FTC آشکار کرد: گوگل این‌گونه نتایج جستجو را به نفع خود دستکاری می‌کرد!

چند سال قبل FTC یا همان کمیسیون تجارت فدرال آمریکا وقتی متوجه دستکاری گوگل در نتایج جستجو شد از این غول جستجو شکایت کرد. وقتی ادعای FTC در دادگاه ثابت شد این شرکت قول داد دستکاری‌ها را متوقف کند؛ اما این دستکاری‌ها چگونه بودند؟

1

حالا که FTC از پیگیری شکایت خود دست برداشته تصمیم گرفته تا یک گزارش 160 صفحه‌ای در این مورد منتشر کند که ثابت می‌کند گوگل به طرز ناعادلانه‌ای یافته‌های مربوط به رقبایش را در نتایج جستجو پایین‌تر از سرویس‌ها خود نشان می‌داده است.به طور مثال سرویس اطلاعات پرواز Google Flights به هیچ عنوان امکانات یا محبوبیت سرویسی مانند TravelAdvisor  را ندارد اما یافته‌های مربوط به آن بالاتر از سایرین نمایش داده می‌شده است.

مدیر ارشد سابق بخش جستجوی گوگل “مریسا میر” که حالا مدیرعامل یاهو شده یک‌بار در این مورد گفته بود که گوگل سرویس‌های خودش را برخلاف سایر وب‌سایت‌ها براساس کلیک و محبوبیت لیست نمی‌کند. اگر گوگل با سروس‌های خود نیز مانند سایرین رفتار می‌کرد احتمالاً بسیاری از سرویس‌های گوگلی به صفحه‌های بعدی نتایج جستجو منتقل می‌شدند. تحقیقات نشان داده که گوگل با استفاده از الگوریتم ویژه‌ای قرارگیری سرویس‌ها و محصولات خود را در نتایج جستجو بهبود می‌بخشید. این الگوریتم می‌توانست به طور هوشمند با توجه به عبارت مورد جستجو سرویسی خاص از گوگل را بالاتر از جای اصلی خود نشان دهد. به طور مثال اگر در مورد بررسی و انتخاب رستوران‌ها جستجو می‌کردید به‌جای سرویس مشهور Yelp نتایج مربوط به Google Local بالاتر قرار می‌گرفت.

Google-Dont-be-evil

پس از انتشار این جزئیات “کنت واکر” مشاور عمومی گوگل در این‌باره گفته است:

پس از 19 ماه بررسی خسته کننده شامل 9 میلیون صفحه اسناد و ساعت‌ها شهادت در دادگاه کارمندان و هر 5 عضو هیئت FTC قبول کردند که نیازی به تغییر در نحوه نمایش و رتبه‌بندی نتایج جستجو نیست.

ما مرتباً الگوریتم‌های جستجوی خود را تغییر می‌دهیم و این تغییرات بیش از 500 بار در سال انجام شده تا مطمئن شویم کاربرانمان اطلاعاتی را به دست می‌آورند که می‌خواهند. ما جستجو را برای کاربران راه انداخته‌ایم و نه وب‌سایت‌ها و همین عامل باعث بهبودهای ما در سال‌های اخیر شده است.

با وجود این‌که FTC از مانتین ویو برای اقدام ضدرقابتی شکایت نکرد اما گوگل هم قول داد تا راه‌های خود را تغییر دهد. اعضای هیئت FTC گزاش داده‌اند که گوگل 4 بار الگوریتم خود را تغییر داده تا توانسته کمی نظر مثبت آن‌ها را جلب کند. البته این تغییر الگوریتم بسیار دیر انجام شد؛ وقتی که گوگل دیگر نتایج مورد نظر خود را گرفته بود و سرویس‌هایش محبوبیت و ترافیک بالایی کسب کرده بودند. خوشحالیم که شرکت‌هایی مانند FTC وجود دارند تا حداقل ما را از خباثت‌های برخی شرکت‌ها آگاه کنند!

Engadget

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. امید می‌گوید

    فارنت عزیز امیدوارم سال خوبی در انتظارتون باشه و عید شما مبارک.هیچ جا مثل فارنت بخاطر اینکه تعصب به برند خاصی ندارن بهم ارامش نمیده.
    الهی که موفق و برقرار باشید.