اولین SSD شش ترابایتی جهان تا دوماه دیگر در بازار خواهد بود

اگر قصد دارید حافظه ذخیره‌سازی کامپیوتر رومیزی یا لپ‌تاپ خود را تا چند ترابایت افزایش دهید بدون شک اولین گزینه پیش‌رو هارددیسک‌های رایج هستند.

0

این هارد دیسک‌ها در ظرفیت‌های 6 ترابایتی اکنون رایج بوده و به‌زودی هارد درایوهایی با ظرفیت 8 و حتی 10 ترابایتی نیز در دسترس عموم خواهند بود. این هاردها از یک درایو SSD یک ترابایتی نیز ارزان‌تر هستند. اما اگر تصمیم به استفاده از SSD دارید و ظرفیت‌های فعلی جوابگوی نیازتان نیستند، نگران نباشید! نخستین درایو SSD شش ترابایتی جهان تا دوماه دیگر روانه بازار خواهد شد.

Fixstars نام یک شرکت ژاپنی است که قصد تولید سه درایو 2.5 اینچی SSD را دارد. این درایوها تحت عناوین 1000M، 3000M و 6000M عرضه خواهند شد. مدل 1000M و 3000M از حافظه فلش 19 نانومتری، رابط 6Gbps بهره برده و به‌ترتیب دارای ظرفیت‌های 1 و 3 ترابایتی هستند.

fixstars_6TB_ssd

اما از بین این سه مدل، 6000M از بقیه جذابیت بیشتری دارد. در این درایو از حافظه فلش 15 نانومتری استفاده شده و در حالی که هنوز از نوع 2.5 اینچی محسوب می‌شود اما ظرفیت بسیار بالای 6 ترابایت را ارائه می‌کند. سرعت خواندن طبق انتظار باید 540MB/s و سرعت نوشتن نیز 520MB/s باشد که در درایوهای SSD با رابط 6Gbps SATA مرسوم است.

از نظر قیمت‌گذاری تنها در مورد نسخه 1 ترابایتی صحبت شده و 820 دلار قیمت خواهد داشت. بدین ترتیب باید انتظار قیمتی هنگفت برای نسخه‌های 3 و 6 ترابایتی را داشته باشیم. همچنین بعید است که Fixstars نسخه 6 ترابایتی را برای عموم کاربران عرضه کند. در واقع باتوجه به تمایل دیتاسنترها برای استفاده از درایوهای SSD، این شرکت نیز احتمالاً در همین مسیر تمرکز خواهد کرد.

fixstars_6TB_ssd_spec

این روزها به‌لطف رایج شدن درایوهای SSD، شاهد بالا رفتن ظرفیت و کاهش قیمت‌ها هستیم به‌گونه‌ای که اکنون درایوهایی با ظرفیت 120 و 250 گیگابایتی کاملاً مقرون به‌صرفه هستند. درست است که هنوز هم قیمتی به مراتب بالاتر از هاردهای معمولی دارند اما وقتی مزیت‌هایی نظیر سرعت و قدرت را در نظر بگیرید، گزینه‌ای بهتر در دسترستان نخواهد بود.

geek

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.