شش قابلیت که بایستی در نسخه جدید لایت‌روم ادوبی جای می‌گرفت اما خبری از آنها نیست!

لایت روم ۶ یا همان Light room cc اخیراً عرضه شده است اما صادقانه باید گفت که انتظارات را برآورده نکرده‌است.

0

باید اذعان کرد که نسخه جدید لایت روم بسیاری از کمبودها و ضعف‌های نسخه‌های قبلی را ترمیم نکرده‌است. درعین‌حال لایت روم ۶ هیچ قابلیت جدید بزرگی را اضافه نکرده‌است. مدت‌های زیادی از عرضه لایت روم ۵ گذشته بود، اما به‌روزرسانی جدید به‌هیچ‌وجه انتظارات را برآورده نکرد. به‌طور خلاصه می‌توان گفت که لایت روم مدت‌ها است که تغییر بزرگی نکرده‌است.

اما شخصاً انتظاراتی از لایت روم جدید داشتم و فکر می‌کردم که در نسخه جدید شاهد آن خواهم بود. در اینجا لیستی از تغییرات و امکاناتی که باید به لایت روم اضافه می‌شد، اما نشده‌است را آورده‌ام و درباره هرکدام صحبت کرده‌ام. با فارنت همراه باشید.

۱. ویرایش ویدئوی بهتر

باوجوداینکه اکثر دوربین‌های عکاسی و اسمارتفون‌ها قادر به فیلم‌برداری با فرمت HD هستند، چرا لایت روم هیچ قابلیتی برای ویرایش ویدئو ندارد؟ صد البته منظور من از ویرایش ویدئو شکل حرفه‌ای آن نیست. به‌طور مثال نرم‌افزار Aperture که مختص محصولات اپل است، این کارایی را به شکلی ساده و روان در خود دارد؛ اما لایت روم در این زمینه حتی یک گام هم برنداشته است.

lightroom-6-features-01فرآیند ساخت یک اسلاید شو ساده در لایت روم آن‌قدر پیچیده است که کاربر را منصرف می‌کند. برای آرد کردن تک‌تک کلیپ‌ها، عکس‌ها و موسیقی‌ها باید مشقت فراوانی را تحمل کرد. ادوبی در نسخه جدید امکان اعمال پن و زوم بر روی عکس را ایجاد کرده است؛ اما وقتی امکان کنترل پن و زوم وجود ندارد و نرم‌افزار همان‌جایی که خودش ترجیح می‌دهد زوم می‌کند، این قابلیت به چه‌کاری می‌آید.

از سویی دیگر هیچ‌گونه امکان خروجی گرفتن با فرمت 4K در لایت روم دیده نشده‌است. برای کسانی که تلویزیون‌های 4K دارند بسیار مهم است که اسلاید شو عکس‌هایشان را با رزولوشن 4K ببینند.

۲. بازطراحی شیوه باز کردن عکس

شاید باورکردنی نباشد اما بسیاری از کاربران تازه‌کار با Import عکس به لایت روم مشکل جدی دارند و این به خاطر رابط کاربری بسیار بد لایت روم است که کاربر نابلد را گیج می‌کند. طراحی فکر نشده قسمت import در لایت روم باعث می‌شود که بسیاری از کاربران تازه‌کار پس‌ازاینکه عکس‌های خود را از طریق لایت روم import کردند، آن‌ها را درجایی از کامپیوتر خود گم کنند!lightroom-6-features-03

قسمت‌هایی که با قرمز مشخص‌شده‌اند، فاصله زیاد بیهوده‌ای را که در بالای صفحه در بخش import وجود دارند را نشان می‌دهد. همچنین دقت کنید که خواندن نوشته‌های خاکستری روشن بر روی پس‌زمینه خاکستری تیره چقدر دشوار است.

۳. پشتیبان‌گیری

برای هر عکاسی امنیت عکس یکی از مهم‌ترین چیزهایی است که با آن سروکار دارد. در حال حاضر لایت روم تنها کاری که در این زمینه انجام می‌دهد، کپی کردن عکس‌ها در یک مکان دیگر، هنگام import کردن آن‌ها است؛ اما این به‌هیچ‌وجه کافی نیست.lightroom-6-features-04

کاربران لایت روم باید به‌راحتی بتوانند ببینند که عکس‌هایشان در چه مکانی پشتیبان‌گیری می‌شود و از تعداد کپی‌هایی که از عکسشان گرفته‌شده اطلاع داشته‌باشند. از سویی دیگر لایت روم باید به کاربر به مدیریت فایل‌های پشتیبان گرفته‌شده‌اش کمک کند.

در حال حاضر کریتیو کلاد سرویسی برای پشتیبان‌گیری عکس‌ها دارد، اما این سرویس تنها برای عکس‌های با حجم کم است و این امکان برای عکس‌های پرحجم raw وجود ندارد.

۴. اشتراک‌گذاری بهتر

چرا نمی‌توان تنها با فشردن یک دکمه عکس‌ها را بر روی فیس‌بوک، پین‌تر است، اینستاگرام و … به اشتراک گذاشت؟ آیا این قابلیت خیلی پیچیده‌ای است؟ البته لایت روم امکاناتی برای به اشتراک‌گذاری عکس در خود پیش‌بینی کرده است، اما این امکانات اصلاً کاربری لازم را ندارند.lightroom-6-features-02

قابلیت دیگری که در این زمینه باید در لایت روم گسترش پیدا کند، ماژول وب نرم‌افزار است. در حال حاضر در لایت روم ۶ این امکان وجود دارد که کاربر گالری عکس‌های خود را به اشتراک گذاشته و بر روی آن‌ها پانویس بنویسد؛ اما این امکان در صورت دسترسی به کریتیو کلاد مهیا می‌شود.

۵. ساماندهی بهتر عکس‌ها

ساماندهی و سازمان‌دهی عکس‌ها یکی از مشکلات اصلی عکاسان است. لایت روم در حال حاضر باقابلیت‌های بسیار خوبی که در اختیار کاربر می‌گذارد، این کار را بسیار سهل کرده است؛ اما چرا بسیاری از کاربران هنوز از این قابلیت استفاده نمی‌کنند؟ دلیل این‌که کاربران از این امکانات استفاده نمی‌کنند، دسترسی و کاربری نه‌چندان ساده این قابلیت‌ها است. لایت روم باید این امکانات را سهل‌الوصول‌تر کرده و در حالت ایده‌آل آن‌ها را ریزتر و جزئی‌تر کند. مثلاً امکان جست‌وجوی عکس برحسب روز به این امکانات اضافه شود. همچنین بهتر است امکان جست‌وجو با جزئیات بیش‌تر از اطلاعات متادیتا ایجاد شود.

۶. میانبرهای صفحه‌کلید

SONY DSCباورش سخت است اما لایت روم برای هیچ‌کدام از ابزارهایی مانند کنتراست و رنگ، هیچ‌گونه میانبری بر روی صفحه‌کلید ندارد! این امکان باید بسیار پیش‌ازاین اضافه می‌شد، اما حتی بر روی لایت روم ۶ نیز این قابلیت اضافه نشدن است. در حال حاضر برای انجام اعمالی مانند اکسپوژر باید به‌صورت مستقیم و با موس گزینه موردنظر را انتخاب کرده و اسلایدر را حرکت داد. تصور کنید که داشتن کلید میانبر برای چنین اعمالی چقدر می‌تواند کار را راحت‌تر و در زمان صرفه‌جویی کند.

photographyconcentrate

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.