مقاومت کرده و دچار لرزش نشوند، اما توربین‌های ساخت این شرکت از این قابلیت به طور عکس برای تولید برق استفاده می‌کنند.

اما به راستی چرا این روش مورد استقبال قرار خواهد گرفت؟

همان‌طور که می‌دانید راه اندازی نیروگاه‌های بادی و تجهیز توربین‌های آن مستلزم وجود منابع فراوان است، از این رو شرکت سازنده این نسل از توربین‌های بادی ادعا می‌کند توربین‌های بدون پروانه حدود 50 درصد ارزان‌تر از مدل‌های معمولی هزینه خواهند داشت.

جدای از این قضیه، هزینه سرویس، نگهداری، روغن‌کاری و ترمیم بالک‌ها در این روش به کلی حذف خواهد شد. ایمنی کامل در مراحل استفاده، نداشتن صدا و هر گونه قسمت گردنده در بالای دکل از دیگر مشخصات این سیستم نوین تأمین انرژی محسوب می‌شود.

این شرکت همچنین ادعا می‌کند که با بهره‌گیری از توربین‌های بدون پروانه، تلفات ناشی از انتقال انرژی حدود 30 درصد کاهش می‌باید، البته این میزان کاهش تلفات به محل برپا شدن توربین‌ها و شدت باد در منطقه نیز بستگی خواهد داشت.

Vortex در حال حاضر مشغول ساخت نمونه 12 متری این دکل‌ها می‌باشد، با این حال نمونه تجاری و قابل استفاده در نیروگاه‌ها از سال 2018 به بازار عرضه خواهد شد. با همه گیر شدن استفاده از این توربین‌ها، نمای امروزی نیروگاه‌های بادی شکل دیگری به خود خواهند گرفت.

theverge

 

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. همایون می‌گوید

    بسیار فکر خلاقانه ای است… درود.
    گزارش خیلی جالبی بود. به امید بکارگیری اینگونه روش های تولید انرژی در ایران.