رونمایی از اولین محصولات سرور گیگابایت مبتنی بر معماری ARM

گیگابایت از شرکت‌های پیشرو در حوزه سخت‌افزار، چندی پیش همزمان با رویداد WHD.global در آلمان، اولین محصولات سرور خود را که مبتنی بر معماری ARM هستند، عرضه کرد.

0

گیگابایت همکاری خود را با Applied Micro و Annapurna Labs که دو گروه پیشرو در توسعه ARM برای محیط سرور هستند، گسترش داده تا نتیجه این همکاری، محصولاتی باشد که شاخص «کارایی به ازای هر وات» در آن‌ها در سطح عالی قرار دارد و از این رو، می‌تواند گزینه جدید و مناسبی برای مصرف‌کنندگان باشد. در ادامه با این محصولات آشنا خواهیم شد.

MP30-AR0 و R120-P30 اولین محصول Server on a Chip

MP30-AR0 با بهره‌گیری از معماری Applied Micro X-Gene ARMv8-A امکاناتی چون حافظه آن‌بورد تا 128 گیگابایت و رابط Dual 10GbE SFP+ LAN را در اختیار شما می‌گذارد. این پلتفرم، گزینه مناسبی برای سرورهایی با لود سنگین حافظه، مانند دیتابیس‌ها و ذخیره‌سازهاست.

Gigabyte-MP30-AR0
مادربرد سرور MP30-AR0 گیگابایت

مادربرد سرور MP30-AR0 گیگابایت

این بُرد با داشتن استانداردهای ARM Server Base System Architecture (SBSA) و Server Base Root Requirements (SBBR) راه‌حلی بهینه برای رایانش ابری (Cloud Computing) و Scale-Out است که توسط شبکه‌ای شامل بیش از 1000 توسعه‌دهنده نرم‌افزار اُپن‌سورس پشتیبانی می‌شود.

در مورد پردازنده این محصول باید گفت که پردازنده X-Gene که در سال 2014 عرضه شد، اولین محصولServer on a Chip است. این پردازنده برای محاسبات ابری، سرور و کاربری‌های HPC طراحی شده است. این پردازنده شامل چند پروسسور با کارایی بالاست که تا فرکانس 2.4GHz کار می‌کنند و از حافظه و I/O پرسرعتی بهره می‌برد.

سرور رکمونت R120-P30 مبتنی بر مادربرد MP30-AR0
سرور رکمونت R120-P30 مبتنی بر مادربرد MP30-AR0

D120-S3G روشی نوین برای ذخیره‌سازی

D120-S3G محصولی است که به عنوان یک توسعه‌دهنده ذخیره‌ساز برای زیرساخت‌های سرور موجود شناخته می‌شود و می‌تواند با رکمونت 1U، تا ظرفیت 100 ترابایت را در اختیار شما قرار دهد. همین امر سبب شده است تا این محصول به عنوان یکی از فشرده‌ترین و مقرون به‌صرفه‌ترین سیستم‌ها (به ازای قیمت هر ترابایت) شناخته شود.

این محصول توسط رابط Dual 10GbE SFP+ به شبکه متصل می‌شود و هاردها نیز توسط پورت SATA III 6Gbps به سیستم متصل خواهند شد. از این رو، این محصول می‌تواند پهنای باند و نرخ انتقال اطلاعات بالایی را در اختیار کاربر قرار دهد که این سرعت بالا برای استفاده‌هایی چون آرشیو دیتا، پایش ویدئو و پخش تلویزیونی بسیار مناسب است.

Gigabyte-D120-S3G
رکمونت ذخیره‌سازی D120-S3G به همراه 16 هارد درایو 3.5 اینچی

این سیستم دارای پردازنده چهار هسته‌ای Annapurna Labs Alpine AL5140 با فرکانس 1.7GHz است که بر مبنای معماری ARMv7 و هسته Cortex-A15 ساخته شده است. این چیپ دارای مصرفی تنها برابر با 10 وات است و از این حیث با توجه به معیار «کارایی/وات» یکی از بهترین کنترلرهای ذخیره‌سازی به شمار می‌رود.

از دیگر ویژگی‌های خوب این محصول می‌توان به محافظت سخت‌افزاری دیتا اشاره کرد که در خود دستگاه تعبیه شده است. این محصول با داشتن RAID و بهره‌گیری از موتور سخت‌افزاری Erasure Code از حفاظت سطوح RAID5/6 پشتیبانی می‌کند. این قابلیت باعث می‌شود که در صورت ایجاد خطا در اطلاعات، دستورات تصحیح از خود درایو صادر شود، بنابراین پردازنده اصلی از انجام محاسبات اضافی و درگیری با هارد درایوها آزاد می‌شود.

اما ویژگی شاخص دیگر این محصول این است که برای استفاده در محیط لینوکس، بهینه‌سازی شده است. استفاده از هسته‌های ARM Cortex-A15 هماهنگی با نرم‌افزار‌های موجود را تضمین می‌کند. D120-S3G از Linux Kernel 3.10 و Ubuntu 14.04 به خوبی پشتیبانی می‌کند. با وجود بیش از هزار برنامه در حال توسعه اُپن‌سورس موجود مبتنی بر ARM، می‌توان مطمئن بود که طیف وسیعی از برنامه‌ها و کاربری‌ها تحت پشتیبانی هستند. برای اطلاعات بیشتر راجع به این محصول به می‌توان به صفحه آن در سایت گیگابایت مراجعه نمود. محصولات گیگابایت در ایران با گارانتی آواژنگ عرضه و ضمانت می‌شوند.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.