فیس‌بوک پهپادهای اینترنتی غول‌پیکر خود را تابستان امسال آزمایش می‌کند

فیس‌بوک برای تحقق طرح متصل کردن همه ساکنان زمین به اینترنت٬ هواپیماهای بدون سرنشینی طراحی کرده که با انرژی خورشیدی کار می‌کنند و می‌توانند اینترنت را به دوردست‌ترین نقاط زمین برسانند.

0

به گفته معاون مدیریت مهندسی زیر ساخت فیس‌بوک Jay Parikh، اولین نمونه آزمایشی از پهپادهای اینترنتی فیس‌بوک که از انرژی خورشید برای تأمین سوخت پرواز خود استفاده می‌کنند، قرار است در تابستان پیش رو به پرواز درآید. این در حالیست که نمونه کوچک و شبیه سازی شده این پرنده بدون سرنشین که حجمی حدودی یک‌دهم نمونه نهایی را دارد، قرار است در انتهای ماه جاری آزمایش شود.

طبق گفته سخنگوی فیس‌بوک، نسخه نهایی این پهپادهای اینترنت رسان موسوم به “آکیلا” بال‌هایی به بلندای بال‌های بوئینگ ۷۶۷ دارند، اما وزنشان کمتر از چهار حلقه لاستیک خودرو است٬ با پنل‌های خورشیدی نصب‌شده روی بال‌ها انرژی مورد نیاز خود را تأمین می‌کنند و می‌توانند چندین ماه و شاید یک سال در ارتفاعی در حدود بیش از ۲۷ هزار متر ثابت بمانند و اینترنت پرسرعت را به شعاع گسترده‌ای بر زمین بتابانند.

از طرفی گوگل نیز در حال توسعه طرح گسترش رساندن اینترنت رایگان به مناطق دور دست نقاط کره زمین با بهره بردن از بالون است. هدف گوگل نگه داشتن بالن‌ها به مدت ۱۰۰ روز در هواست در حالی که هیچ کس حتی نزدیک این رقم هم نرسیده.

پهپادهای اینترنتی فیس‌بوک می‌توانند به سادگی و با هزینه‌ای نسبتاً کم٬ مسئولیت اینترنت‌رسانی به 1.2 تا 2.8 میلیارد نفر از جمعیت جهان را برعهده بگیرند؛ کسانی که در مناطقی زندگی می‌کنند که زیرساخت مرسوم اینترنت در آن موجود نیست و تأمین زیرساخت هم به دلایل فنی و اقتصادی ممکن نیست. به گفته Parikh، هدف اصلی فیس‌بوک تنها کمک به گسترش اینترنت به نقاط محروم کره زمین است، اما در بلندمدت می‌توان از این راه کسب درآمد کرد.

برخی از مدیران ارشد فیس‌بوک به سرانجام رسیدن این طرح را بعید پیش‌بینی کرده‌اند، زیرا تأمین امنیت پرواز پهپادهای اینترنتی غول‌پیکر نکته‌ای است که هنوز به‌طور شفاف به آن پرداخته نشده، از طرفی کشورهای مختلف هر روز در حال وضع قوانینی سخت‌گیرانه‌تر در رابطه با پرواز پهپادها هستند، در همین رابطه ماه گذشته شاهد تصویب قانونی در واشنگتن بودیم که استفاده از پهپادها را در تحویل خریدهای اینترنتی ممنوع می کند.

  theverge

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.