گلکسی اس 6 شما یک تاریخ مصرف داخلی خواهد داشت!

باتری گوشی هوشمند شما برای همیشه دوام نخواهد آورد. امروز شاید همراه دیجیتالی شما تمام طول روز را کار کند، حتی عصر را هم به خوبی ادامه دهد – اما یک سال بعد از حالا، شما حتماً بخش قابل‌توجهی از آن را از بین رفته است.

3

چه اتفاقی می‌افتد اگر گوشی شما به اندازه یک روز را دوام نیاورد؟ خب وقت عوض کردن باتری رسیده است! اما حداقل با گلکسی اس 6 سامسونگ این کار آسان نخواهد بود.

اگر قبلاً صاحب یک گوشی هوشمند سری گلکسی سامسونگ بوده باشید، می‌دانید که تعویض باتری بسیار آسان است. قاب پلاستیکی مشهور پشتی را درآورده تا بعد از آن به باتری لیتیوم یونی و جای کارت حافظه میکرو اس‌دی برای اضافه کردن فضای بیشتر دسترسی پیدا کنید. اما این روش حداقل تا گلکسی اس 5 کارآیی داشت و حالا داریم در مورد گلکسی اس 6 صحبت می‌کنیم، چراکه برای اولین بار، یک گوشی پرچم‌دار سامسونگ، اجازه دسترسی به این عناصر اساسی را نمی‌دهد.

Galaxy-S6-back

احتمالا حالا حتی شاید با عصبانیت می‌پرسید مگر فقط گلکسی اس 6 به این شکل است؟ خب نه! روزبه‌روز تعداد بیشتری از گوشی‌ها راه آیفون را در پیش گرفته و همه‌چیز را در بدنه محصور می‌کنند. سری وان اچ‌تی‌سی مشهورترین آنهاست اما سامسونگ شاید یکی از سرسخت‌ترین آنها بوده که به سراغ این روش رفته و حالا ظاهرا تنها ال‌جی باقی مانده است و شاید سامسونگ در حقیقت یکی از آخرین‌ها هم باشد. سری گلکسی آخرین تلاش سامسونگ برای باز گذاشتن راه دسترسی به محتوای داخل قاب گوشی‌هایش بود و لازم است معنای آن را برای گوشی در حال کار خودتان بدانید.

همین ابتدا اجازه بدهید در یک مورد به توافق برسیم و آن چیزی نیست جز: غیبت کارت حافظه میکرو اس دی. در گلکسی اس 6 موافق هستم که نباید نگران عدم حضور کارت حافظه جانبی باشیم. ارزان‌ترین مدل گلکسی اس 6 دارای 32 گیگابایت حافظه داخلی است و نسخه‌های 64 و 128 گیگابایتی آن هم درصورتی‌که به خریدشان تمایل داشته باشید، موجود هستند.

Galaxy-S6-Back

این روزها دیگر کسی حجم زیادی از فایل‌های چندرسانه‌ای را با خود در گوشی‌اش، حمل نمی‌کند و از زمانی که اندروید از نصب برنامه‌ها و بازی‌های حجیم در کارت میکرو ‌اس‌دی خلاص شده، تنها علت استفاده از این کارت‌ها نگه داشتن فایل‌های چندرسانه‌ای بوده است. باید به قابلیت اطمینان و اعتبار هم فکر کنیم. کنترل کیفیت در کارت حافظه‌های ‌اس‌دی بسیار پایین است. تعداد زیادی از آن‌ها نمی‌توانند در سرعتی که کارخانه قولش را داده کار کنند و احتمالاً خودتان افرادی را می‌شناسید که کارت‌های میکرو اس‌دی شان خراب شده و اطلاعات با ارزشی را ازدست‌داده‌اند.

اگر دیگر نیازی به طراحی یک گوشی که در پشتی آن باز می‌شود نداشته باشیم می‌توان امکانات بسیاری به آن اضافه کرد که گلکسی اس 6 تقریبا از بیشتر انها محروم است!

اما برویم سر اصل مطلب. درمورد باتری، اگر دیگر نیازی به طراحی یک گوشی که در پشتی آن باز می‌شود نداشته باشیم می‌توان امکانات بسیاری به آن اضافه کرد. گوشی می‌تواند سبک‌تر یا نازک‌تر باشد، بیشتر ضدآب باشد، می‌توان حجم باتری بیشتری را در فضای کوچک‌تر جا داد و پنل پشتی می‌تواند به جای پلاستیک سوراخ‌دار و شبیه چسب زخم از فلز یا شیشه ساخته شود!

دقت کنید که گلکسی اس 6 اگر نگوئیم همه این کارها تقریبا بیشتر این موارد را انجام نمی‌دهد. عجیب است که این بار گوشی ضد آب نیست و البته باتری اندکی کوچک‌تر هم هست اما خود گوشی 7 گرم سبک‌تر و 1.3 میلی‌متر نازک‌تر است و حتی توانسته دو مدل شارژ بی‌سیم و یک راه شگفت‌انگیز پرداخت بی‌سیم را هم در زیر پنل جلویی جدید، از جنس Gorilla Glass جای دهد. سامسونگ استدلال می‌کند که شارژ بی‌سیم و راه جدید برای شارژ سریع – که چهار ساعت عمر شارژ باتری در ازای تنها ده دقیقه شارژ گوشی برای کاربر فراهم می‌کند – دغدغه یک باتری غیرقابل تعویض را جبران می‌کنند.

Galaxy-S6-Edge-Camera

اما بیایید واقع‌بین باشیم. اگر قرار است دیگر شارژ باتری شما کل روز را دوام نیاورد، باید همواره به دنبال پریز برق باشید و همواره گوشی شما در شارژ باشد این همان چیزی است که سامسونگ می‌خواهد با شارژهای سریع آن را بهبود بخشد اما باز هم این‌گونه نیست، مگر اینکه بخواهید شارژر بهبودیافته را در طول روز با خود حمل کنید و یا انتظار داشته باشید هر جا که می‌روید شارژرهای بی‌سیم وجود داشته باشد. (حتی اگر هردو سازگاری با تکنولوژی Qi و Powermat را در نظر بگیریم در مکان‌های عمومی به آن تعداد که فکر می‌کنید وجود ندارند.) در حقیقت یک یا دو سال بعد از روز خرید آخرین پرچمدار سامسونگ، به دنبال یک گوشی هوشمند جدید یا فرد حرفه‌ای هستید که با دقت و زحمت، به شما کمک کند بتوانید این باتری غیر برداشتنی را در بیاورید. احتمال دارد که تابه‌حال خودتان یک گوشی با باتری غیرقابل تعویض داشته‌اید و این‌ها را می‌دانید.

یک گوشی پرچمدار این روزها بیشتر از دو سال می‌تواند از نظر سخت‌افزاری شما را از نظر ذهنی راضی نگهدارد.

شاید بپرسید اشکال آن کجاست؟ مگر امروزه مردم هر دو سال یک‌بار گوشی خود را ارتقا نمی‌بخشند؟ این سؤال خوبی است. در آمریکا مردم معمولاً به سراغ اپراتورها می‌روند و با امضای قرارداد با اپراتور موردنظر، می‌توانند گوشی هوشمند دلخواهشان را در حدود 200 دلار ارزان‌تر از قیمت واقعی خریداری کنند. 200 دلاری که بابت گوشی دریافت نشده در طول قرارداد با قبض موبایل دریافت می‌شود. از لحاظ تاریخی مردم آمریکا فهمیده‌اند که قرارداد‌های دوساله برایشان بهتر است، زیرا گوشی‌ها به سرعت کهنه می‌شوند و بالاخره زمانی باید هزینه سرویس موبایل پرداخت شود؛ اما اخیراً این بهبود در گوشی‌ها کم و کم‌تر شده است و آن چیزی نیست جز تکرار در طراحی گوشی‌های هوشمند چرا که با وجود سخت‌افزارهایی که هر روز قوی‌تر و قوی‌تر می‌شوند و اپلیکیشن‌هایی که هنوز تا رسیدن به آنها فاصله زیادی دارند یک گوشی پرچمدار این روزها بیشتر از دو سال می‌تواند از نظر سخت‌افزاری شما را از نظر ذهنی راضی نگهدارد.

این روزها حتی پردازنده‌های معمولی هم می‌توانند برنامه‌ها را به خوبی اجرا کنند. پس تا وقتی که گوشی را مثلاً به یک هدست واقعیت مجازی متصل نکنید نیازی به صفحه‌ی 2K ندارید. شبکه LTE تا زمانی که زیاد شلوغ نشده باشد، به سرعت اینترنت خانه‌تان کار می‌کند. گوشی‌های هوشمند امسال ظاهر و طراحی متفاوتی داشته‌اند، اما درست نیست که بگوییم این طراحی‌ها خیلی بهتر بوده‌ است مثلا طراحی وان M9 تفاوت چندان عمده‌ای با وان جدید ندارد و این یعنی با همان سخت‌افزار قبلی هم می‌توان کنار آمد یا اصلا همین اس6! دیگر دلیلی برای خرید یک گوشی همه‌چیزتمام وجود ندارد. الآن بهترین زمان برای خرید گوشی‌های با قابلیت جابه‌جایی باتری است تا بتوان قسمتی از گوشی را که دیگر به خوبی گذشته کار نمی‌کند در روز مبادا تعویض کرد و حالا آن‌ها در معرض انقراض کامل هستند.

معمولاً دلایلی برای اینکه نخواهید گوشی‌تان را عوض کنید وجود دارد؛ مثلاً از اندازه کوچک گوشی راضی باشید و نخواهید سراغ صفحات بزرگ‌تر بروید. در این صورت می‌توانید با تعویض باتری از ادامه‌ی کار با دستگاه لذت ببرید. دارندگان گلکسی اس 5 و گلکسی نوت هم می‌توانند به همین ترتیب عمل کنند؛ اما خریداران جدید سامسونگ دیگر نمی‌توانند هر دو سال باتری جدید گرفته و دستگاه را بهبود ببخشند.

شاید این هم یکی از همان روش‌های اجبار به خرید گوشی‌های جدید باشد. تاریخ انقضای اجباری برای خرید یک گوشی هوشمند دیگر!

توجه کنید که خرید گوشی جدید، تنها راه خلاص شدن از یک باتری فرسوده گوشی شما نیست!. چون گاهی اوقات این کار بسادگی و با باز کردن در پشتی گوشی انجام نمی‌شود اما در عین حال به این معنی نیست که امکان‌پذیر نباشد. درست است که هر باتری آیفون در دستگاه محبوس شده، اما اگر می‌خواهید به کار با آیفون 5S که اندازه‌اش کاملاً برای کار با یک دست مناسب است ادامه دهید، می‌توانید با پرداخت 80 دلار به اپل که هزینه کمی هم بحساب نمی‌آید، باتری آن را تعویض کنید؛ اما اگر سرسختانه به این دستگاه نچسبیده‌اید بهتر است که این 80 دلار را برای خرید گوشی جدید ذخیره کنید و ارزش پولتان را پایین نیاورید.

از یک نگاه دیگر هم می‌توان ماجرا را دید اگرچه هیچ‌کدام از این‌ها به این معنی نیست که خرید گوشی با باتری غیرقابل‌جابه‌جایی ایده‌ی بدی است. مگر اینکه نگران زباله‌های الکترونیکی باشید. در این زمان هم زیاد انتخاب دیگری ندارید.انتخاب سامسونگ مبنی بر حذف باتری‌های قابل تعویض شاید باعث شود گوشی فعلی عالی خودتان را که دیگر عمر باتری آن تمام شده را به همین راحتی از دست ندهید.

Gizmodo

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

3 نظر برای این مطلب
  1. erfan H می‌گوید

    من 6 دارم واقعا باتری خوبی داره بعدشم من برادرم ایفون داره شارژش به نصف روزم نمیکشه

  2. حمید می‌گوید

    از نظر ظاهری گوشی S6 رنگ مشکی یاقوتی بسیار شیک و زیباست (مخصوصا به خاطر آلومینیوم دورش) و رنگ سفیدش بسیار زشته (البته از نظر من) بیشتر این زشتی رنگ سفیدشم مربوط به حاشیه سفید دور دوربین میشه که واقعا بدش کرده (بازم از نظر من؛))

  3. حسام می‌گوید

    یادم هی سامسونگ بازی توی همین سایت به گوشی های سونی میگفت کاشی شیشه ای
    به اچ تی سی هم میگفت اهن پاره
    چه بگم من به این سامسونگ باز ها !!!