آیا اکسپریا زد 4 سونی ناامید کننده است؟

پس از شایعات، حرف و حدیث‌ها و تصاویر از پیش درز کرده منتسب به پرچم‌دار بعدی سونی، اکسپریا زد 4 سرانجام دیروز به طور رسمی رونمایی شد. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که سونی وعده عرضه این محصول را تنها در کشور ژاپن داده است، بدین ترتیب علاقه‌مندان به اکسپریا زد 4 در دیگر کشورها، از خرید مستقیم آن محروم خواهند ماند.

1

شایعه در راه بودن پرچم‌داری با بدنه‌ای تمام فلزی از سوی سونی را به خاطر دارید؟ با نگاه به مشخصات و تصاویر منتشر شده از اکسپریا زد 4، این شایعه نیز غلط از آب درآمد. به زبان ساده‌تر، پرچم‌دار جدید سونی نسخه به‌روز شده و کمی ارتقا یافته اکسپریا زد 3 می‌باشد. در ادامه نگاهی اجمالی خواهیم داشت به پیشرفت‌های صورت گرفته در اکسپریا زد 4  نسبت به نسل قبلی این محصول.

سونی اعلام کرده که اکسپریا زد ۴ از ضخامتی برابر با ۶.۹ میلی‌متر برخوردار است و تنها ۱۴۴ گرم وزن دارد که نشان می‌دهد نسبت به اکسپریا زد ۳ شاهد کاهش ضخامت ۰.۴ میلی‌متری و کاهش وزن ۸ گرمی در پرچم‌دار جدید هستیم. در نگاه اول به اکسپریا زد 4 ، شاهد به کار گیری زبان طراحی نسل‌های قبلی این محصول هستیم، به طوری که تنها قاب فلزی جلوه بیشتری به خود گرفته است.

پرچم‌دار جدید سونی، همچون اکسپریا زد 3 از صفحه‌نمایشی 5.2 اینچی با وضوح فول اچ‌دی با قابلیت پشتیبانی از لمس 10 انگشت به صورت همزمان و محافظ صفحه گوریلا گلس 4 برخوردار است. به گفته سونی صفحه‌نمایش اکسپریا زد 4 به فناوری‌هایی همچون Triluminos و موتور پردازش تصویر X-Reality تجهیز شده است. البته تا پیش از این فبلت اکسپریا زد اولترا نیز به صفحه‌نمایشی با دارا بودن فناوری‌های مذکور تجهیز گردیده بود. با این تفاسیر صفحه‌نمایش اکسپریا زد 4 پیشرفت چندانی را به خود ندیده است. فناوری Triluminos باعث می‌شود که پنل های TFT از طیف وسیعی از رنگ‌ها برخوردار شوند و در نهایت تصویری واقعی‌تر تولید کنند.


پردازنده پرچم‌دار جدید سونی به اسنپ‌دراگون 810 که بر اساس معماری 64 بیتی طراحی گردیده ارتقا پیدا کرده است؛ از طرفی شاهد به کار گیری حافظه رم سه گیگابایتی و تعبیه حافظه دائمی 32 گیگابایتی در این دستگاه هستیم. البته این نکته ناگفته نماند که امکان افزایش حافظه ذخیره‌سازی داخلی، با به کار گیری کارت حافظه میکرو اس‌دی تا سقف 128 گیگابایت نیز فراهم شده است.

بر اساس اطلاعات کنونی، ماژول دوربین 20.7 مگا پیکسلی اکسپریا زد 4 بدون هیچ پیشرفت خاصی همان مدل به کار گرفته در نسل قبلی این دستگاه بوده، این در حالیست که دوربین جلو از سنسوری با وضوح 2.2 مگا پیکسل به سنسور واید 5.1 مگا پیکسلی ارتقا یافته است. شاید تنها پیشرفت ملموس اکسپریا زد 4 نسبت به نسل قبلی، بهره‌مندی پیش‌فرض از نسخه 5 سیستم‌عامل اندروید باشد؛ این در حالیست که سونی قصد دارد برخی از قابلیت‌های نرم‌افزاری اکسپریا زد 4 را در آینده‌ای نزدیک به دیگر اعضای خانواده زد بیفزاید.

به نظر شما، به کار گیری پردازنده‌ای قدرتمندتر و افزایش میزان حافظه رم در کنار ارتقا دوربین دوم، می‌تواند موجب ایجاد انگیزه برای علاقه‌مندان ژاپنی به محصولات سونی در جهت خرید نسل جدید پرچم‌دار این شرکت شود؟
این ارتقا سخت‌افزاری محدود هرچند برای علاقه‌مندان به محصولات سونی بر اساس سابقه این شرکت دور از انتظار نبود، با این حال سونی در وضعیت نامناسبی در رابطه با فروش گوشی‌های هوشمند خود در بازار قرار دارد و مسلماً اکسپریا زد 4 نیز نخواهد توانست نقش مرهم درد را برای این زخم ایفا کند.

عده‌ای بر این عقیده‌اند که سونی به جز اکسپریا زد 4، پرچم‌دار دیگری را در سال جاری معرفی خواهد کرد، با این حال چه دلیلی می‌تواند داشته باشد که سونی از برند شناخته شده‌ای مثل خانواده زد برای این محصول استفاده کند؟ آیا این پایان راه سری محبوب زد خواهد بود؟

Sony  Xperia Z4 Official revealed 01

در حقیقت سونی برای بر هم نزدن رسم معرفی پرچم‌داران خود در ماه سپتامبر و از طرفی از دست ندادن کاربران متعصب به برند خود، مجبور به عرضه محصولی با پیشرفت‌های حداقلی شده است. این شرکت در طول سالیان گذشته، فراز و نشیب‌های متعددی را تجربه کرده است. در همین رابطه چندی پیش شایعه فروش بخش تولید گوشی‌های هوشمند این شرکت منتشر گردید، اما مدیران ارشد سونی کمی بعد آن را به طور رسمی تکذیب کردند.

در نگاهی واقع‌بینانه اکسپریا زد 4 در مقابل پرچم‌دارانی همچون گلکسی اس 6، وان ام 9 و یا ال‌جی جی 4 حرف‌های زیادی برای گفتن نخواهد داشت؛ شاید سونی نیز بنا به همین موضوع قصد دارد که این محصول را تنها در بازار ژاپن عرضه نماید. در هر حال، سونی برای بیرون آمدن از وضع ناگوار خود در بخش گوشی‌های هوشمند به ناجی پرچم‌داری با قابلیت‌های منحصربه‌فرد و بزرگ نیاز دارد، اما به طور قطع این پرچم‌دار اکسپریا زد 4 نخواهد بود.

androidauthority

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. حسام می‌گوید

    هرگز
    مرگ یک کمپانی وقتیه که از کمپانی دیگه تقلید کنه (سامسونگ)
    و بد تر از اون اینه که که کمپانی دیگه طراحهاش دنبال طراح های کمپانی متقلب باشه (هواووی)