مایکروسافت امروز ۴۰ ساله شد!

پانزدهم فروردین‌ماه سال ۱۳۵۴ دو جوان ۱۹ و ۲۲ ساله کار و کاسبی خود را در شهر البوکرکی واقع در ایالت نیومکزیکو شروع کردند؛ این دو جوان رویای فروش کامپیوتر را به تمامی شهروندان آمریکایی در سر می‌پروراندند.

1

شاید این روزها حرف گزافی نباشد اما فروش کامپیوترهای خانگی در آن زمان که اصلاً چیزی با این نام وجود نداشت و از کامپیوترها تنها برای مصارف صنعتی استفاده می‌شد، ایده جسورانه‌ای تلقی می‌شد؛ به هر ترتیب بیل‌گیتس و پال آلِن دانشگاه هاروارد را برای ورود به بازار کار رها کرد‌ند.

امروز پس از گذشت ۴۰ سال از آن زمان شاهد هستیم که در هر جا بحث کامپیوتر است نامی از مایکروسافت نیز به میان می‌آید، این دو جوان در آن زمان هرگز فکر نمی‌کردند که انقلابی با این وسعت را ایجاد کنند، انقلابی که تمامی عرصه‌های فناوری را تحت پوشش خود قرار داده است. البته هیچ گُلی بدون خار نیست و این غول نرم‌افزاری نیز محصولاتی پر عیب نظیر اینترنت اکسپلورر و ویندوز ملینیوم و ویستا را به بازار عرضه کرده اما دور از انصاف است اگر مایکروسافت را به خاطر برخی محصولات ضعیف این شرکت مورد قضاوت قرار دهیم.

در حال حاضر اپل و گوگل فرمانروای بی چون و چرای سیستم‌عامل گوشی‌های هوشمند هستند اما بد نیست بدانید که اولین پلتفرم گوشی‌های همراه توسط مایکروسافت معرفی شد. درست است، ویندوز موبایل، این سیستم‌عامل در آن زمان حرف‌های زیادی برای گفتن داشت. در بحث فناوری‌های پوشیدنی نیز مایکروسافت پیشرو بوده است، ساعت هوشمند SPOT که به سرویس MSN متصل می‌شود را می‌توان نمونه بارز از در این زمینه دانست.

در این ۴۰ سال محصولات مختلفی از جانب مایکروسافت معرفی شده است اما تمام این محصولات یک طرف و ویندوز مایکروسافت یک طرف دیگر. به جرأت می‌توان گفت که سیستم‌عامل شرکت مایکروسافت دنیا را تغییر داده است،‌حتی شما که در حال خواندن این متن هستید به احتمال زیاد از ویندوز استفاده می‌کنید؛ ویندوز به عنوان گل سرسبد محصولات مایکروسافت در طول عمر این شرکت سود و اعتبار زیادی را از آن این شرکت کرده است.

آوازه‌های نسخه‌ جدید ویندوز نیز مدتی است که به گوشی می‌رسد، اگر پیگیر خبرهای مایکروسافت باشید حتماً در جریان هستید که این شرکت برنامه‌های زیادی برای بازاریابی و مارکتینگ ویندوز ۱۰ در نظر دارد. آپدیت رایگان به ویندوز ۱۰ و مشارکت کاربران در نسخه آزمایشی ویندوز ۱۰ خبر از عزم راسخ مایکروسافت برای حضور جدی در بازار سیستم‌های عامل دارد.

حوزه‌های بسیار کمی از فناوری وجود دارد که هنوز رنگ محصولات مایکروسافت را ندیده‌اند. شاید برای شما جالب باشد اما حتی اپل نیز برای ساختی بعضی از کامپیوترهای مَک خود از تجهیزاتی مجهز به سیستم‌عامل ویندوز استفاده می‌کند! این نوآوری‌ها و محصولات جدید باعث شده است تا مایکروسافت در این ۴۰ سال به عنوان یکی از شرکت‌های تراز اول در بحث فناوری کامپیوتر، شکوهمندانه به حیات خود ادامه دهد.

جالب است بدانید که در ۴۰ سال گذشته مایکروسافت تنها ۳ مدیرعامل داشته است. بیل گیتس در این بین به عنوان بنیانگذار مایکروسافت توانسته نقش اساسی را ایفا کند و چراغ شرکتی را که ۴۰ سال پیش در نیومکزیکو افتتاح کرد را روشن نگه‌ دارد.

مرد شماره یک‌ مایکروسافت به مناسب ۴۰ سالگی این شرکت بیانیه‌ای خطاب به کارمندان خود صادر کرده و متذکر شده است که وی بیشتر به آینده چشم دارد تا گذشته مایکروسافت. قسمتی از نامه بیل گیتس به مناسبت ۴۰ سالگی مایکروسافت:

امروز روز بسیار مهمی است.

پال آلن و من با هدف فروش کامپیوتر به تمامی منازل و دفاتر اداری کار خود را شروع کردیم. در آن زمان این ایده جسورانه‌ به نظر می‌رسید و بسیاری بر این باور بودند که این دو جوان عقل خود را از دست داده‌اند. اکنون با نگاه به گذشته می‌توان به نقشی که مایکروسافت در انقلاب فناوری‌های جدید ایفا کرده افتخار کرد.

به هر ترتیب گذشته مربوط به گذشته است و باید همواره‌ نگاهی به آینده داشت. به نظر من کامپیوترها در ۱۰ سال آینده رشد سریع‌تری خواهند داشت. سیستم‌ عامل‌های مختلفی به وجود آمده و انتظار نفوذ بیشتر فناوری آی‌تی را در قسمت‌های مختلف زندگی خواهیم داشت.
با این واقعیت که کامپیوتر‌‌ها و روبات‌های آینده قادر به حرکت و مطالعه خواهند بود و با محیط اطراف خود تعامل هوشمند و طبیعی را برقرار خواهند کرد باید روبرو شد، این امر بدون شک قدرت بیشتری را در اختیار بشر قرار خواهد داد.

ساتیا نادِلا نیز به عنوان مدیر عامل مایکروسافت توانسته به خوبی سکان این شرکت را در دست بگیرد و به حق، راهنمای خوبی بوده‌ است. ما در تمامی ابعاد فناوری‌های روز کامپیوتری وارد شده‌ایم و بدون شک در این مسیر با مشکلاتی روبرو خواهیم شد؛ اما خوشبختانه منابع خوبی برای رفع مشکلات در اختیار داریم. من به عنوان مشاور فنی ساتیا از استعداد به کار رفته در محصولات و ایده‌های جدید مایکروسافت متعجب شده‌ام. نتیجه‌ این ایده‌های جدید نیز کاملاً واضح و روشن است، کافی است نگاهی به کورتانا یا سرویس ترجمه اسکایپ و فناوری جدید هولولِنز داشته باشید، اینها تنها قسمتی از محصولاتی هستند که مایکروسافت در این اواخر به ارمغان آورده است.

بدون شک، در سال‌های آینده شاهد نفوذ بیشتر محصولات مایکروسافت به بازارهای جدید در سراسر دنیا خواهیم بود. هنوز افرای هستند که آن طور که باید به فناوری به دلیل قیمت و یا پیچیدگی آن دسترسی ندارند. آرزو می‌کنم به این فکر کنید که چگونه می‌توان فناوری‌های جدید را در اختیار همگان قرار دهیم.

در این ۴۰ ساله ما در کنار یکدیگر به موفقیت‌های بزرگی دست یافته‌ایم و به سازمان‌ها و افراد مختلف کمک کرده‌ایم تا به توان اصلی خود دست پیدا کنند. اما همانطور که در ابتدا ذکر شد، تمام این موارد مربوط به گذشته است و ما باید نگاهی به آینده داشته باشیم. از تمامی شما برای اینکه در این سال‌ها در کنار مایکروسافت بوده‌اید و به پیشرفت این شرکت کمک‌ کرده‌اید سپاسگذارم و آرزو تعالی هر چه بیشتر این شرکت را دارم.

 

phonearena.com

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. quietly brilliant می‌گوید

    یادش بخیر ویندوزفون روی اچ دی2!happy birthday Microsoft :)