کاستاریکا انرژی خود را به مدت ۷۵ روز از منابع بازگشت‌پذیر تأمین کرده است

بارش‌های سنگین در کاستاریکا در آمریکای مرکزی، باعث شده که این کشور بتواند انرژی موردنیاز خود را تا حد زیادی از نیروگاه‌های آبی تأمین کند.

0

امسال برای کاستاریکا سال خاصی بوده، به گفته موسسه دولتی تأمین برق کاستاریکا یا ICE در سه‌ماهه اول سال میلادی، این کشور ابداً نیازی به استفاده از سوخت‌های فسیلی نداشته. انرژی موردنیاز کاملاً از طریق چهار نیروگاه آبی تأمین شده که مخازن آن‌ها از آب باران‌های زیاد پر شده بود. باقی انرژی موردنیاز از طریق نیروگاه‌های بادی خورشیدی و انرژی گرمای زمین تأمین شد.

این کشور سابقه بسیار عالی درزمینهٔ استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر داشته. در سال گذشته 80٪ انرژی موردنیاز از طریق نیروگاه‌های آبی و در سال 2010، 13٪ انرژی موردنیاز این کشور از طریق گرمای هسته زمین تأمین شد.

قسمت جالب‌توجه بارش باران بوده است، زیرا در سال گذشته کاستاریکا دچار شرایط خشک‌سالی شد و مجبور بود برای پشتیبانی به سوخت دیزلی تکیه کند. در حال حاضر ICE برای حل این مشکل تلاش کرده تا با تصویب ساخت نیروگاه زمین‌گرمایی، با بودجه 958 میلیون دلار که از سال گذشته میلادی پروژه‌ی آن آغاز شده، بتوانند انرژی موردنیاز را از منابع غنی آتش‌فشانی کشور تأمین کنند.

به گزارش مجمع جهانی اقتصاد، کاستاریکا از لحاظ پوشش برق توانست 99.4 درصد خانواده‌ها را پوشش دهد و در آمریکای مرکزی با کسب مقام دوم پایین‌تر از اروگوئه جای گرفت و از لحاظ عملکرد معماری انرژی، بعد از کلمبیا دوم شد.

کاستاریکا با وجود جمعیت کم 4.87 میلیونی، به مجموعه رو به رشد کشورهایی پیوسته که از انرژی تجدید پذیر استفاده می‌کنند. مصرف برق کشور ایسلند تقریباً به صورت صددرصدی، از طریق انرژی‌ تجدید پذیر تأمین می‌شود. پاراگوئه و برزیل به صورت اشتراکی از سد برق آبی Itaipu استفاده می‌کنند که 100٪ احتیاجات پاراگوئه و 85% نیازهای برزیل را پاسخ می‌دهد. لسوتو، نروژ و آلبانی هم از انرژی تجدید پذیر استفاده می‌کنند و روزبه‌روز کشورهای بیشتری به این لیست اضافه می‌شوند.

پروژه‌ی تأمین انرژی زمین‌گرمایی کاستاریکا شامل سه نیروگاه می‌شود که اولی 55 مگاوات و دوتای بعدی هرکدام 50 مگاوات برق تولید می‌کنند. انتظار می‌رود که از آن‌ها برای تولید برق با هزینه حدوداً پنج سنت به ازای هر کیلووات در ساعت استفاده شود و به کاستاریکا برای رسیدن به هدف عدم تولید کربن دیوکسید تا سال 2021 کمک کند.

Cnet

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.