ممنوعیت صادرات پردازنده اینتل به چین به دلیل هراس آمریکا از استفاده در فعالیت‌های هسته‌ای

ظاهرا شرکت بزرگ اینتل که از پیشگامان تولید نیمه‌هادی‌ها در جهان است، قراردادی را در زمینه فروش تراشه‌‌های مورد نیاز برای ارتقا و بهبود عملکرد ابر کامپیوتر چینی Tianhe-2 امضا کرده است که محتوای این قرارداد و محصول مورد معامله به ذائقه وزارت بازرگانی آمریکا خوش نیامده و آن را رد کرده است و دلیل آن را نگرانی در استفاده این ابر کامپیوتر در فعالیت هسته ای عنوان داشته است.

0

آمریکا و چین حالا مانند دو همسایه‌ای شده‌اند که از بلندی صدای موزیک بعد از ساعت 11 شب و آزار یکدیگر به ستوه آمده‌اند اما به روی خود نمی‌اورند و خود را به دردسر نمی‌اندازند. آخرین نزاع تهاجمی این دو شرکت ممانعت آمریکا از فروش تراشه‌های Xeon Phi اینتل به چین برای ارتقای ابر کامپیوتر Tianhe-2 بوده است.

خبرگزاری BBC اعلام کرده است که وزارت بازرگانی آمریکا این اقدام را به دلیل نگرانی در خصوص استفاده چین از این تکنولوژی در فعالیت‌های هسته‌ای انجام داده است.

دولت آمریکا قوانین عجیبی در مورد محصولاتی که نمی‌توان آن‌ها را به قدرت‌های خارجی فروخت، وضع کرده است و بنابر آن مقامات آمریکایی باید اطمینان کافی را پیدا کنند که تراشه‌ای که قرار است فروخته ‌شود، به صورت مستقیم یا غیر مستقیم قابلیت استفاده در طراحی، ساخت و یا آزمایش بمب هسته‌ای را دارد یا خیر!؟

what

هنوز هیچ گزارش و یا مدرک موثقی در مورد اینکه ابر کامپیوتر چینی که ادعا شده سریعترین در جهان است، به چه منظوری ساخته شده و چه استفاده‌ای از آن خواهد شد، وجود ندارد اما با این حال اینتل اعلام داشته که کاملا مطیع قوانین دولت آمریکا بوده و تا زمانی که آگاهی کاملی در این زمینه پیدا نکرده و قانع نشود، کار چندانی از دستش برنخواهد آمد.

با وجود اینکه اینتل فروش تراشه خود را به چین رد کرده است ولی قراردادی بزرگ را به منظور استفاده از این تراشه در تولید ابر کامپیوتر Aurora در لابراتوار ملی آرگون به امضا رسانده که اگر تولید این سوپر کامپیوتر به سرانجام برسد، انتظار می‌رود اوج عملکری معادل 180 بتافلاپس داشته باشد.

engadget

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.