4 چیزی که باید در مورد کامیون کشنده بدون راننده شرکت Freightliner بدانید!
در هفته جاری شرکتهای Daimler و Freightliner با همکاری یکدیگر از کامیون جدیدی که بدون نیاز به راننده قادر به حرکت در جادههاست و به نوعی اولین کامیون بدون راننده با گواهیهای لازم برای حرکت در جادههای عمومی بهشمار میآید رونمایی کردند.
این کامیون با نام Inspiration به سیستمی به نام Highway Pilot مجهز شده که با استفاده از دوربینهایی با قابلیت بزرگنمایی و سنسورهای راداری خودرو را در حالت خودکار بدون نیاز به راننده قرارمیدهند تا بدینترتیب به ادامه مسیر در بزرگراهها بپردازد. این کامیون میتواند بهطور خودکار بین خطوط مشخص شده حرکت کند و با مانور بر روی سرعت و ترمز، فاصلهای ایمن از دیگر خودروهای حاضر در جاده داشته باشد و همزمان راننده نیز به انجام امور دیگر بپردازد.
با این اوصاف بدنیست نگاهی به چهار قابلیت ویژهای که باید در خصوص اولین کامیون بدون راننده مجوزدار بدانیم داشته باشیم.
کمک به پیشرفت و توسعه خودروهای بدون راننده
هر کیلومتری که توسط خودروهای بدون راننده طی میشود گامی مهم برای پیشرفت صنعت ساخت خودروهای بدون راننده است و مطمئنا هیچ خودرویی در طول یک سال مسافتی بیشتر از یک کامیون حمل محمولههای تجاری طی نخواهد کرد. همانطور که یک خودروی فرمول یک میتواند نمادی از عملکرد بهینه تکنولوژی در مراحل پیشرفته باشد، این کامیون هم میتواند دورنمایی برای مشاهده خودروهای خودکار بیشتر با قابلیتهای ایمنتر باشد.
راننده انسانی همچنان یکی از مهمترین المانهای این خودرو
خودروی Inspiration یک خودروی خودکار درجه 3 است. این بدانمعناست که این کامیون میتواند به طی طریق در بزرگراه در حالت خودکار ادامه دهد و راننده به کارهای دیگر بپردازد اما همچنان به رانندهای بر روی صندلی نیاز دارد. همچنان کارهای زیادی وجود دارد که راننده باید انجام دهد. این کارها شامل مشاهده سطح جاده، مشخص کردن خروجیهای بزرگراه، نظارت بر کار کامیون و کلیه اعمالی است که خارج از فعالیت حرکت در بزرگراهها تعریف شده است. همچنین فرد مستقر در صندلی راننده مسئول تنظیمات و نظارت بر حالت خودکار بوده و علاوه بر این موارد، حرکت در جادههای لغزنده مانند شرایط روزهای برفی در حالت خودکار امکانپذیر نمیباشد.
علاوه بر موارد یادشده راننده کنترل کامل قسمتهای مختلف خودرو را همواره تحتنظر خواهد داشت. با این اوصاف تصور نکنید که با کامیونی سروکار داریم که بهطور کامل توانایی هدایت بدون نیاز به راننده را دارد بلکه این کامیونها درواقع ابزاری بهمنظور سادهتر و ایمنتر کردن شغل رانندگان کامیون است. Freightliner حالت خودکار موجود در این کامیون را با سیستم ناوبری خودکار در هواپیماها مقایسه میکند که اگرچه این سیتسم، امور پایه پرواز را برعهده میگیرد اما بههیچ وجه جایگزینی برای خلبان نیست.
کاهش تصادفات
رانندگان کامیون در طول روز زمان زیادی را بهرانندگی اختصاص میدهند. در این زمان، رانندگان کارهای زیادی از زمانبندی برای تخلیه و بارگیری تا هماهنگی با استراحتگاه شبانگاهی و البته مکالمات تلفنی با خانواده را در سر دارند. تعدد این فعالیتها باعث خواهد شد راننده بهمنظور صرفهجویی در وقت تصمیم بگیرد برخی از این کارها را در هنگام رانندگی انجام دهد که نهایتا این حواسپرتی میتواند منجر به تصادفاتی سنگین شود.
حالت خودکار در کامیون به راننده این امکان را خواهد داد تا با فراغ بال به انجام امور دیگر بپردازد. پس از فعالسازی سیستم هدایت خودکار، تبلتی که بر روی داشبورد کامیون قرارگرفته میتواند توسط راننده بهمنظور برقراری ارتباط و انجام دیگرکارها مورد استفاده قرارگیرد. در این حالت دوربینهای سیستم و البته رادار، چشم به جادهها دوخته تا بر مبنای حرکت دیگر خودروها به هدایت کامیون بپردازند.
کاهش مصرف سوخت
یکی از مزایای خودکارسازی حرکت کامیونها را میتوان در حرکت تجمیعی این کامیونها در دستههای چندتایی بهچشم دید. در این حرکتها علاوه بر اینکه خودروهای خودکار با توجه به آزادی عمل راننده از مشکلی بهنام لبریزشدن صبر راننده در حرکتهای طولانی و پشت سرهم و نیاز به حفظ فاصله رنج نمیبرند، این خودروها میتوانند از تکنولوژی برقراری ارتباط بهصورت خودرو به خوردرو استفاده کنند تا بهطور مجازی قفل مسافتی فاصله بین دو خودرو را بر روی 7.62 متر تنظیم کنند. دوستداران مسابقات اتومبیلرانی حتما میدانند که با توجه به این شکلگیری فاصلهها، خاصیت ایرودینامیکی باعث خواهد شد حرکت 3 تا پنج کامیون با 5 تا 6 درصد مصرف کمتر سوخت در مقایسه با حرکت تکی هر کامیون انجام شود.
علاوه بر این، کامیونها میتوانند با بهرهگیری از اطلاعات بدست آمده از جیپیاس، استفادهای بهینه از موتور و سیستم تعویض دنده داشته باشند تا میزان مصرف سوخت به حداقل برسد. این کاهش مصرف سوخت نهایتا باعث کاهش هزینه جابجایی مرسولات، هزینه تمامشده برای مصرفکننده و نهایتا کاهش آلودگی در جهت حفظ محیط زیست خواهدشد. در یک کلام، خودروهای بدون راننده، بهینهسازی بیشتری در مصرف سوخت دارند و این بهینهسازی از هرجهت برای ما سودمند است.