خودروهای اروپایی به‌زودی بلافاصله پس از تصادف بطور خودکار با مراکز امداد تماس خواهند گرفت

از سال 2018 سیستم eCall درون خودروهای اروپایی نصب شده، در صورت وقوع تصادف به صورت خودکار با مراکز امداد تماس گرفته و باعث نجات جان مسافران خودروها می‌شوند.

0

اتحادیه اروپا اجرای برنامه نصب اجباری قابلیت ایجاد تماس‌های اضطراری خودکار در خودروها و ون‌های با وزن کمتر از 3.5 تن، از فروردین ماه 1397 را تصویب کرد. این قابلیت که با عنوان eCall شناخته می‌شود، در صورت وقوع تصادف که توسط حسگرهای داخلی خودرو مثل آن‌هایی که باعث فعال شدن ایربگ ها می‌شوند، شناسایی کرده و با ارگان‌های مربوطه مثل پلیس، بیمارستان‌ها یا آتش‌نشانی تماس می‌گیرد.

eCall تماس صوتی خودکار با مرکز تماس این ارگان‌ها برقرار کرده و اطلاعات ابتدایی نظیر مدل خودرو، مکان و زمان تصادف را در اختیارشان می‌گذارد. مسافران و حتی شاهدان تصادف هم می‌توانند با فشردن دکمه تعبیه‌شده در خودرو، سیستم eCall را فعال کنند.

Olga Sehnalova عضو پارلمان اروپا برای جمهوری چک و رهبر مذاکره‌کنندگان تصویب و طرح قانون در بیانیه‌ای اظهار داشت که پارلمان اروپایی بارها تأکید کرده که کم کردن مرگ‌ومیر و تصادفات جاده‌ای را در اولویت خود قرار داده. همین‌طور اضافه کرد که این سیستم یک سرویس عمومی و برای تمام شهروندان صرف‌نظر از مدل خودرو یا قیمت خرید آن رایگان خواهد بود.

قیمت تخمینی برای نصب این سیستم برای سازندگان خودرو در حدود 109 دلار برای هر ماشین خواهد بود، البته رانندگانی که قصد مقاوم‌سازی این سیستم را داشته باشند باید هزینه بیشتری بپردازند. Sehnalova  در گفت‌وگو با BBC تأکید کرد که این سیستم تا زمان وقوع تصادف کاملاً غیرفعال و در حالت خوابیده خواهد بود و تنها با فعال شدن ایربگ‌ها شروع به ارسال اطلاعات خواهد کرد.

سال گذشته در حدود 25700 مرگ‌ومیر جاده‌ای در جاده‌ها و بزرگراه‌های اتحادیه اروپا اتفاق افتاده. انتظار می‌رود که eCall مدت‌زمان پاسخ‌گویی ارگان‌های مذبور را تا حدود 40% در مکان‌های شلوغ و پر از ساختمان و تا 50 درصد در خارج از شهرها کاهش دهد و اعتقاد بر آن است که سالیانه از وقوع 2500 مرگ جلوگیری کند.

Sehnalova  گفته که این سیستم برای توریست‌ها نیز مفید خواهد بود، چراکه وقتی از مرزها خارج شده و به کشور دیگر می‌روید، علاوه بر داشتن مشکل زبان مشترک، معمولاً نمی‌دانید دقیقاً در کجا هستید. مکان خودرو به وسیله سیستم‌های هدایت ماهواره‌ای نظیر Galileo  (معادل اروپایی برای GPS) مشخص می‌شود.

با توجه به مزیت‌های eCall، برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، به اجباری کردن تولید آن برای تمام سازندگان خودرو اعتراض کرده‌اند. Claire Perry وزیر سابق حمل‌ونقل بریتانیا، در دسامبر گذشته گفته که منفعت اجباری کردن استفاده از eCall هزینه پیاده‌سازی آن را جبران نمی‌کند. همچنین با توجه به کافی بودن و پاسخگویی مناسب جاده‌های انگلستان، ما به این سیستم احتیاجی نداریم.

حتی تولیدکنندگان نیز با این اجباری شدن استفاده از این سیستم مخالف هستند. Erik Jonnaert رییس انجمن سازندگان خودروی اروپا با استقبال از این قانون اظهار داشته که صنعت احساس می‌کند که قانون نهایی، موازنه‌ی خوبی بین نجات جان افراد و محافظت از اطلاعات برقرار خواهد کرد.

Theverge

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.