گواهینامه‌های رانندگی آینده نیز به گوشی هوشمند شما خواهند آمد!

دهه‌ها است که گواهینامه‌های استاندارد را بر روی کارتی پرس شده دریافت می‌کنیم که این کارت کوچک پلاستیکی نه تنها ثابت می‌کند مجوز رانندگی دارید بلکه تعیین کننده‌ی هویت و سن شما نیز است.

0

اما حالا قرار است گواهی‌نامه‌ی رانندگی هم مثل بلیط‌های سینما، کنسرت موسیقی و حتی کیف پول و کارت‌های اعتباری که به گوشی هوشمند مهاجرت کردند، همین روال را طی کند. در این موضوع یکی از مناطق ایالات متحده پیشقدم شده و قصد دارد به زودی این موضوع را حداقل بصورت آزمایشی جامه عمل بپوشاند.
دلاویر نام این منطقه از آمریکاست که در میان چند ایالت از جمله کالیفرنیا واقع شده و حالا در نظر دارد گواهینامه‌های رانندگی دیجیتال صادر کند و نمونه‌های اولیه را در سال جاری برای آزمایشد ر اختیار رانندگان قرار دهد.

driver's-license-of-the-future-in-smartphone

مقامات این منطقه اعلام کرده‌اند که اگر همه چیز به خوبی پیش برود نخستین تجربه‌ی مجوزهای مجازی تا سال 2016 آغاز خواهد شد.

مایک ویلیامز، رئیس ارتباطات سازمان وسایل نقلیه‌ی (DMV) منطقه دلاویر ایالات متحده در این خصوص گفته است: دنیا رو به تغییر است و امروزه بسیاری از جابجایی‌ها و فعالیت‌ها به شکل دیجیتال صورت می‌گیرند و شما می‌توانید با استفاده از گوشی هوشمند خود کارهای بسیاری انجام بدهید، در پمپ بنزین و سوپرمارکت استفاده کنید و بدون نیاز به کارت‌های اعتباری پرداخت انجام دهید. این تغییر نیزدر همین راستا صورت می‌گیرد.

نسخه‌ی دیجیتال مشابه گواهینامه‌ی کارتی و حاوی همان اطلاعات (نام، آدرس، تاریخ تولد و تصویری از شخص) است و درست مثل گواهینامه‌های پرینت شده بارکد قابل اسکن دارد و دستگاه‌ها می‌توانند اطلاعات آن را بخوانند.

گواهینامه رانندگی شما دیگر تکه کارتی با روکش پلاستیک نخواهد بود و در عوض به نرم‌افزار موبایل کامل با معیارهای امنیتی و اطلاعات به‌روزی که مستقیما از DMV کشورتان دانلود شده است تبدیل می‌شود.

علی‌رغم تسهیلاتی که ارائه می‌شود انتقادهایی نیز در این موضوع وجود دارند. به طور مثال در صورتی که پلیس شما را توقیف کرد آیا گوشی هوشمندتان را دو دستی تقدیمش می‌کنید؟ هنگامی که پلیس گوشی شما را بگیرد به چه اطلاعات دیگری دسترسی خواهد داشت و محدودیت‌هایش چه خواهد بود؟

در محدوده‌‎ی اجرای قانون نیز مشکلاتی تکنیکی وجود دارد. پذیرش جهانی نسخه‌ی الکترونیکی گواهینامه سال‌ها به طول می‌انجامد. مناطقی که از چنین گواهینامه‌هایی استفاده می‌کنند باید این را میان تجارت‌ها، آژانس‌های اجرای قانون و سایر بخش‌ها جا بیاندازند که گواهی دیجیتال اسناد هویت قانونی هستند و از این پس شما ملزم هستید آن را بر روی گوشی هوشمندتان در مکان‌هایی نشان دهید.

ایالت‌هایی که به گواهینامه‌ی دیجیتال رو می‌آورند بر این باورند که نسخه‌ی دیجیتال از نسخه‌ی فعلی ایمن‌تر است. این اپلیکیشن لایه‌های امنیتی خود را دارد، پین کد و یا نوعی بیومتریک مثل اثرانگشت یا سنسور تشخیص چهره.

گواهینامه دیجیتال به‌روزرسانی ساده‌تری دارد و به راحتی می‌توانید اطلاعات و آدرس خود را به صورت آنلاین تغییر دهید و بر اساس پیش‌بینی‌ها هر زمان که شما اپلیکیشن خود را اجرا می‌کنید اطلاعات بر روی گوشی هوشمند شما دانلود خواهد شد و بعنوان یک نسخه پشتیبان یا جایگزین نیز عمل خواهد کرد. اما اگر باتری گوشی تمام و گوشی شما تمام و گوشی خاموش شود و نتوانید آنرا برای دسترسی به گواهی‌هایتان روشن کنید آنوقت چه؟ این‌ اما و سایر اماهای دیگر، مشکلاتی هستند که تمام مناطقی که استفاده از چنین فناوری را در ذهن دارند باید در برنامه آزمایشی خود در نظر بگیرند.

cnet

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.