اینها صداهایی هستند که در هنگام تبدیل یک آهنگ به MP3 از دست می‌دهید

اگر مانند من در همین لحظه به موسیقی گوش می‌دهید باید بگویم که، احتمالن صدای تغییرات خفیف صدا، فس فسِ سِنج‌های های‌هَت یا ضربات طبل را می‌شنوید اما تا به حال شده به صداهایی که نمی‌شنوید فکر کنید؟

0

هنگامی که به یک فایل Mp3 گوش می‌دهید کتابخانه‌ی موسیقی شما برخی وزن‌های صوتی را در پی فرآیند فشرده‌سازی صوتی جا می‌گذارد با این حال هرگز متوجه نبود آن‌ها نمی‌شوید. اما حالا اوضاع فرق کرده و شما می‌توانید متوجه شوید چه قسمتی حذف شده است. Ryan Maguire یک دانشجوی دکترا طی پروژه‌ای با نام «The Ghost in the MP3» موسیقی‌ای از مجموع صداهای گم شده در هنگام فشرده‌سازی ترانه‌ی سوزان‌وگا 1987 ساخته است.

طی دو دهه‌ی اخیر تلاش شده تا Mp3 به پیش‌فرض فرمت فایل‌های صوتی تبدیل شود با این حال کیفیت فایل‌های صوتی هرچند نامحسوس هنوز هم کاهش پیدا می‌کند. همان‌طور که Maguire می‌گوید Mp3 نخستین باردر سال 1990 و بعنوان روشی برای کوچک‌کردن اندازه‌ی فایل‌ها و ساده کردن انتقال آن‌ها توسعه یافت، البته با این شرط که محتوای اصلی آهنگ‌ها حفظ شود. این کار مزیت auditory masking را به همراه داشت یعنی صداهایی خاص را برای بشر نامفهوم یا غیر قابل شنود می‌ساخت.

بااین همه حتی اگر گوش انسان ناتوان از تشخیص صداهای خاص جا افتاده از ترانه‌ی سوزان‌وگا باشد آن صداها باز هم وجود دارند. Maguire صداها را از موزیک «Tom’s Diner» و هنگامی‌که از یک فایل غیرمتراکم خارج می‌شد گرفت و آنرا به فایل Mp3 320 کیلوبایت درثانیه تبدیل کرد. در دهه‌ی 90 نیز همین آهنگ بعنوان کنترل تست الگوریتم رمزگذاری Mp3مورد استفاده قرار گرفت.

قطعه موسیقی مبهم بالا حتی ارائه‌ی دقیقی از اصوات جا مانده نیست زیرا طی فرایند فشرده‌سازی ویدیوی MP4 موادی را از دست داده است.

در قطعه بالا نیز با کمک طیفی از بسامدهای صوتی شناخته شده با عنوان صدای سفید، صورتی و قهوه‌ای می‌توانید به تاثیر مطلق فشرده‌سازی MP3 گوش دهید. دلیل اینکه آن بسامدها غیرفشرده به نظر می‌رسند این است:

و در ادامه آن‌ها به کمترین نرخ بیت MP3 که 8kbps است فشرده شده‌اند:

طی سال‌های اخیر هواداران موسیقی از فرمت‌‌های فایل دیجیتال پیچیده‌تر استفاده کردند و اینکار منطقی است. با وجود افزایش پهنای‌باند و ظرفیت ذخیره سازی، اغلب افرادی که به موسیقی گوش می‌دهند هنوز هم برای پخش موسیقی‌شان به آنچه در اوایل دهه‌ی 90 توسعه یافت متکی هستند و این دلیلی‌است بر قدرت ماندگار MP3 که ثابت می‌کند نمی‌توانید از آنچه که از وجودش بی‌اطلاع بودید بگذرید.

theverge

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.