درز مشخصات تکمیلی بیشتر از پردازنده اسنپ‌دراگون 820 کوالکام

در چند وقت اخیر شاهد منتشر شدن شایعات زیادی مبنی بر گرم شدن بیش از اندازه پرچم‌دار کنونی کوالکام یا همان اسنپ‌دراگون 810 که هم اکنون قلب تپنده بسیاری از رده‌بالاهای 2015 را به تپش در می‌آورد، هستیم. همان‌گونه می‌دانید کوالکام برای بهره بری و افزایش توان این تراشه مجبور به استفاده از هسته‌هایی با معماری چینش Cortex-A57 و Cortex-A53 شرکت ARM شده است.

4

شاید یکی از عوامل داغ شدن بیش از اندازه اسنپ‌دراگون 810 را بتوان بهینه نبودن هسته‌های به کار رفته در آن دانست، ممکن است بنا به همین دلیل باشد که چندی پیش دیگر شرکت تراشه سازی تایوانی مدیاتک پردازنده بالا رده Helio X20 خود را با بهره‌گیری از هسته‌ پردازشی اختصاصی معرفی نمود.

در شرایطی که سامسونگ و مدیاتک دست به استفاده از هسته‌های پردازشی اختصاصی در تراشه‌های خود زده‌اند، کوالکام نیز دست روی دست نگذاشته، به گونه‌ای که تراشه اسنپ‌دراگون 820 قرار است با استفاده از هسته‌های اختصاصی این شرکت با نام Kyro راهی بازار شود. هسته‌های Kyro قرار است جایگزین نسل قبلی آن‌ها یعنی Krait شوند.

طبق اطلاعات منتشر شده، هسته‌های اختصاصی جدید کوالکام قرار است بر مبنای معماری Cortex-A72 طراحی شوند، این در حالیست که نسل قبلی آن‌ها شاهد به کار گیری معماری Cortex-A15 بوده است. پیش‌بینی می‌شود پرچم‌دار بعدی کوالکام همچون اگزینوس 720 که قلب گوشی‌های گلکسی اس 6 و اس 6 اج را به تپش در می‌آورد، بر پایه لیتوگرافی 14 نانومتری توسعه یابد.

این عمل باعث کاهش سایز کلی پردازنده شده و از طرفی انرژی موردنیاز آن هم کاهش خواهد داد که این عمل خود نیز مسبب کاهش گرمای تولیدی در پردازش‌های سنگین می‌شود. به دلیل اینکه الکترون‌ها در پردازنده‌های کوچک‌تر فضای کمتری را برای حرکت نیاز دارند، سرعت عملیات پردازشی افزایش می‌یابد و از طرفی فضای بیشتری برای جایگیری دیگر قطعات سخت‌افزاری نیز فراهم خواهد آمد.

به نظر می‌رسد اسنپ‌دراگون 820 دارای دو جفت هسته از نوع Kyro که در پردازش‌های سنگین و عادی به ترتیب با فرکانس 1.7 و 2.2 گیگاهرتز کار خواهند کرد باشد. البته باید به این نکته توجه داشته باشیم هر دو جفت هسته این تراشه به دلیل اینکه از یک خانواده هستند، ممکن است به شیوه گوناگونی نسبت به نسل قبلی با توجه به وظایف تعریف شده و فرکانس تنظیم شده، بنا به بهره‌وری بیشتر در شرایط مختلف کار کنند. به زبان ساده‌تر ممکن است که پردازنده‌های تعبیه شده برای پردازش‌های عادی گاهی با فرکانس 1.7 گیگاهرتز انجام وظیفه کنند.

از دیگر مشخصات فنی این تراشه می‌توان به پشتیبانی از حافظه‌های رم DDR4، مودم پر سرعت LTE Cat-10 با قابلیت انتقال داده‌ها با حداکثر سرعت 450 مگابیت بر ثانیه و همچنین استاندارهای بی‌سیم با برد بالا در سراسر جهان اشاره کرد. طبق اطلاعات منتشر شده، اسنپ‌دراگون 820 با واحد پردازش گرافیکی آدرنو 530 با فرکانس 650 مگاهرتز ادغام شده که به آن توانایی مدیریت صفحات نمایشی با وضوح 4K و نمایش تصاویری با سرعت 60 فریم بر ثانیه را می‌بخشد.

از آنجا که نوع هسته‌های به کار رفته و معماری چینش هسته‌های پردازنده اسنپ‌دراگون 820 کوالکام و Helio X20 مدیاتک با یک دیگر یکسان نیست، مقایسه این دو تا قبل از انجام تست‌های عملی کار عجولانه ایست، اما به طور کلی و بر اساس مشخصات اعلام شده بر روی کاغذ می‌توان پیش‌بینی کرد که تراشه ساخت کوالکام عملکرد بهتر و بهینه‌تری را نسبت به نمونه مدیاتک از خود نشان دهد. کوالکام در نظر دارد تراشه‌ی اسنپ‌دراگون 820 را در نیمه‌ی دوم سال جاری روانه‌ی بازار کند.

androidheadlines

 

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

4 نظر برای این مطلب
  1. رضا می‌گوید

    سلام
    شما اطلاعاتی دارین در مورد این پردانزده
    این نوع پردانزده با چ گوشی میتونه رقابت بکنه
    ممنون ایمل یا پاسخ بدیدmajnon_khon@ ای دی تلگرام هست مرسی

  2. Ehsan می‌گوید

    اقای بهزاد ایزدی،وقتی اشتباهی رو ذکر میکنم،باید اصلاح بشه و نظرمم بمونه در جدا از این برای تذکر این مورد تشکر هم بشه،نه اینکه نظرمم نزارین:-/

    1. محسن صحافی می‌گوید

      ممنون.. حق با شماست :)

      1. Amir می‌گوید

        کجا حق با ایشونه
        حالا یه اشتباهی شده
        این نگه یکی دیگه میگه
        تشکر و ثبت نظر یعنی چی مگه کمبود توجه داره