معمای خونریزی از یخچال‌های طبیعی بالاخره حل شد

در مقابل سفیدی گسترده‌ی قطب جنوب، آبشار خون با رنگ قرمز دراماتیک خود، برای سال‌ها وجود داشته است. اما دلیل آن چیست؟

1

رنگ قرمز آن، از آب دریای غنی از آهن که زیر یخ‌ها برای دو میلیون سال حبس شده، ناشی می‌شود. برای اولین بار دانشمندان توانستند از زیر این یخ‌ها، نمونه‌هایی را جمع‌آوری کنند.

این آبشار شگفت‌انگیز اولین بار در سال 1911 کشف شد. در سال 2004، تیم Jill Mikucki که حالا یک میکروبیولوژیست در دانشگاه تنسی ناکسویل است، از زندگی میکروبی در دهانه‌ی این آبشار نمونه‌برداری کردند. چون میکروب‌هایی که از این قسمت بیرون می‌آیند معمولاً در محیط تاریک و بدون اکسیژن زندگی می‌کنند، آبشار خونی مکانی منحصربه‌فردی برای مطالعه اکستریموفیل‌ها در خارج از زیستگاه طبیعی غیر قابل دسترسشان است (اکستریموفیل یا جانور شدت‌دوست، به گروهی از ارگانیسم‌ها یا اندامگانی اطلاق می‌شود که در محیط‌های خشن فیزیکی یا شیمیایی – که عموماً حیات در آن‌ها ناممکن است – زندگی می‌کنند).

Bleeding-Glacier

Mikucki می‌خواست که کار خود را در جوامع علمی مطرح کند، اما هنوز یک اشکال وجود داشت و آن در معرض نور و اکسیژن قرار گرفتن نمونه‌ها در ابتدای دهانه آبشار بود که می‌توانست وضعیتشان را تغییر دهد. این زمستان (تابستان در قطب جنوب) وی همراه با تیم خود و یک IceMole به قطب جنوب بازگشت. بنا به شرح روزنامه‌ی آنلاین Antarctic Sun، دستگاه IceMole یک جعبه فلزی مستطیلی دراز است که یک سر آن مسی بوده و پیچی دراز دارد و با آن می‌تواند راه خود را درون یخ با آب کردنش باز کند – البته مثل یک مته الکترو حرارتی معمولی به سمت پایین سوراخ نمی‌کند. حرارت دهی موضعی یا افتراقی در نوک این دستگاه به IceMole اجازه می‌دهد که جهت خود را تغییر دهد. از لحاظ ظاهر، شبیه یک سوزن بزرگ مناسب برای تزریق زیر جلدی آماده برای تلقیح یک یخچال طبیعی است.

تیم Mikucki با استفاده از IceMole، مستقیماً از یکی از رگ‌های اصلی که از مخزن آب شور آبشار نشأت می‌گیرد نمونه‌برداری کردند. (خود مخزن بیشتر درون یخچال طبیعی و زیر میزان بیشتری از یخ قرار دارد که دسترسی به آن، خود چالش بزرگی است.) برای تعیین محل این رگ‌ها و هدایت IceMole تیم از دماسنج‌هایی که در سوراخ‌هایی که در یخ قرار داده شده بود، استفاده کرد.

تیم این نمونه‌های جدید غیر آلوده را برای پیدا کردن و تعیین محتوای شیمیایی و حیات میکروبی بررسی خواهد کرد. آبشار خونی تقریباً به هیچ جای دیگری در زمین شباهت ندارد، پس اکستریموفیل‌هایی که در آن زندگی می‌کنند و برای میلیون‌ها سال از بقیه زمین جدا شده‌اند هم احتمالاً کاملاً منحصربه‌فرد خواهند بود.

Gizmodo

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. حمیدرضا می‌گوید

    بسم الله الرحمن الرحیم
    أَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ

    سلام خیلی ممنون
    انشاءالله سربلند باشید
    واقعا به قدرت خدای عزیز و مهربان پی میبریم