استفاده از یک مانیتور اولترا واید یا دو مانیتور معمولی | کدام انتخاب بهتری است؟

0

مطمئنا کاربران زیادی وجود دارند که بسته به نوع کار و یا فعالیت ترجیح می‌دهند از چندین نمایشگر یا مانیتور در کنار هم استفاده کنند اما امروزه مانیتورهای اولترا واید یا فوق‌عریض از رزولوشنی برخوردارند که تقریبا معادل قرارگرفتن دو و یا سه پنل در کنار یکدیگر است. از سوی دیگر مدنظر داشته باشید که داشتن یک مانیتور اولترا واید به طور خودکار باعث افزایش کارایی شما نخواهد شد.

تفاوت استفاده از دو مانیتور معمولی یا مانیتور اولترا واید

نمایشگرهای فوق عریض به طور سنتی به نمایشگرهایی با نسبت 21:9 گفته می‌شود که برای ایجاد نسبتی مشابه صفحه‌‌های سینمایی ایجاد شده‌اند. بسته به اندازه صفحه‌نمایشی که خریداری می‌کنید رزولوشنی در حدود 2560 پیکسل یا 3440 در قسمت افقی و رزولوشن 1080 یا 1440 پیکسل در قسمت عمودی در نمایشگرهایی با اندازه‌هایی از 29 تا 34 اینچ خواهید داشت.

این مقدار، فضای افقی وسیعی را در اختیار شما قرار خواهد داد که حتی می‌تواند از کنارهم قراردادن دو یا سه صفحه‌نمایش در کنار یکدیگر بیشتر باشد. علاوه بر این استفاده از یک نمایشگر تکی از نوع فوق عریض در هنگام کار و یا بازی شما را از استفاده از انبوه سیم‌ها و یا وجود حاشیه در بین پنجره‌ها و یا اسناد بی‌نیاز و از استفاده از کانکتورهای چندتایی بر روی کارت گرافیک نیز فارغ خواهید شد.

هدف از استفاده از این روش، نیل به فضای کاری بیشتر تنها با استفاده از یک یا نهایتا دو نمایشگر می‌باشد. نمایشگرهای فوق عریض همچنین به شما امکان استفاده از رزولوشن‌های اصلی بر روی کارت گرافیک را خواهند داد.

مانیتور اولترا واید گیمینگ odyssey G9 سامسونگ
مانیتور اولترا واید گیمینگ odyssey G9 سامسونگ

چه شرکت‌هایی مانیتور اولترا واید تولید می‌کنند؟

دل، سامسونگ، ال‌جی، AOC و ایسوس از جمله شرکت‌های معتبر در تولید مانیتور اولترا واید به شمار می‌آیند که هر یک، چند مدل محبوب در بازار دارند. مدنظر داشته باشید که نمایشگرهای 29 اینچ در مقایسه با نمایشگرهایی در رنج 27 اینچ قیمت بالاتری دارند و البته نمایشگرهای 34 اینچ بسیار گران‌قیمت هستند.

آیا استفاده از مانیتور اولترا واید به افزایش کارایی شما کمک خواهد کرد؟

سوال بالا را به شکلی جدید می‌پرسیم. آیا مانیتور اولترا واید در مقایسه با قراردادن چند مانیتور معمولی در کناریکدیگر باعث افزایش کارایی و بهترشدن روند کاری شما خواهند شد؟ پیش از هرچیز مدنظر داشته باشید که تعدد نمایشگرهایی که مورد استفاده قرار می‌دهید همواره تاثیر مثبت در روند کاری شما ندارند.

در واقع فضای مفیدی که یک یا چندین نمایشگر در اختیار شما قرار می‌دهند عامل موثر در بهبود روند کاری شما است. اگر همچنان از چند نمایشگر کوچک استفاده می‌کنید و در استفاده از اسناد و مدارک، صفحات گسترده، وب‌سایت‌های مختلف و مطالبی که قصد مطالعه آن‌ها را دارید با مشکل مواجه می‌شوید، این نمایشگرها نه‌تنها تاثیر مثبتی در روند کاری شما نداشته‌اند بلکه به نوعی سد راه شما بوده‌اند. از سوی دیگر استفاده از یک نمایشگر کاملا بزرگ می‌تواند فضای کافی را در اختیار شما قراردهد تا بدون دغدغه از این فضا استفاده کنید.

تفاوت استفاده از مانیتور اولترا واید

نمایشگرهای اولتراواید 29 اینچ معمولا با رزولوشن 1080 در 2560 عرضه می‌شوند. این رزولوشن بسیار مطلوب بوده اما این مقدار را به واسطه استفاده از نمایشگرهای 30 اینچ با استاندارد 16:9 یا نمایشگرهای 16:10 نیز در اختیار خواهید داشت.

نمایشگرهای 34 اینچ گزینه‌هایی هستند که برتری کاملا محسوسی در اختیار شما قرار می‌دهند. با استفاده از نمایشگرهای سایز 34 اینچ فضایی بیش از مقدار مورد نیاز در اختیار خواهید داشت و رزولوشن‌های 1140 در 3440 پیکسل نیز فضای کافی را برای بازکردن سه یا چهار پنجره مرورگر، مستندات و یا برنامه‌های در کنار هم بدون کوچک‌شدن متن نوشته‌ها و یا ایجاد مشکل در پیمایش منوها در اختیار شما قرار می‌دهند.

از آنجایی که نمایشگرهای فوق‌عریض 34 اینچ مدل‌های پرچمدار محسوب می‌شوند به همه پورت‌ها و کانکتورهای مورد نیاز شما نیز تجهیز شده‌اند و از قابلت‌های نصب VESA، چرخش خودکار و پایه‌های قابل تنظیم برخوردارند.

در خصوص استفاده گیمرها از این نمایشگرها مدنظر داشته باشید که با استفاده از نمایشگرهای فوق‌عریض همچنان چالش‌هایی در خصوص سازگاری و نصب و استفاده از کارت‌های گرافیک خواهید داشت اما الزاما به یک کارت‌گرافیک قوی‌تر برای استفاده از نمایشگرهای فوق‌عریض نیاز نخواهید داشت.

با بهره‌گیری از دو یا سه نمایشگر، کارت گرافیک (کارت‌های گرافیک) شما باید هر نمایشگر را با یک نرخ رفرش به پیش برانید. این درحالیست‌که با بهره‌گیری از نمایشگرهای فوق‌عریض شما تنها نگران راه‌اندازی و متصل‌کردن یک نمایشگر خواهید بود.

اگرچه 1440 در 3440 پیکسل نشان‌دهنده بهره‌گیری از تعداد پیکسل زیاد است و مطمئنا کارت‌های گرافیکی سطح پایین را با مشکل مواجه خواهد کرد اما به احتمال زیاد کارت گرافیک رده متوسط شما نیز می‌تواند اینگونه نمایشگرها را راه‌اندازی کند.

از سوی دیگر خبری از استفاده از چندین کارت گرافیک و یا چند کانکتور نخواهد بود و از تعداد کابل کمتری استفاده می‌شود. مدنظر داشته باشید که همه بازی‌های رایانه‌ای از این نمایشگرها پشتیبانی نمی‌کنند بنابراین پیش از هرچیز در خصوص بازی مورد علاقه خود به انجمن‌های پشتیبانی از بازی‌های رایانه‌ای مراجعه کنید.

سخن آخر؛ در صورت داشتن توانایی مالی استفاده کنید

پس از بررسی نمایشگرهای مختلف مطمئنا شما نیز به این نتیجه خواهید رسید که نمایشگرهای اولتراواید یا فوق عریض گزینه‌ای ایده‌آل به حساب می‌‌آیند. این نمایشگرها می‌توانند آینده فضای کاری رایانه‌ای را به خواد اختصاص دهند. هرچند مدنظر داشته باشید که کارایی این نمایشگرها هنگامی بیشتر به چشم می‌آید که از نمایشگرهایی بزرگ‌تر از 30 اینچ استفاده کنید.

گیمرها و عاشقان فیلم‌های تلویزیونی نیز با استفاده از این نمایشگرها بهره بهتری از تجربه کاری بدون حاشیه اضافی خواهند برد و البته کاربران می‌توانند چندین برنامه را در کنار هم اجرا و به راحتی بدون نیاز به تغییر اندازه از آن‌ها استفاده کنند.

نمایشگرهای فوق‌عریض هنوز قیمت بالایی دارند و این قیمت برای نمایشگرهای بزرگ‌تر از 34 اینچ بسیار بالاست. نمایشگر محبوب 34 اینچی ال‌جی چیزی در حدود 900 دلار قیمت دارد و مدل خمیده نیز 1200 دلار قیمت‌گذاری شده است. هر دو مدل یادشده فضای کاری 1440 در 3440 پیکسل را در اختیار شما قرارخواهند داد.

از سوی دیگر با خرید دو نمایشگر 27 اینچ با قیمت مجموع 920 دلار فضای کاری 1440×5120 پیکسل البته به صورت پهلو به پهلو در اختیار شما قرارخواهد گرفت، لذا در چنین مواردی تصمیم به عهده کاربر خواهد بود.

منبع lifehacker
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.