مدیاتک چیپست 10 هسته‌ای آینده خود Helio را با اسنپ‌دراگون 810 مقایسه می‌کند

جدیدترین چیپست مدیاتک که MT6797 Helio 20 نام گرفته برای ورود به بازار مصرفی آماده شده و این تولیدکننده چینی در حال تبلیغ برای چیپست جدیدش است.

0

با عرضه این چیپست، مدیاتک امیدوار است تا موفقیتی که در ماه‌های اخیر در بازار موبایل بدست آورده را ادامه داده و همچنین قراردادهای بیشتری را با برندهای تولیدکننده موبایل چینی و جهانی ببندد.

برای اینکه کاربران به شکلی ساده و بهتر متوجه شوند که MT6797 Helio چه قابلیت‌هایی دارد، مدیاتک آن را با چیپست اسنپدراگون 810 ساخت کوالکام مقایسه می‌کند. براساس چارت مقایسه‌ای به‌راحتی می‌توان دریافت که چیپست جدید مدیاتک از توانایی‌های بسیاری برخوردار بوده و بهبودهای زیادی نسبت به نسل‌های گذشته داشته است.

MT6797 Helio 20  v s snapdragon 810

همانند اسنپدراگون 810، این چیپست نیز از فناوری ساخت 20 نانومتری بهره می‌برد که کارایی بهتری را در تمام زمینه‌ها ارائه می‌دهد. Helio 20 از طراحی Tri-Cluster با مجموع 10 هسته پردازشی برخوردار است که به‌منظور مدیریت بهتر منابع و نسبت قدرت/مصرف بهبود یافته صورت گرفته است.

چهار هسته Cortex A53 با سرعت پردازشی 1.4 گیگاهرتزی و چهار هسته Cortex A72 با سرعت 2.0 گیگاهرتزی که توان کار در فرکانس‌های 2.3 و 2.5 گیگاهرتزی را نیز دارد بخش عمده پردازش این چیپست را برعهده دارند. این پردازنده‌ها در واقع قویترین محصولات ARM محسوب می‌شوند که بالاتر از Cortex A57 که در اسنپدراگون 810 از آن استفاده شده، قرار می‌گیرند.

اگرچه این موضوع می‌تواند به قدرت و عملکرد بهتر چیپست مدیاتک منجر شود، اما باید دید آیا در زمینه مدیریت حرارت تولید شده نیز راه حل مناسبی در نظر گرفته شده است یا خیر. همانطور که می‌دانید چیپست اسنپدراگون 810 هنوز هم با مشکلاتی از این دست دست و پنجه نرم می‌کند.

البته عملکرد خوب یک چیپست تنها به قدرت پردازش آن خلاصه نمی‌شود. حافظه نیز نقش بسیار مهمی در یک چیپست ایفا می‌کند. مدیاتک در این چیپست از ماژول‌های رم با فناوری کندتر LPDDR3 نسبت به فناوری LPDDR4 که کوالکام در اسنپدراگون 810 استفاده کرده، بهره برده است. باید صبر کنیم و نتایج مقایسه‌ای در شرایط مختلف را ببینیم تا قضاوت بهتری داشته باشیم.

اما در بخش گرافیک، Helio 20 واقعاً امیدوارکننده است. این چیپست با بهره‌گیری از تراشه گرافیکی Mali T880MP4 ساخت ARM با سرعت پردازشی 700 مگاهرتز نوید قدرت پردازشی بالایی را می‌دهد. البته متاسفانه حداکثر رزولوشنی که توسط این تراشه پشتیبانی می‌شود همچنان 2560×1600 پیکسل باقی‌مانده است، اما اسنپدراگون 810 از رزولوشن بالاتر 3840×2160 پیکسل پشتیبانی می‌کند.

در زمینه دوربین نیز MT6797 سر و صدای زیادی به‌پا کرده است. این چیپست از سنسورهای با دقت حداکثر تا 25 مگاپیکسل پشتیبانی می‌کند. پشتیبانی از فیلمبرداری صحنه آهسته و فناوریNative 3D 2.0 برای نمایش تصاویر سه‌بعدی از دیگر مشخصات برجسته این بخش است. علاوه بر این، قابلیت ضبط و پخش فیلم‌های با کیفیت 4K حالا همزمان با فعال بودن حالت HDR نیز فراهم شده است.

به‌طور کلی MT6797 Helio 20 به‌خوبی با جدیدترین چیپست کوالکام رقابت می‌کند اما در حالی که مدیاتک در این چیپست از فناوری مخابراتی Cat-6 LTE استفاده کرده، اسنپدراگون 810 قادر است تا سرعت‌های به‌ مراتب بالاتری را با Cat-9 به شما ارائه کند. البته این مورد برای اکثر کاربران خصوصاً آنهایی که در کشورهای کمتر توسعه یافته نمی‌تواند یک مشکل به‌حساب آید.

اگر مدیاتک بتواند یک قیمت رقابتی و جذاب برای Helio 20 درنظر بگیرد، می‌تواند به فروش بسیار خوب این چیپست در چین و سراسر جهان امیدوار باشد.

براساس انتظار، MT6797 Helio 20 در تابستان امسال باید عرضه شود و باید دید کدام یک از تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند از این چیپست در محصولات خود استفاده می‌کنند.

gsmarena

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.