گزارش فارنت از 5شنبه‌ بازار کافه بازار!

نخستین گردهمایی توسعه‌دهندگان بازار اندروید، با عنوان پنج‌شنبه‌بازار، 30 بهمن 93 با حضور بیش از ۳۰۰ نفر از فعالان صنعت برنامه‌های موبایل در مرکز همایشهای بین‌المللی رازی برگزار شد.

2

در افتتاحیه این مراسم که با سخنرانی حسام آرمندهی، مدیرعامل جوان کافه‌بازار آغاز شد، وی با ارائه آمارهایی از تاریخچه فعالیت بازار و مقایسه آن با آمارهای یک‌سال گذشته اظهار داشت: در حال حاضر بیش از 6 درصد ترافیک اینترنتی کشور و 2 تا 5 درصد از درگاه‌های اینترنتی کشور مربوط به بازار است.

22 درصد جمعیت کشور از اپلیکیشن بازار استفاده می‌کنند

حسام آرمندهی افزود: همچنین 22 درصد از جمعیت کشور از نرم افزار بازار استفاده می‌نمایند که آمار بسیار چشمگیری است. بازار در زمینه کسب و کار چیزی در حدود 300 درصد رشد داشته است. بنابراین می‌توان گفت کافه‌بازار گام بلندی در زمینه رشد کسب و کار و کارافرینی برداشته است. این مسئله شاید مهمترین دستاورد حسام آرمندهی و تیم همکارش در راه‌اندازی نرم افزار بومی بازار باشد. با این حال دارا بودن بیش از 10 هزار حساب توسعه‌دهنده و واریز 120 میلیارد ریال به حساب آنها نیز قابل چشم پوشی نیست.

5Shanbebazaar-03

آرمندهی با اشاره به تعداد بالای کاربران کافه‌بازار اعلام کرد در حال حاضر اپلیکیشن بازار بر روی بیش از ۱۷ میلیون دستگاه اندرویدی نصب شده است. وی در ادامه گفت: صفحه اول بازار هر هفته بیش از ۲۰ میلیون بازدید دارد و صفحه برنامه‌های داخل بازار ۹۰ میلیون بار در هفته دیده می‌شوند.

تمام اپلیکیشن‌ها در بازار تحت نظارت و بررسی امنیتی قرار می‌گیرند

اما در نشست خبری که با حضور خبرنگاران و در حاشیه این مراسم صورت گرفت، حسام آرمندهی مدیرعامل کافه‌بازار با اشاره به بررسی‌های صورت گرفته بر روی اپلیکیشن‌های منتشر شده در کافه بازار اعلام کرد که بر خلاف گوگل‌پلی که هیچ نظارتی بر اپلیکیشن‌های منتشر شده ندارد ما در کافه بازار بر تمام اپلیکیشن‌ها از نظر امنیتی، کاربردی و حتی رابط کاربری نظارت داریم و با وجود اینکه این موضوع هزینه بالایی برای ما دارد اما این هزینه را انجام می‌دهیم تا اپلیکیشن‌هایی سالم‌تر و بهتر در اختیار کاربران قرار گیرد. علاوه بر این ما اخیرا با شرکت لوک‌اوت وارد همکاری شدیم که بر اساس قرارداد منعقد شده، تمامی اپلیکیشن‌های موجود در کافه‌بازار از نقطه نظر امنیتی کاملا مورد بررسی قرار می‌گیرند.

5Shanbebazaar-01

مدیرعامل کافه‌بازار در خصوص بحث کپی‌رایت نیز اعلام کرد که کافه‌بازار کاملا به کپی‌رایت احترام می‌گذارد و تاکید کرد که در صورتی که در هر اپلیکیشنی محتوایی مورد استفاده قرار گرفته باشد که بدون اجازه صاحب اصلی آن محتوا باشد اجازه انتشارد اده نخواهد شد. برای جلوگیری از تضییع حقوق توسعه‌دهندگان و سازندگان برنامه‌ها هم اقداماتی را در پیش گرفته‌ایم که از جمله آنها می‌توان به همکاری با دیگر شرکت‌های ایرانی از جمله سرویس‌دهندگان وبلاگ‌ها و همچنین مرکز رسانه‌های دیجیتال برای حذف موارد نقض کپی‌رایت و یا جلوگیری از بازنشر آنها اشاره کرد.

وی در ادامه تاکید کرد که ما در کافه بازار همواره سعی کرده‌ایم با گسترده‌تر کردن کانال توزیع و آسان نمودن دسترسی و همچنین پرداخت از طریق موبایل فرهنگ خرید اپلیکیشن‌ها را گسترش دهیم و به مرجعی برای دریافت اپلیکیشن‌های اندرویدی تبدیل شویم.

حسام آرمندهی همچنین در خصوص حذف برخی اپلیکیشن‌ها از برنامه‌های موجود در کافه‌بازار آن را با حکم قضایی و با درخواست کمیته تعیین مصادیق فیلترینگ دانست.

جمعیت کاربران اندروید در ایران بالاتر از یک درصد کاربران اندروید در جهان

مدیرعامل کافه‌بازار در ادامه و در پاسخ به سوالی در خصوص مذاکره با سایر شرکت‌های بزرگ سازنده اپلیکیشن مانند گیم‌لافت که هم‌اکنون با کافه‌بازار همکاری دارد گفت: اگرچه ایران یک درصد جمعیت جهان را در اختیار دارد اما کاربران ایرانی اندروید بالاتر از یک درصد کاربران اندروید را در جهان تشکیل می‌دهند و این شرکت‌ها در واقع با عدم ورود به بازار ایران بزرگترین ضرر را متوجه خود می‌کنند و البته ما نیز نهایت تلاش خود را برای معرفی و شناسایی این جامعه بزرگ کاربری به این شرکت‌ها بکار می‌بندیم.

5Shanbebazaar-02

وی همچنین در خصوص ورود کافه‌بازار به بخش تولید اپلیکیشن نیز گفت که ما به هیچ عنوان وارد این حوزه نخواهیم شد و با توجه به امکاناتی که در اختیار داریم اینکه با توسعه‌دهندگان دیگر که در بازار حاضر هستند وارد رقابت شویم واقعا دور از انصاف است. و در سیاست ما این در نظر گرفته شده که با تمام اپلیکیشن‌ها حتی اگر به خود مجموعه ما تعلق داشته باشد به یک چشم نگاه کنیم. اما در این میان اگر اپلیکیشن‌های داخلی به عنوان جایگزین اپلیکیشن‌های خارجی توسعه داده شوند که واقعا از کیفیت لازم برخوردار باشند حتما مورد حمایت ویژه ما قرار خواهند گرفت.

قصد انحصارطلبی در این حوزه را نداریم

آرمندهی در ادامه و در پاسخ به سوالی در خصوص ورود به بازار عرضه سایر محصولات قابل عرضه مانند کتاب، موسیقی و .. گفت: ترجیح ما این است که به عنوان زیرساخت در این عرصه حاضر باشیم و توسعه‌دهندگان اپلیکیشن این موضوع را فراهم کنند. اما به طور کلی نمی‌توانیم آن را رد کنیم و در خصوص کتاب شاید این اتفاق بیفتد. ما توانایی انجام این کارها را داریم اما هیچکدام از آنها در اولویت ما نیست و طرز فکر انحصارطلبی در این حوزه‌ها نداریم و ترجیح ما این است که در حوزه خود بهترین باشیم.

5Shanbebazaar-05

مدیرعامل کافه‌بازار در خصوص همکاری این شرکت با شرکت‌های تولیدکننده تلفن همراه نیز اعلام کرد که متاسفانه از ابتدا استقبال مناسبی از این همکاری از سوی شرکت‌ها صورت گرفته و حتی در برخی مواقع به تخریب کافه بازار دست زده‌اند که به نظر در ابتدا لازمست ما مشکلات موجود در این خصوص را حل کنیم و بعد به سراغ آغاز همکاری جهت استفاده از ظرفیت طرفین برویم. وی تاکید کرد که خب طبیعتا به دلیل وجود مشکلات تحریم می‌توان با شرکت‌های تولیدکننده وارد مذاکره و همکاری شد و شرکت‌های تولیدکننده نیز به دلیل مسایل حاشیه‌ای شبکه توزیع خود تمایلی به همکاری نشان نداده‌اند.

شایعه ویروسی بودن بازار تنها برای کسب سود بیشتر

وی افزود: الان در بازار تنها برای افزایش سود فروشندگان خُرد این طور شایع می‌کنند که نصب کافه‌بازار باعث ابطال گارانتی بوده و یا حتی برچسب ویروس به آن می‌زنند که تنها دلیل این افراد از این گونه اقدامات عدم رضایت از سود بالای حاصله از فروش گوشی و چشم داشتن به هزینه بالای دریافتی در قبال نصب انبوه و غیرلازم اپلیکیشن در هنگام فروش است که اپلیکیشن بازار این کار آنها را با شکست مواجه کرده تا ناچار شوند به این شایعات دامن بزنند اما خوشبختانه آگاهی مردم تا حدود زیادی این مشکل را حل کرده است.

حسام آرمندهی همچنین در خصوص استفاده توسعه‌دهندگان از سیستم‌های تبلیغات درون‌برنامه‌ای دیگر بجز سیستم عدد که به خود مجموعه بازار تعلق دارد گفت در این خصوص هیچ مانعی وجود ندارد و هم‌اکنون نیز اپلیکیشن‌های هستند که از سیستم‌های تبلیغات درون‌برنامه‌ای دیگری بجز عدد استفاده می‌کنند.

تابحال رقیبی که به طور جدی ما را نگران کند نداشته‌ایم!

وی در خصوص سهم کافه‌بازار از بازار اندروید ایران اعلام کرد که ما تابحال رقیب جدی و کسی که ما را به طور جدی نگران کند وارد رقابت نشده و یا وقتی وارد رقابت شده که به نظر من دیر شده است. من خودم شخصا در جاهایی پیگیر باز شدن سرویس گوگل‌پلی در ایارن شده‌ام اما خب رفع جزئی محدودیت‌هایی که صورت گرفته زمانی صورت گرفت که واقعا دیر شده بود. وی همچنین اعلام کرد که همانطور که در نشسیت صبح اعلام کردم تابحال در حدود 12 میلیارد تومان به حساب توسعه‌دهندگان اپلیکیشن اندرویدی در ایران واریز کرده‌ایم.

وی در خصوص وارد شدن کافه بازار به پلتفرم‌های دیگری نظیر iOS و ویندوز فون گفت حضور در این دو پلتفرم جایی در اولویت‌های ما ندارد که دلیل این موضوع به انحصاری بدون پلتفرم iOS و پائین بودن سهم بازار ویندوز فون مربوط است.

تقدیر از فارنت برای انتشار اولین خبر از کافه بازار

حسام آرمندهی مدیرعامل کافه‌بازار در ادامه با اشاره به شانزده فروردین 1390 به عنوان تاریخ انتشار اولین خبر از کافه‌بازار در رسانه‌ها که در فارنت منتشر شد، این موضوع را باعث دلگرمی اعضای کافه‌بازار برای ادامه راه خواند و از فارنت در این خصوص تشکر کرد.
وی در ادامه و در پاسخ به سوال فارنت در خصوص سهم کافه بازار از پهنای باند داخلی و وعده سازمان‌های دولتی برای کسب درآمد شرکت‌ها از این موضوع گفت: ما شش درصد از پهنای باند اینترنتی کل کشور با استفاده از 15 سرور اختصاصی با پهنای باند 12 گیگابایت در ثانیه در اختیار داریم. تقریبا بیشتر از یک سال است که قرار است هر شرکتی که پهنای باند را در داخل کشور ایجاد کند از مشوق‌هایی برخوردار باشد. ما در این زمینه تاکنون به طور مستقیم با زیرساخت و یا وزارت ارتباطات صحبتی صورت نداده‌ایم و همواره با واسطه دیتاسنترها و یا ISPها در ارتباط بوده‌ایم اما طبق شنیده‌های ما این وعده‌ها تنها در حد همان وعده باقی مانده‌اند و تبدیل به یک بسته واقعی تشویقی نشده‌اند.

مدیرعامل کافه‌بازار در ادامه و در خصوص مشکلاتداخلی اینترنت ایران با ابراز گلایه در این خصوص گفت: این مشکلات تا حدی است که هم‌اکنون گاهی اوقات برای دسترسی به یک سایت که در داخل کشور میزبانی می‌شود با مشکل روبرو می‌شویم. حتی در این زمینه شنیده می‌شود که گاهی اوقات شیطنت هم صورت می‌گیرد که به طور مثال دسترسی به یک سایت در یک ISP خاص به دلیل وجود رقیب تحت حمایت آن سخت شده و یا از دسترس خارج می‌شود. سعی خود را می‌کنیم تا در حد امکان با رایزنی و مذاکره بتوانیم این مشکلات را حل کنیم. در هر صورت امیدواریم این مشکلات بیشتر از این شیوع پیدا نکند.

وی در خصوص میزبانی سرویس کافه‌بازار گفت: هم‌اکنون اقداماتی انجام داده‌ایم که کاربران هر سرویس ISP‌به صورت مستقیم از خود آن ISP پکیج‌های لازم را دریافت کنند و از آن شبکه خارج نشوند که این موضوع باعث می‌شود تا هزینه‌های اضافی به زیرساخت کشور تحمیل نشود و دسترسی سریعتری برای دانلود فراهم‌ شود.

تقدیر از برترین‌های کافه بازار در سال 1393

گفتنی است پس از این نشست خبری و برگزاری کارگاه‌های در نظر گرفته شده برای توسعه‌دهندگان، در مراسمی با حضور مهندس نصرالله جهانگرد، رئیس سازمان فناوری اطلاعات کشور و حسام آرمندهی مدیرعامل کافه‌بازار از برترین اپلیکیشن‌های سال ۹۳ در سه بخش پرفروش‌ترین‌ها، پرنصب‌ترین‌ها و محبوب‌ترین‌ها تقدیر شد. توسعه‌دهندگان این برنامه‌ها با حمایت کافه‌بازار در همایش آی بریج 2015 برلین حضور خواهند داشت.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

2 نظر برای این مطلب
  1. رضاx می‌گوید

    واقعا رقیبی نداری؟
    گوگل پلی – مایکت اینا که روتین هستن
    آخرین خبر رو چی میگی که یه قسمت از برنامه خودش رو به اپلیکیشن اختصاص داده
    شما آخرین خبر رو تو برنامه خودتون تحریم کردین
    هرکسی دست به تحریم که میزنه فقط به خاطر احساس خطر هستش

  2. همایون می‌گوید

    فارنت منتشر کن،
    والا باید خدمت این مدیر ناآگاه که میگن رقیبی برای نرم افزارشون نیست و سایت گوگل پلی رو مطرح میکنن عرض کنم که نرم افزار mobogenie هست و بازار جلوی این نرم افزار حرفی برای گفتن نداره.