۷ توصیه برای اینکه بهترین عکس خانوادگی را بگیرید!

شاید معروف‌ترین عکس‌های تاریخ، عکس‌هایی مربوط به وقایع سیاسی و تاریخی و یا جنگ‌ها باشند. اما واقعیت این است که اغلب مردم، بهترین عکس زندگیشان، عکس خانوادگی آنها است.

0

قطعاً عکس خانوادگی شما برای بقیه چندان جذاب نیست، اما بسیار پیش آمده که به همین عکس‌های ساده ساعت‌ها خیره شده‌اید و خندیده‌اید و شاید هم اشک ریخته‌اید. پس اهمیت عکس‌های خانوادگی را جدی بگیرید.

در این مقاله فارنت قصد ارائه توصیه‌هایی را داریم که با رعایت آنها، اگر در شرایط عکاسی از یک خانواده قرار گرفتید، به نتیجه بهتری دست پیدا کرده و آن لحظه را برای آنها جاودان خواهید کرد. با فارنت همراه باشید:

از آماده بودن آنها مطمئن شوید

قبل از اینکه قرار روز عکاسی را بگذارید، چند مساله را با آنها چک کنید. ببینید قرار است چه لباس‌هایی بپوشند و در صورت امکان شما برای آنها لباس انتخاب کنید. مشخص کنید که بهترین ساعت عکاسی برای آنها چه ساعتی است و بپرسید که قرار است عکس‌ها را به چه مناسبتی بگیرند و قصد آنها چاپ این عکس‌ها در چه ابعادی است.

Family-Photography-Guide-01یکی دو روز قبل از روز عکاسی، با آنها تماس بگیرید و یا ایمیلی برای آنها ارسال کنید و روز، ساعت و محل عکاسی را به آنها یادآوری کنید. لباس‌هایی که برای آن روز انتخاب شده‌اند را بار دیگر به آنها یادآوری کنید و تاکید کنید که حتماً بچه‌ها را برای آن ساعت آماده کنند. متناسب با فصلی که در آن عکاسی می‌کنید، وسایل اضافی بچه‌ها را نیز باید به همراه داشته باشند. گرفتن عکس خوب از یک خانواده کار دشواری است، اما اگر این هماهنگی‌ها از قبل صورت بگیرد، شانس بیش‌تری برای گرفتن عکس خوب خواهید داشت.

برای دوست شدن با بچه‌ها، به آنها رشوه دهید!!!

Family-Photography-Guide-02فرقی نمی‌کند در چه سنی باشیم، واقعیت این است که همه ما از گرفتن یک هدیه، حتی اگر خیلی کوچک باشد خوشحال می‌شویم. قبل از اینکه به محل عکاسی بروید، سعی کنید هدیه‌ای کوچک برای بچه‌ها بگیرید. این هدیه می‌تواند یک اسباب بازی کوچک و یا یک آب‌نبات باشد. حتی می‌توانید چند شاخه گل که توجه بچه‌ها را جلب می‌کند تهیه کنید. با دادن این هدیه، از طرفی توجه پدر و مادر کودک به شما جلب شده و اعتمادشان به شما بیشتر می‌شود و از طرف دیگر اصطلاحاً یخ بچه‌ها آب شده و با شما صمیمی‌ می‌شوند. حتی ممکن است از همان هدیه به عنوان چیزی استفاده کنید که قرار است بچه‌ها با آن ژست بگیرند و این خود حتماً لحظات جذابی را برای ثبت در دوربین عکاسی فراهم می‌کند. در واقع این یک بازی برد – برد است.

بگذارید پدر و مادر با فرزند خود بازی کنند

Family-Photography-Guide-03اگر شرایط را طوری فراهم کنید که پدر و مادر، خودشان باشند و از آن مهم‌تر کودکان، خودشان باشند، قطعاً لحظات بسیار جذابی در انتظار شما خواهد بود. حالت‌های عاطفی طبیعی مثل خنده به عکس روح می‌بخشند و وقتی سوژه‌های شما بدون اینکه ژست بگیرند و تصنعی بخندند، تنها با یکدیگر بازی کنند و خودشن باشند، تنها کاری که نیاز دارید انجام بدهید، فشردن دکمه شاتر است.

تعارف را کنار بگذارید

مهم نیست که دارید از یک غریبه عکاسی می‌کنید و یا از نزدیک‌ترین دوست همسرتان عکس می‌گیرید؛ وقتی نیاز است که جای خود و یا جای سوژه را تغییر دهید باید این مساله را از آنها بدون تعارف بخواهید. مهم‌ترین مساله در آن لحظه این است که عکس بهتری ثبت کنید. البته برای اینکه این «این‌سو و آن‌سو کشاندن» برای آنها «سنگین نیاید»، کافیست در انتخاب عبارتی که به آنها می‌گویید و از آنها درخواست می‌کنید کمی دقت کنید. مثلاً بگویید : «اینجا آفتاب خیلی شدید است، بهتر است برویم آن ور». در این صورت آنها حداقل توجیه می‌شوند که چرا دارند جای خود را تغییر می‌دهند. در عین حال که باید حواستان به خسته شدن آنها باشد، نباید این خستگی در کار شما تاثیر بگذارد.

Family-Photography-Guide-04مسئله دیگر این است که بهتر است کاری که می‌خواهید بچه‌ها انجام دهند را پدر و مادرشان از آنها بخواهند. قطعاً وقتی مادر یک پسربچه به او بگوید که خواهر کوچولویت را بغل کن، این کار را راحت‌تر انجام می‌دهد، تا اینکه عکاس از او بخواهد.

کاری کنید که همه احساس راحتی بکنند

Family-Photography-Guide-05اغلب مردم وقتی یک دوربین آنها را نشانه می‌رود احساس راحتی ندارند. بهتر است با سوژه‌های خود مکالمه کنید و فضای مثبتی را ایجاد کنید. از عکس‌هایی که می‌گیرید تعریف کنید و بگویید که چقدر در عکس‌ها جذاب افتاده‌اند. برخی عکس‌ها را نیز می‌توانید به آنها نشان دهید. وقتی فضایی مثبت ایجاد کنید، سوژه‌های شما جلوی دوربین راحت‌تر شده و این خود باعث می‌شود که عس‌های بهتری داشته‌باشید.

بداهه را فراموش نکنید

Family-Photography-Guide-06شب قبل از عکاسی شروع به جست و جو در اینترنت درباره عکاسی از خانواده و بچه‌ها می‌کنید. کتاب‌هایی که برای ژست دادن است می‌‌خوانید و برای روز اصلی برنامه ریزی می‌کنید. این کارها خوب است، اما عکاسی از خانواده در عین نیاز به مهارت، گاهی اوقات شانسی و بداهه است. زمان‌هایی که برنامه‌ریزی‌های شما قابلیت اجرا ندارند، به سراغ این بداهه کاری‌ها بروید. بچه یک جا نمی‌نشیند؟ مشکلی ندارد، بگذارید آزادانه بازی کند. از او فاصله بگیرید و با استفاده از لنز تله از او عکاسی کنید. پس از دیدن عکس‌ها، حتی خودتان هم از نتیجه کار شگفت زده می‌شوید.

کلیشه‌ها را کنار بگذارید

به عنوان یک عکاس همه ما دوست داریم که همیشه همه عکس‌هایمان شاهکار باشند؛ نور عالی باشد، سوژه‌ها حالت طبیعی داشته باشند، همه نگاهشان به دوربین باشد و … . اما گاهی اوقات در بین عکس‌هایی که این کلیشه‌‌ها را ندارند عکس‌هایی پیدا می‌شوند که اتفاقاً بسیار جذاب هستند. کودکی لپ برادر خود را می‌کشد، مادر در حال قهقهه زدن است، پسربچه گوش پدر خود را می‌کشد؛ در این مواقع دست از عکاسی نکشید و به کار خود ادامه دهید. قطعاً عکس‌های جذاب و در عین حال بامزه خواهید داشت.

Family-Photography-Guide-07همه ما عکاس هستیم، اما نوع کارمان فرق می‌کند. ممکن است روزی به شما مشتری‌ای مراجعه کند و درخواست کند از خانواده‌اش عکس بگیرید. این توصیه‌ها را به خاطر بسپارید که قطعاً در آن روز به کار شما خواهند آمد.

digital-photography-school

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.