نکاتی پیرامون نورپردازی در عکاسی ماکرو

یکی از ژانرهای عکاسی که آن را بسیار ویژه و جذاب می‌کند، «ماکرو گرافی» است.

2

ماکرو گرافی یا همان عکاسی ماکرو، توانایی نمایش ابعاد تازه‌ای از دنیا را دارد. با عکس‌های ماکرو قادر به دیدن چیزهایی هستیم که با چشم غیرمسلح نمی‌توانیم. با عکاسی ماکرو از چیزهای بسیار ساده و معمولی می‌توان سوژه‌هایی جذاب ساخت.

۸۰ درصد از ترکیب‌بندی عکس‌های نمای نزدیک، وابسته به شیوه نورپردازی آن است؛ بنابراین نور یکی از مهم‌ترین مسائل در عکاسی ماکرو بوده و عکاس باید تسلط کامل به آن داشته باشد. درصورتی‌که در نورپردازی عکس ماکرو موفق عمل کنید، سوژه شما از قاب بیرون آمده و بسیار واضح و ملموس به نظر می‌آید. از طرف دیگر اگر عکس ماکرو نورپردازی خوبی نداشته باشد، نتیجه کار عکسی بی‌روح و کسالت‌بار می‌شود.

در این یادداشت فارنت قصد داریم تا شیوه‌هایی از نورپردازی سوژه‌ها در عکاسی ماکرو را آموزش دهیم تا به عکس‌های ماکروی جذابی دست پیدا کنید. نور در عکاسی ماکرو به ۳ شیوه قابل‌اعمال است: نور مصنوعی، نور طبیعی و فلاش. هرکدام از این نورها جلوه متفاوتی بر روی عکس ایجاد می‌کنند و این عکاس است که انتخاب می‌کند از کدام شیوه استفاده کند.

نور مصنوعی

استفاده از نور مصنوعی برای اعمال و کنترل همزمان چند نور بسیار کارآمد است. درواقع با اعمال نور مصنوعی، عکاس بر تأثیر نور بر سوژه احاطه کامل دارد. به اعتقاد من استفاده از نور مصنوعی برای شروع عکاسی ماکرو بهترین انتخاب است. این شیوه باعث می‌شود که درباره شیوه تأثیر نور بر سوژه در عکاسی ماکرو به درک درستی برسید و بتوانید ایده‌های خود را پیاده کنید. همچنین نور مصنوعی قابلیت کنترل بیش‌تری داشته و می‌توان با آن قسمت‌های خاصی از سوژه را روشن و یا تاریک کرد. به‌طور خلاصه می‌توان گفت که با نور مصنوعی کنترل کاملی بر روی نور خواهید داشت که نتیجه آن عکس‌های درخشانی خواهد شد.

قابلیت درخشان دیگری که در اختیار عکاس خواهد بود، امکان فیلم‌برداری از سوژه است. وقتی از نور مصنوعی برای نورپردازی سوژه خود استفاده می‌کنید، بدون هیچ‌گونه تغییری می‌توانید از سوژه خود فیلم‌برداری کنید.

macrography-lighting-01عکس بالا با استفاده از نورهای مصنوعی نورپردازی شده‌‌است.

فلاش

اگر از فلاش به شیوه درست استفاده شود، در عکاسی ماکرو بسیار کارآمد خواهد بود. قابلیت اصلی این شیوه نورپردازی، امکان فریز کردن سوژه با توجه به بازه زمانی بسیار کوتاه تابیده شدن آن است. در محیط‌های خارجی و برای ثبت عکس از سوژه‌های متحرک مانند حشرات این شیوه علاوه بر فریز کردن سوژه می‌تواند به‌عنوان نور مکمل و پرکننده استفاده شود. با تنظیمات پیچیده‌ای که فلاش‌ها دارند، استفاده درست از آن‌ها نیاز به آموزش‌های زیادی دارد. بااین‌حال با تسلط به شیوه کار فلاش، به عکس‌های درخشانی خواهید رسید. این را هم در نظر داشته باشید که استفاده از فلاش طی کار مشکلاتی نیز به همراه خواهد داشت که در صورت بروز باید آن‌ها را رفع کنید.

نور طبیعی

macrography-lighting-02شدت نور طبیعی بیش از نیاز برای عکاسی ماکرو است. به همین دلیل باید با رفلکتور، فلاش و یا نور مصنوعی اندکی این نور را به کنترل درآورد.

macrography-lighting-03عکس بالا و عکس قبلی با نور طبیعی عکاسی شده‌اند.

افزودن عناصر کاربردی برای کنترل بیش‌تر نور

همان‌طور که گفته شد در عکاسی ماکرو هرقدر کنترل بیش‌تری بر نور داشته باشید، همان‌قدر شانس دستیابی به عکس بهتری را خواهید داشت. در این قسمت به معرفی چند شیوه برای کنترل بیشتر نور می‌پردازیم.

Diffusion

نور مصنوعی به شکل معمول خود متمرکز بوده و پراکندگی نور طبیعی را ندارد. ازاین‌رو چندان جلوه زیبایی در عکس ایجاد نخواهد کرد. برای پخش کردن و نرم کردن نور باید از دیفیوزر استفاده کرد. دیفیوزرها سطوح ماتی هستند که در مقابل نور قرار می‌گیرند و از تمرکز آن بر روی یک نقطه می‌کاهند. با وسایلی که در خانه دارید نیز می‌توانید یک دیفیوزر درست کنید؛ مانند یک کاغذ سفید بزرگ. استفاده از دیفیوزر باعث طبیعی جلوه کردن نور و درنتیجه بهتر جلوه کردن عکس می‌شود.

macrography-lighting-04عکس بالا بدون دیفیوزر گرفته‌شده است. همان‌طور که می‌بینید نور متمرکز بوده و در قسمت‌هایی اتلاف شده است اما در عکس زیر بر روی نور دیفیوزر نصب‌شده است. همان‌طور که می‌بینید نور جلوه‌ای طبیعی‌تر پیداکرده و عکس زیباتر شده است.macrography-lighting-05

استفاده از فیلترهای رنگی

افزودن فیلترهای رنگی بر روی نورها، باعث ایجاد جلوه‌ای خاص بر روی سوژه شده و عکسی منحصربه‌فرد برای شما به ارمغان می‌آورد.

عکس زیر از حباب‌های کف با افزودن فیلتر رنگی بر روی نور گرفته‌شده است.macrography-lighting-06

عکس زیر نیز با استفاده از یک نور مصنوعی رنگی گرفته‌شده است.macrography-lighting-07

محل قرارگیری نور

درک چگونگی تأثیر مکان نور بر روی سوژه، کمک زیادی به گرفتن عکس‌های ماکرو می‌کند. این کار با نورپردازی با استفاده از نورهای مصنوعی بسیار ساده بوده و با استفاده از فلاش نیز ممکن است. به‌طور مثال در نظر داشته باشید که نور از پشت سوژه جلوه کاملاً منحصربه‌فردی ایجاد خواهد کرد.

عکسی که در زیر می‌بینید از سطح یک صابون گرفته‌شده است. همان‌طور که مشاهده می‌کنید قرار دادن نور در پشت سوژه به زیبا شدن عکس کمک فراوانی کرده است.macrography-lighting-08

امیدوارم این یادداشت به شما کمک کند تا عکس‌های ماکروی بهتری بگیرید. اگر پیشنهاد و ترفندی درزمینهٔ نورپردازی عکاسی ماکرو دارید در قسمت نظرات درج کنید.

digital-photography-school

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

2 نظر برای این مطلب
  1. منصوررضایی زاده می‌گوید

    باسلام بنده برای نرم کردن نور فلاش در عکاسی ماکرو از پلاستیک سفید دبه که به صورت مستطیل در آورده سپس سوراخی در اندازه قطر لنز ایجاد نموده ام و هنگام عکاسی آنرا روی لنز نصب کرده پلاستیک جلوی نور شدید فلاش را میگیرد و همچنین با استفاده از توپ پینگ پنگ معمولی هم میشه جلوی نور فلاش خود دوربین را گرفت و نرم کرد.

    1. سلمان صحافی می‌گوید

      بسیار عالی! هیچی مثل ابزارهایی که خود آدم میسازه کار آدم رو راه نمی‌اندازه!
      بعضی‌ها فکر می کنن ابزار خوب عکاس خوب می سازه! در حالی که به اعتقاد من خلاقیت باعث میشه یه فرد عکاس خوبی بشه!