بهترین مرورگرهای اینترنتی اندرویدی (سال ۱۳۹۴؛ طراحی، قابلیت ها و عملکرد)

سال‌ها پیش که استفاده از گوشی‌های هوشمند تا این حد رایج نبود هم تحلیل‌گران و محققان، در این مسئله که زمانی این دستگاه‌های هوشمند در ابعاد مختلف به زودی جایگزین رایانه‌های رومیزی می‌شوند هم‌عقیده بودند. این عقیده در خصوص استفاده از این دستگاه‌های الکترونیکی در جهت وب‌گردی نیز صادق بود.

11

امروزه گوشی‌های هوشمند به ابزارهایی محبوب جهت وب‌گردی در دنیای اینترنت تبدیل شده‌‌اند و همانند آنچه در دنیای دوربین‌ها شاهد هستیم، به نظر می رسد بهترین دستگاه‌های موجود برای وب‌گردی در دنیای اینترنت نیز دستگاه‌هایی هستند که اشخاص همواره و در هر شرایطی همراه خود دارند. این دستگاه‌ها چیزی نیستند جز گوشی‌های هوشمند موجود در بازار که در حال حاضر در نوع اندرویدی خود طرفداران فراوانی دارند.

با این اوصاف و مدنظر قراردادن این نکته که مرورگرهایی مانند کروم، فایرفاکس و اپرا در حال حاضر از جمله محبوب‌ترین برنامه‌های موجود در پلی‌استور هستند بدنیست بدانید که برخی از این برنامه‌ها تا 2 میلیارد بار نصب و استفاده شده‌اند.

در حال حاضر چالش موجود، بسیار ساده است. این موضوع که وب‌گردی بخش مهمی از استفاده روزمره ما از دستگاه‌های هوشمند را تشکیل می‌دهند به ارتباط با مشخص‌شدن و یافتن بهترین‌ مرورگر موجود در میان برنامه‌های اندرویدی معنی می‌بخشد. در این خصوص فاکتورها و عوامل مهمی باید مدنظر قرارگیرند. عواملی مانند سرعت بالا، روان‌بودن پیمایش در منوها، وجود قابلیت‌های مختلف، امنیت و البته زیبایی که همه و همه در انتخاب بهترین مرورگر موجود دخیل هستند. به همین دلیل در ادامه قصد داریم بررسی مبسوط را به منظور مشخص‌شدن بهترین مرورگر موجود اندرویدی انجام دهیم.

رقبای حاضر در بررسی

هنگامی که واژه Browser را در گوگل پلی جستجو کنید، تعداد نتایج زیادی را مشاهده‌خواهید کرد. از آنجایی که آزمایش و بررسی همه این مرورگرها امکان‌پذیر نمی‌باشد لذا باید مکانیسمی برای مشخص شدن رقبای حاضر در بررسی داشته باشیم. بدین‌ترتیب علاوه بر اینکه تعداد مرورگرهای حاضر در این آزمایش افزایش می‌یابد، تنها مرورگرهای محبوب، برای حضور در تست مشخص شدند. علاوه بر مرورگرهای محبوب، مرورگرهایی که در سایت‌های مختلف توصیه شده‌بودند و یا از قابلیتی خاص بهره می‌برند نیز در لیست مورد بررسی ما قرارگرفتند.

در ادامه ویرایش‌های استفاده شده از 14 مرورگر حاضر در تست ما را مشاهد خواهید کرد:

Javelin: v4.1.10

UC Browser: v10.3.0.552

Firefox: v37.0.1

CM Browser: v5.1.80

Opera: v28.0.1764.90386

Dolphin: v11.4.4

Chrome: v41.0.2272.96

Boat Browser: v8.2.5

Next Browser: v1.17

Lightning Browser: v3.2.0a

Baidu Browser: v4.6.0.7

Puffin: v4.1.4.1346

Maxthon: v4.4.2.1000, build 2915

رابط کاربری و طراحی

یکی از اولین عواملی که در تصمیم‌گیری ما در زمینه انتخاب مرورگر تاثیر می‌گذارند مشاهده تصاویر مربوط به آن مرورگر در پلی‌استور و یا نرم‌افزاری است که از آن برنامه‌های مختلف را دانلود می‌کنیم. در واقع طراحی و قابلیت‌ زوج مکمل تاثیرگذار در اتخاذ تصمیم نهایی ما هستند.Baidu-Browser

این موضوع هنگامی که توجه داشته‌باشیم که کلیه مرورگرهای حاضر در لیست ما بدون استثنا از سرعتی ایده‌آل برخوردارند مهم‌تر می‌نماید. در لیست ما مرورگرهایی تمیز و بی‌آلایش مانند CM Browser و یا Lightining Browser وجود دارند که در مقابل مرورگرهایی با تمرکز بر طراحی همانند دولفین و Javelin ساده به نظر می‌رسند.

مرورگرهایی مانند Puffin یا نِیکید نیز از جهاتی دیگر جذاب هستند. با این وجود مدنظر داشته باشید که هیچ‌یک از مرورگرهای یادشده از مسیر اصلی انحراف زیادی ندارند. در واقع همانند گذشته نوار آدرس در بالا قرارگرفته و دسترسی به زبانه‌ها نیز در این قسمت مهیا شده و نهایتا در برخی موارد یک نوار کوچک با نمایه‌های دسترسی سریع به تنظیمات در پایین جاخوش کرده‌ است.Javelin

استفاده از ترفندی مشابه اینترنت اکسپلورر ویندوزفون و تعبیه نوار آدرس در پایین صفحه، به ویژه با افزایش روزافزون ابعاد صفحه‌نمایش دستگاه‌های هوشمند، خالی از لطف نخواهد بود.

قابلیت‌ها

سوای سرعت مرورگر، یکی از دلایل اصلی در انتخاب مرورگرها، قابلیت‌های کاربردی آن‌ها در استفاده روزمره است. مدنظر داشته باشید که این قابلیت‌ها می‌توانند از مرورگری به مرورگر دیگر متفاوت باشند اما یافتن این قابلیت‌ها چندان مشکل نیستند.Features-table-small

به عنوان مثال‌هایی از این دسته می‌توان به قابلیت جستجوی یک کلمه در صفحات وب اشاره کرد. قابلیت تمام‌صفحه شدن مرورگر در هنگام خواندن متون نیز یکی از موارد مهم و اساسی است. وجود Reader Mode می‌تواند در برآورده‌کردن این نیاز به کاربران کمک کند. همان‌طور که می‌دانید با استفاده از این قابلیت می‌توانید بر روی خواندن نوشته‌ها تمرکز کنید.

این لیست بازهم ادامه دارد. وجود مسدودکننده پیام‌های تبلیغاتی، امکان پیمایش به صورت مخفی و محرمانه و البته پشتیبانی از فلش از جمله دیگر قابلیت‌های محبوب موجود در مرورگرهای اینترنتی اندرویدی هستند.

مرورگر UC Browser تنها برنامه‌ای است که از هر 8 قابلیت موجود بهره می‌برد. مرورگرهای Javelin، فایرفاکس، Lightning Browser,Puffin,Maxthon همگی شش قابلیت از هشت قابلیت موجود در لیست ما را دارا هستند و نِیکید بروزر نیز در این لیست در مکان آخر قرارگرفته است.

حریم خصوصی و دسترسی‌ها

پیش از این در خصوص حالت ناشناس صحبت کرده بودیم. همان‌طور که از عنوان این مشخص است، این حالت در واقع امکان بازکردن صفحات وب به طور ناشناس را در اختیار شما قرارخواهد داد. خوشبختانه سیزده مورد از چهارده مرورگر موجود در لیست ما از این قابلیت برخوردارند.Permissions-table-sider-small

وقتی صحبت از حریم خصوصی و امنیتی می‌شود یکی دیگر از مواردی که باید مدنظر قراردهیم، نوع دسترسی‌هایی است که یک مرورگر نیاز دارد. این دسترسی‌ها در هنگام نصب برنامه‌های مختلف لیست می‌شوند و تنها در صورت تایید توسط شما برنامه نصب خواهد شد.

البته برخی از این دسترسی‌ها تنها در جهت امکان استفاده از مرورگر ضروری و لازم هستند و هیچ خللی در روند استفاده شما از مرورگر ایجاد نمی‌کنند اما برخی در واقع مجوزی هستند برای تبلیغات درون برنامه (در صفحه اصلی مرورگر) که نمونه‌هایی از آن‌ را می‌توان در مرورگرهایی مانند Boat Browser و یا Puffin مشاهده کرد. در این مورد نِیکید بروزر با نیاز به تنها 5 دسترسی که در واقع کمینه دسترسی‌های مورد نیاز برای استفاده از یک مرورگر است در صدر جدول قرارگرفته است.

بررسی کارایی

پس از شناخت جزئی از حاضرین، در بررسی نوبت به بررسی فاکتور مهم‌تر یعنی سرعت وب‌گردی می رسد. اگر از توسعه‌دهندگان مختلف در خصوص سرعت مرورگر تولیدی آن‌ها سوال کنید مطمئنا هریک برنامه توسعه‌داده شده توسط شرکت خود را سریع‌ترین می‌داند اما واقعیت کاملا متفاوت است.

نکته اولی که باید مدنظر قرارگیرد آنستکه علی‌رغم بهره‌گیری از نام‌ها، ظواهر و قابلیت‌های مختلف، مرورگرهای موجود در لیست ما تنها از چهارنوع مختلف موتور وب‌گردی استفاده می‌کنند. موتور وب‌گردی در واقع نرم‌افزار زیرلایه‌ای است که به وب و صفحات اینترنتی معنی می‌بخشد. این برنامه در واقع وظیفه بالقوه‌کردن عمل وب‌گردی را برعهده دارد.

آزمایشات خود را با تست‌های مصنوعی و ساختگی که در واقع پیش‌گویی کننده عملکرد مرورگر در دنیای واقعی هستند آغاز می‌کنیم. مدنظر داشته باشید که برخی از این برنامه‌ها از سطح آزمایشات ساده و نمایش ارقام و اعداد فراتر رفته و با اجرای سناریوهای مرتبط با اسکریپت‌ها و کدنویسی‌ها، محیطی واقعی همانند آنچه کاربران نیاز دارند را شبیه‌سازی می‌کنند. کلیه آزمایشات یادشده سه بار انجام شده و میانگین امتیاز، ثبت شده است. دستگاه مورد استفاده نیز، گوگل نکسوس 6 با بهره‌گیری از اندروید 5.1 لولی‌پاپ بود.

SunSpider

این برنامه که توسط اپل و در سال 2007 توسعه داده شد در واقع جزئی اساسی در آزمایشات انجام شده بر روی مرورگرهاست که به بررسی قابلیت‌ها و توانایی‌های مرورگرها در اجرای کدهای جاوا اسکریپت می‌پردازد.SunSpider.jpg

همان‌طور که مشاهد خواهید کرد پیروز این رقابت Puffin مرورگری است که در زمینه سرعت با اختلاف در بالای رقبا قرار می‌گیرد. این مرورگر با استفاده از روش محاسبات ابری، یک رایانه قدرتمند را در نقش یک سرور در بالای سر می‌بیند تا کلیه کارهای مهم و اصلی، انجام شده و نهایتا نتیجه توسط پافین به نمایش درآید. نتیجه بدست‌آمده توسط پافین از میانگین امتیازهای گروه، چیزی در حدود 6 برابر بالاتر بود.

Kraken

همانند برنامه سان‌اسپایدر، این برنامه تولیدی موزیلا نیز به اندازه‌گیری قابلیت‌ها و توانایی‌های مرورگر در اجرای کدهای جاوا‌اسکریپت اقدام می‌کند. تفاوت میان این برنامه و سان‌اسپایدر در طول زمان آزمایش است.Kraken.jpg

اگرچه پافین در این آزمایش همانند پیش نتوانست اختلاف فاحشی با دیگران به ثبت برساند اما نتیجه بدست‌آمده تا 140 درصد بهتر از متوسط نتیجه ثبت‌شده توسط دیگر اعضای گروه بود. نتیجه مرورگر دولفین 41.5 درصد پایین‌تر از نتیجه میانگین بود اما دیگر مرورگرها نتایج خوب و نزدیک به همی را ثبت کردند.

Peacekeeper

نرم‌افزار بعدی که برای انجام آزمایش بر روی مرورگرهای اندرویدی مورد استفاده قرارخواهیم داد، Peacekeeper برنامه بنچمارک تولیدی توسط تیم توسعه‌دهنده برنامه‌هایی مانند 3DMark و PCMark است.

این نرم‌افزار که از محبوب‌ترین برنامه‌های بنچمارک موجود است، سرعت مرورگر را مورد بررسی قرار می‌دهد. برخلاف آزمایشات گذشته، Peacekeeper به بررسی سرعت رندرینگ جاوا اسکریپت می‌پردازد و مرورگرهای مختلف را بیش از دو برنامه پیشین تحت فشار قرار می‌دهد. در اینجا امتیاز بالاتر به معنای نتیجه بهتر است.Peacekeeper.jpg

در این آزمایش نیز پافین با اختلاف در صدر قرارگرفت و به استثنای Javelin و دولفین که به ترتیب در مکان دوم و آخر قرارگرفتند، دیگر مرورگرهای موجود در لیست ما نتایجی تقریبا مشابه را ثبت کردند.

HTML5Test

آخرین تست انجام شده، تست HTML5 است که با یک منظور خاص انجام می‌گیرد. همان‌طور که از عنوان آن مشخص است، این تست به بررسی سازگاری مرورگر با HTML5، استاندارد جدیدی که وب به سمت آن در حال حرکت است می‌پردازد.HTML5Test.jpg

اعداد مشاهده شده در نتیجه آزمایش در واقع سازگاری مرورگرها با مشخصه‌های متفاوت است. به عنوان مثال مرورگر اول لیست ما، کروم از 510 مورد از 555 مورد مشخصه پشتیبانی می‌کند. در مکان آخر لیست ما، UC Browser,Dolphin,Puffin,Baidu قرارگرفته‌اند.

کارایی در شرایط واقعی: زمان‌های بارگذاری صفحات

بررسی مرورگرها در شرایط کاری واقعی درواقع اندازه‌گیری مدت‌زمانی است که هر مرورگر برای بازکردن یک صفحه نیاز دارد. اگر همچنان به تست‌های مصنوعی ما ایمان ندارید، قصد داریم در ادامه به انجام آزمایشات مخصوص مرورگرها در دنیای واقعی و نحوه بارگذاری و رندرینگ صفحات بپردازیم. این آزمایشات در دو شرایط مختلف یعنی با درنظرنگرفتن حافظه کش و غیر فعال‌بودن تمام برنامه‌های مرتبط با مرورگرها (بارگذاری سرد) و همچنین فعال‌بودن قابلیت ذخیره اطلاعات مربوط به سایت‌هایی که پیش از این مشاهده شده (بارگذاری گرم) انجام شدند.

بدین‌ترتیب می‌توانیم عملکرد مرورگرها در برخورد با صفحاتی که قبلا مشاهده نکرده ( و چیزی در مورد آن‌ها نمی‌داند) و همچین صفحاتی که آشنایی قبلی! با آن‌ها دارد را بررسی کنیم.

از جمله مواردی که باید در خصوص این آزمایشات مدنظر قرارگیرد آنستکه شرایط ثبت نتیجه در زمان بارگذاری کامل وب‌سایت‌ها انجام شده و از سوی دیگر هر آزمایش، سه بار انجام شده و نهایتا امتیاز میانگین در بارگذاری صفحات، ثبت شده است.

بارگذاری گرم

اکثر صفحاتی که در اینترنت مشاهده می‌کنید از جمله پیج‌های دائمی هستند که بارها و بارها از آن‌ها بازدید می‌کنید. این بدان‌معناست که مرورگر شما می‌تواند با ذخیره اطلاعات مربوط‌ به صفحات مختلف، زمان بارگذاری‌های بعدی را کاهش دهد.PhoneArena.com-Desktop-view hot.jpg

بارگذاری سرد

در این مرحله، عملکرد مرورگرهای مختلف در رویارویی با صفحاتی که پیش از این مشاهد نکرده‌اند مورد بررسی قرارگرفت.

بحث در خصوص نتایج بدست آمده بسیار دشوار است. پافین رقیب بی‌همتا در سرعت بارگذاری صفحات است و آن‌طور که از نتایج تست مشخص است Maxthon، نِیکید بروزر و CM Browser در مکان‌های بعدی قرار می‌گیرند. مرورگر معروف فایرفاکس نیز همانند سال‌پیش ثابت‌کرد یکی از کند‌ترین مرورگرهای موجود در بازار نرم‌افزارهای اندرویدی است. اگر همچنان با این پرسش مواجه هستید که کدام‌یک از نرم‌افزارهای یادشده، بهترین مرورگر موجود در بازار است، با ما در آزمایش بعدی نیز همراه باشید.PhoneArena.com-Desktop-view.jpg

پیمایش روان

در آخرین تست انجام شده بررسی خاصی بر روی مرورگرها انجام خواهیم داد که اجرای کدهای مختلف و زمان بارگذاری را در کنار پیمایش روان هر مرورگر مورد بررسی قرار می‌دهد. اجرای مواردی مانند جابجایی، بزرگ‌نمایی و افکت‌های مختلف در این قسمت مورد بررسی قرار می‌گیرند. تاکنون هیچ ابزاری برای بررسی کارایی به این سبک وجود نداشت اما با ایجاد یک اسکریپت در برنامه خودکار‌سازی مانند RepetiTouch که به بررسی لمس‌های صورت‌گرفته بر روی صفحه می‌پردازد در واقع به ثبت کشیدن انگشت بر روی مرورگر، پیمایش، لمس‌ها، بزرگ‌نمایی و دیگر نمایه‌های حرکتی پرداخته و نتیجه را در یک فایل ذخیره کردیم.Navigational-fluidity-PhoneArena.com-Desktop-view.jpg

این اسکریپت کافی نبوده و به یک برنامه بنچمارک دیگر با قابلیت روت همانند GameBench نیز نیازداشتیم که بتواند تعداد فریم هر برنامه را ثبت کند. نتیجتا توانستیم روان‌بودن پیمایش را در قالب تعداد فریم در ثانیه بدست آوریم. هرچه این میزان بالاتر بود، پیمایش، روان‌تر انجام شده و تجربه کاری کاربر بهتر بود.Navigational-fluidity-averaged-over-the-two-previous-tests.jpg

این اسکریپت به مدت 2دقیقه و 15 ثانیه بر روی همه مرورگرها اجرا شد. مدنظر داشته باشید که فایرفاکس در زمان بارگذاری نسخه دسک‌تاپ فون‌آرنا با توجه به بارگذاری سنگین، با مشکل مواجه شد. همان‌طور که مشاهده می‌کنید، رابط کاربری پافین از مشکلاتی رنج می‌برد که استفاده از آن برای کاربر را با مشکل مواجه می‌کند. دیگر مرورگرهای مورد بحث توانستند عددی بالاتر از 50 فریم برثانیه را ثبت کنند که به معنای انتظار داشتن پیمایش روان و بدون مشکل است.

نتیجه‌گیری

در صورتی که به سرعت و پاسخگویی مناسب به داده‌ها و لمس‌های ورودی اهمیت می‌دهید، مرورگرهایی مانند Javelin,Chrome,Opera,Naked Browser,CM Browser و نهایتا Maxthon گزینه‌های قابل اعتماد برای شما هستند. مرورگرهایی مانند UC Browser و دولفین اگرچه مملو از قابلیت‌های مختلف هستند اما کارایی نه‌چندان بالای آن‌ها ممکن است باعث تغییر نظر شما در خصوص استفاده از این برنامه‌ها شود.

اگر نگران حریم خصوصی خود هستید، نِیکید بروزر بهترین گزینه موجود (سوا از رابط‌کاربری نه‌چندان زیبا) است. برنامه‌هایی مانند Lightning Browser و CM Browser به ده‌ها دسترسی برای شروع‌کار نیاز دارند اما به قابلیت‌های مختلف و البته طراحی مناسب تجهیز شده‌اند.

به طور کلی باید اذعان نمود یک مرورگر، یک برنامه کاملا پیچیده است و انتخاب شما کاملا به تعریف شما از بهترین مرورگر موجود بستگی دارد. مطمئنا گزینه‌هایی وجود دارند که می‌توانند سریع‌تر از دیگر مرورگرهای موجود به بارگذاری اطلاعات اقدام کنند و البته برخی رابط‌کاربری روان را برای شما به ارمغان خواهند آورد اما نهایتا همه‌چیز به سلیقه شما بستگی دارد.

 

Phonearena

 

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

11 نظر برای این مطلب
  1. سعيد می‌گوید

    به نظر من فقط اپرا………………….بقیه هیچکدوم دوزار به درد نمیخورند!!!!
    ضمن اینکه خود اپرا اصلا قندشکن هم هست…….

  2. quietly brilliant می‌گوید

    رو تبلتم،فایرفاکس 37.0.1نصبه تاحالا چندینبار کرش کرده،پاک کردم دوباره نصب کردم،کلیردیتا کردم..اما بازم دوباره کرش میکرد،دو باری هم ریپورت کردم بازم بیفایده بود!اقای صحافی میدونید چجوری میشه سورس کد صفحات رو با کروم یاcmپیداکرد؟ممنون میشم جواب بدین(تو اندروید)

    1. محسن صحافی می‌گوید

      سلام
      چند تا روش داره که دو تاش اینه:
      یکی اینکه تو آدرس بار تایپ کنی:
      view-source:http://google.com
      که خب به جای گوگل هر آدرسی می تونی بذاری..
      روش بعدی هم استفاده از اپلیکیشن
      View Web Source
      تو اندرویده که وقتی نصب کردی از منو و گزینه Share مرورگر می تونی اپ رو انتخاب کنی و سورس صفحه رو ببینی..

      1. quietly brilliant می‌گوید

        ممنون.اگه بخوام کد cssها بصورت اکسترنال داشته باشم چی؟

        1. محسن صحافی می‌گوید

          فک کنم ریموت دیباگینگ کارتو راه بندازه..الان دسترسی ندارم که مطمئن بشم..
          این ویدئو رو ببین:
          http://www.youtube.com/watch?v=s4zpL4VBbuU

      2. quietly brilliant می‌گوید

        واقعا ببخشید!یه نرم افزار با قابلیتهای دریم ویور هم برا اندروید معرفی کنید :)

        1. محسن صحافی می‌گوید

          خواهش می کنم. دقیقا عین قابلیت‌های اون رو نداره البته.. بد نیست ولی..
          WebMaster’s HTML Editor Lite

  3. 2015 می‌گوید

    MINI BROWSER هم بد نیست

  4. yoosef می‌گوید

    من به خاطر قابلیت سینک فایرفاکس و اینکه هم تو پی سی هم تبلت و هم گوشی میتونم ازش استفاده کنم خیلی راضیم ازش یعنی حال میکنم باهاش.از لحاظ سرعت هم اصلا کم نداره به نظرم همیشه تو گوشی بده بیست تا تب باز دارم.واسه من که حداقل از کروم خودم سریعتره

  5. mohammadrezayaghuobi می‌گوید

    سلام.بازار طرح جدیدش خیلی خوب است ولی روی گوشیهایویندوز نصب نمیشه…

  6. quietly brilliant می‌گوید

    من تقریبا باهمشون کار کردم،اوایل استفادم از نکست براوزر،بایدو هم امتحان کردم،kk browserهم جالب نبود(اینجا ذکر نشده)،پافین هم ک پراکسیه!بنظرم فایرفاکس قابل شخصی ساز تره مثلا انواع تم و افزونه(مخصوصا برا بلاک پاپ اپها!)ی مدت هم اپرا کارکردم بعدم یو سی براوزر،حتی ieهم استفاده کردم!!!درکل مرورگرهای کروم و cmرو بیشتر ازبقیه ترجیح میدم مخصوصاcmرو :)