در دنیایی که اندروید و iOS حکومت می کنند چرا من ویندوز فون را انتخاب کنم؟

متأسفانه در بسیاری از بازارها به دلیل عدم دارا بودن اطلاعات کافی کاربران از قابلیت‌های ویندوز فون و از طرفی ترس از کمبود اپلیکیشن های کاربردی، استقبالی که شایسته این پلتفرم است صورت نمی‌گیرد،Joseph Finney یکی از نویسندگان وب‌سایت winbeta است که سعی کرده دلایل خود را برای انتخاب یک دستگاه ویندوز فونی به زبان ساده بیان کند.

28

تلفن همراه من در چند سال گذشته یک ویندوز فون بوده است. هم‌اکنون من یک لومیا ۱۰۲۰ دارم و از انتخاب خود بسیار راضی هستم. بر کسی پوشیده نیست که اندروید به دلیل بی دروپیکر و متن‌باز بودنش به سیستم‌عامل غالب دنیا در چند سال اخیر تبدیل شده است و در ایالات‌متحده آمریکا، iOS با اختلافی فاحش هنوز بیش‌تر کاربران را به خود اختصاص داده است؛ پس چرا باوجود تلفن‌های بالا رده اندرویدی و آیفون ۶ کسی باید ویندوز فون را انتخاب کند؟

من عاشق فناوری‌ام و در زمینه‌ی تکنولوژی فرد خبره‌ای هستم؛ کار با ویندوز، ویندوز فون، مکینتاش، اندروید و iOS را به‌خوبی بلدم و این بدان معناست که دوستان و آشنایان سؤالات زیادی را در مورد اینکه چه دستگاهی را خبرند از من می‌پرسند. پاسخ من همیشه یکسان است؛ چه انتظاری از دستگاه مورد نظر دارید؟

این یک قدم مهم است که اگر از آن چشم‌پوشی شود، می‌تواند هرکسی را به سمت ناامیدی از دستگاه جدید بکشاند. درک این موضوع که چه‌کاری می‌خواهید با گجت جدید خود انجام دهید بسیار مهم است زیرا اپل، گوگل، آمازون و مایکروسافت هر یک تلاش می‌کنند تمام نیازهای کاربران را برطرف کنند، از  راضی کردن تمام اقشار جامعه در تمامی دوره‌ها کاری بس دشوار است.

Windows Phone Apps

نکته بعدی که من سعی می‌کنم مواقعی که فردی در هنگام خرید دستگاه جدیدی از من راهنمایی می‌خواهد، به وی گوش زد کنم این است که  گجت ها متفاوت هستند، ولی بهترین گجت با بالاترین مشخصات از نظر فردی با فرد دیگر متفاوت است. اپلیکیشن ها بدون شک مهم و کاربردی هستند، این در حالیست که برای برخی بی‌مفهوم و بعضاً ناشناخته هستند.

مهم این است که شما از گجت خود انتظار انجام چه‌کاری را دارید. اکثر کاربران گوشی هوشمندی را طلب می‌کنند که بتواند پیامک ارسال کند، تماس بگیرد، با آن بتوانند فیس‌بوک، اینستاگرام و ایمیل خود را چک کنند و یا صرفاً نرم‌افزارهایی را که دوستانشان دارند را اجرا کند. بدون شک اکثر غریب به‌اتفاق گوشی‌های امروزی می‌توانند به این‌گونه نیازها پاسخ مثبت دهند.

سؤال اصلی این است، با این تفاسیر من چرا باید یک گوشی ویندوز فونی را انتخاب کنم؟
فکر می‌کنم مایکروسافت کار شگفت‌انگیزی را با طراحی رابط کاربری مترو انجام داده است. گوشی ویندوز فونی من به اثرانگشتم مبدل شده است. همه‌چیز سازمان یافته شده، اپلیکیشن های ضروری در جلوی من قرار می‌گیرند و موارد بی‌استفاده دور انداخته می‌شوند. هنگامی که قفل صفحه‌نمایش را باز می‌کنم، در صفحه‌ی شروع می‌توانم اطلاعاتی را در مورد قرار ملاقات آن روز، پیام‌ها و به‌روزرسانی‌های شبکه‌های اجتماعی در یکجا مشاهده کنم. حتی نیازی به باز کردن قفل صفحه نیست، زیرا لومیا گلنس به من اعلان‌ها و وضعیت آب‌وهوا را نمایش می‌دهد.

Great word flow keyboard

من از گوشی ویندوز فونی خود برای برقراری تماس، مرور صفحات وب، گوش دادن به موسیقی و اجرای بازی‌های سبک استفاده می‌کنم. بازی‌هایی مانند Words With Friends،Terreria و اخیراً Minecraft PE به ویندوز فون آمده‌اند. Pandora،Podcasts و Xbox Music بیش از آنچه من نیاز دارم خوب عمل می‌کنند و زمانی که مهمان دارم بهترین لیست پخش موزیک را در اختیارم قرار می‌دهند.Internet Explorer در ویندوز فون بسیار سریع است و یک تجربه‌ی عالی و قابل قبول از یک مرورگر اینترنتی را برای من به ارمغان می‌آورد. همگام‌سازی صفحات و پخش ویدیوی HTML5 برای من کافی هستند تا جایی که نیاز به کلاینت سوم را از بین می‌برد.

برقراری تماس، ارسال ایمیل، استفاده از Skype، فیس‌بوک و توییتر بیشترین زمان من در هنگام استفاده از گوشی هوشمند را به خود اختصاص می‌دهند. کیبورد Word-Flow ویندوز فون سه ویژگی عمده تایپ کردن استاندارد، پیش‌بینی کلمه بعدی و کشیدن کلمات را دارد. برای انتخاب Emoji نیازی نیست به صفحات مختلف بروید تا شکلک مورد نظرتان را پیدا کنید.

نبود برخی اپلیکیشن‌ها در فروشگاه نرم افزاری ویندوز فون شاید آزار دهنده باشد، اما این یک مشکل کوچک است که به ندرت با آن مواجه خواهید شد

هنگامی که صحبت از همگام‌سازی اطلاعات در بین سرویس‌ها به میان می‌آید، مایکروسافت به‌جز چند مورد مانند سینک صفحات مرورگر اینترنت اکسپلورر کار زیادی را انجام نداده است. یک کاربر می‌تواند اپلیکیشن های بومی بیشتری را در آیفون و آی‌پد تجربه کند (شاید!) تا در سرفیس ۲ و لومیا ۱۰۲۰، اما من برای ویرایش اسناد اداری از نسخه دسکتاپ آفیس استفاده می‌کنم. من سرفیس ۲ دارم و از ویندوز ۱۰ بر روی سیستم رومیزی در منزل بهره می‌برم، اما پایبندیم به سرویس‌های مایکروسافت دلیلی برای خرید یک گوشی مبتنی بر ویندوز فونی نیست.

LEAD Surface OneDrive Dec14 02

علت دیگری که من از محصولات مایکروسافت استفاده می‌کنم این است که روش فعالیت ردموندی ها را می‌پسندم. گوگل از  داده‌ها و اطلاعت کاربرانش  به‌جای پول استفاده می‌کند. اپل نیز بیش از حد محتاط و بسته عمل می‌کند، به کاربرانش دیکته می‌کند که چطور از دستگاه‌هایشان استفاده کنند، اما مایکروسافت به سفارش خیر الامور اوسطها مابین طراحی خوب، کیفت ساخت مناسب، اکوسیستم قوی و جدیداً اهمیت دادن به نظر کاربران عمل می‌کند.

تکنولوژی به عقیده من بعد سرگرمی یک ابزار برای بهتر زندگی کردن محسوب می‌شود. مایکروسافت محصولات بی‌نظیری همچون آفیس و ویندوز را طراحی کرده که بسیاری‌ها به‌صورت روزانه از آن‌ها استفاده می‌کنند. من اکثراً وقتی در حال وارد کردن داده‌ها به اکسل هستم، کیبورد مغناطیسی را به سرفیس وصل می‌کنم. فایل‌ها در وان درایو در کامپیوتر محل کارم همگام‌سازی می‌شوند، جایی که بدون شک می‌توانم آن‌ها را به‌صورت امن داشته باشم.

از وان نوت برای ساماندهی و نوت برداری بهره می‌برم و از اپلیکیشن Office Lens برای دیجیتالی کردن و نگاه‌داری امن اسناد اداری استفاده می‌کنم. امروزه، ابزارهای مایکروسافت معنی واقعی تکنولوژی را نشان می‌دهند و تعبیر مانع پیشرفت را به‌کلی محو می‌کنند؛ به من اجازه می‌دهد تا به چیزهایی که برایم اهمیت دارند برسم.

Cortana_Start_0

راهی که ردموندی ها در توسعه‌ی ویندوز ۱۰ در پیش گرفته‌اند، من را در رابطه با آینده‌ی گجت هایم بسیار امیدوار می‌کند. از بابت اینکه یک کاربر ویندوز فون که می‌تواند از نرم‌افزارهای یونیورسال، کورتانا و پلتفرم یکپارچه استفاده کند، بسیار خرسندم. کاربران ویندوز فون، توقعات زیادی از ویندوز فون ۱۰ موبایل دارند و درنهایت بازخورد کاربران بخش مهم از موج تغییرات بعدی ویندوز را شکل خواهد داد.

winbeta

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

28 نظر برای این مطلب
  1. Nader می‌گوید

    من هم اندروید و هم وینفون دارم. سونی z و لومیا 1520 !!! نمیخوام با تعصب نظر بدم اما اندروید برای سرگرمی شاید بهتر باشه اما خدایی وینفون از نظر اپلیکیشن های کاربردی مثل افیس اکسل ورد کیفیت محصول سرعت اجرا سخت افزار و کلاس گوشی بالاتره!!! اما بازم میگم اندروید هم سیستم عامل خوبیه!!!

  2. بردیا می‌گوید

    من بعد از شش سال کار با اندروید به ویندوز فون مهاجرت کردم و الان خیلی پشیمونم که چرا زود تر این کار را انجام ندادم

  3. مهدی می‌گوید

    با سلام و تشکر
    مطلبتون خوب بود و استفاده تون از عبارت معروف خیر الامور اوسطها هم برای من جالب بود.
    ولی گفتم تذکر بدم که صحیح این عبارت شریف با همزه هست ، نه با عین : خیر الامور(خیر العمور)

    1. بهزاد ایزدی می‌گوید

      با سلام
      بسیار سپاسگزارم بابت این دقت نظر‎ .‎

  4. ابراهیم می‌گوید

    من یه مدت نوت 3 داشتم خیلی خیلی هم رضی بودم اما حالا لومیا 1520 دارم و بیشتر از اون چیزی که من میخوام جواب میده تنها مشکل بزرگی که وینفون داره کسل کننده بودن رابط کاربریشه اما نسبت به اندروید خیلی سریع تره و برنامه هاش حافظه رم رو کمتر اشغال میکنند

  5. nooshin می‌گوید

    ایراد ویندوز و آی او اس اینه که دست کاربر رو میبنده تا جای ممکن..امنیت دیوایس کاربر بیشتر میشه اما حق انتخاب رو میگیره ازش..
    مثلا همین چراغ نوتیفکشن…کاربر ویندوز التماس داره میکنه برای یه امکان ساده..وقتی میبینه تو اندروید این جزو ساده ترینهاست و با نرمافزار میتونه هزار جور بلا سرش بیاره خوب معلومه ویندوز رو انتخاب نمیکنه
    در مورد ای او اس هم همینطور..
    اندروید حکمران میمونه نه به خاطر تعداد اپ ها یا بهتر بودن خود سیستم عاملش…به خاطر حق انتخابی که به کاربرش میده..

  6. علی می‌گوید

    خیلی عالیه ویندوزفون بدبختی نمیدونم کدوم بی همه چیزی میگه ویندوزفون نرم افزار و بازی کم داره آخه 500 یا 600 هزار تا نرم افزار بدون ویروس و با پدر و مادر که هر کسی آرزوی نصبش رو داره
    مثلا من اندرویدی 4.4 دارم انصافا میگم سیستم عامل خوبیه ولی وقتی 4 یا 5 تا نرم افزار ساده نصب میکنید تازه متوجه میشید که مشکلات احمقانه ای به سراغتون میاد من خودم امروز گوشی ام شارژ نمیکرد یه عالمه راه رو تست کردم آخر سر فهمیدم که باید گوشی رو ریست بکنم
    آخه من فقط کلش و انگری بیردز و وایبر و واتس اپ روی گوشیم نصب شده و نه هیچ چیزه دیگه تقریبا روزی یکبار باید گوشی رو ریست بکنم تا حالش خوب بشه
    ای کاش مایکروسافت یه مقدار روی تبلیغاتش بیشتر کار بکنه اینجوری مردم میفهمن که اوضاع چند چنده

    1. ali می‌گوید

      مشکل یا مزیت آندروید اینه که قابلیت نصب در همه رنج قیمت گوشی رو داره- گوشی 200 تومنی آندروید رو با گوشی وینفون که کمتراز یک تومن نیست مقایسه می کنی و نظر میدی- مقایسه توانایی و قابلیتهای آی او اس و آندروید با وینفون در یک سخت افزار واحد ملاک مقایسه است، بدون تعصی نظر بدین

  7. پدرام می‌گوید

    من میدونم این آدمایی که از یک سیستم عامل نمیتونن استفاده کنن فوراً میخوان بهش انگ بدرد نخوری بزنن هر سیستم عاملی مزیت و معایب خودشو داره خودم لومیا۹۲۰دارم خیلیم راضیم آیفون و زد۲ هم داشتم همشون خوب بودن ولی وینفون هم ازونا چیزی کم نداره که بخوای ازون ایراد بگیری

    1. ali می‌گوید

      صبر داشته باش زود قضاوت نکن

  8. ali می‌گوید

    با سلام به همه دوستان
    من فکر می کنم این کامنت ها همه معنادار هستند به نحوی که شاید یکی از ما که میخواد موبایل بخره به این سایت یا سایتهای مشابه مراجعه کنه و تحت تاثیر این نوشته ها قرار بگیره و انتخابش رو انجام بده -خوب به نظر شما نباید طوری راهنمایی بشه که بعد از خریدش پشیمون نشه و بگه دستشون درد نکنه – جدا از همه مسائل که انتخاب تا حدی سلیقه ای هست و قدری هم به نیاز ما بستگی داره و قدرت خرید و تبلیغات و بازاریابی و فرهنگ و … توش نقش داره اما در ارتباط با این موضوع واقعیت و شاخص زیر حرفهای زیادی برای گفتن داره :
    سهم بازار سیستم عامل های موبایل در سه ماهه چهارم 2014 : اندروید 84درصد – IOS 12درصد و ویندوزفون 3 درصد

    1. خلیل می‌گوید

      شما با درصد چرا نتیجه میگیرید. چین 2 میلیارد جمعیت داره معلومه که از گوشی های ساخت خودشون استفاده میکنن. شما جمعیت اسیا و اروپا رو مقایسه نکنید.

  9. amin می‌گوید

    بنظر من وینفون بهترینه،،اندروید داشتم چندسال اما راضیم نکرد،،به هر حال سلیقس،،
    قشنگی وینفون به کاشی هاش و منحصر به فرد بودنشه،،بعدشم اندروید دیگه الان دست همس،،تنها گ،شی خاص الان لومیاست،،هم از لحاظ دوربین هم سیستم عامل،،

    1. sohrab می‌گوید

      ایشالا کاشیاش برات بچرخه

  10. محمد می‌گوید

    کلا ما آدمها عادت داریم حرفهایی که زیاد میشنویم (شایعه) را تکرار کنیم و به سرعت پخش کنیم . اکثرا هم کاری به درست و غلط بودنش هم نداریم.
    در این که وینفون فعلا کمبود و کاستیهایی داره شکی نیست ولی به هر قیمتی جلو نمیره . آرام میره ولی بدون ایراد و با برنامه و دقت و متاسفانه فعلا کند
    اونایی که میان میگن ویندوزفون افتضاحه اگه دو تا سوال درست و حسابی از وینفون ازشون بپرسی هیچی برای جواب دادن بهت ندارن.
    کاشیهای زنده وینفون خسته کننده شده و اندروید پویا :)))
    بازیهایی که اندروید با رم 2 باید انجام بده آخرش هم همرا با لگ را وینفون با رم 512 به راحتی انجام میده .
    حوصله بحث نیست چون با اومدن ویندوز 10 دیگه بحث مقایسه اون با دیگر سیستم عاملها مضحک میباشد

    1. ali می‌گوید

      کلا خوش بحال شما

  11. امیر می‌گوید

    90% کسایی که از وینفون بد میگن هنوز امتحانش نکردن… 10% باقی مونده هم فک میکنن امتحانش کردن…
    وینفون یعنی هر چی که اندروید و آی او اس تو خواب میبینه…

    1. ali می‌گوید

      ببخشید من یکسال فکر می کردم دارم با وینفون کار می کنم چه اشتباهی!!!

  12. ali می‌گوید

    کسایی میتونن بدون تعصب در یک مقایسه نظر بدن که هردو سیستم عامل رو در شرایط یکسان تجربه کرده باشند من یکسال وینفون داشتم و یکسال هست اندروید بویژه اندروید خام گوگل رو تجربه می کنم – علت اینکه وینفون خریده بودم هم پشتوانه قدرتمند مایکروسافت بود- اما برداشت من از این دو (ضمن اینکه برای حداکثر بهربرداری انواع کارهای روت و نصب نرم افزارهای کمکی رو روی وینفون انجام میدادم و تواین زمینه ناشی نبودم -امیدوارم به کسی برنخوره صرفا حرف دلم هست ناشی از تجربه این دو) وینفون یک افتضاح است در عالم موبایل همین و بس

  13. محسن می‌گوید

    من سه ماهی هست گوشی گلکسی اس۳داشتم که با ویندوز فون ۶۲۵عوض کردم گوشی خوبی هستش بزرگترین مشکل نبود فیلتر شکن برای این گوشی هستش مگه ما تو ایران بجز چند برنامه پیش پا افتاده چه کاری با گوشیمان انجام میدیم

    1. بهزاد ایزدی می‌گوید

      میتونید از برنامه unique client استفاده کنید.

  14. حمید می‌گوید

    هرچند در زیبایی و جذاب بودن وین فون شکی نیست (که البته اینم حالت سلیقه ای داره!) ولی باید به این نکته هم توجه کرد که وقتی ما از یه گوشی استفاده میکنیم درواقع بیشتر مواقع (تقریبا همیشه) از برنامه های مورد نیازمون روی اون گوشی استفاده میکنم و نه از محیط سیستم عامل!
    یعنی مثلا وقتی قفل گ.شی رو باز میکنیم اول پیامهامون رو چک میکنیم و در حال حاضر بیشترش معطوف به دنیای مجازی و برنامه هایی مثل وایبر، تانگو، اینستاگرام، فیسبوک و… است. بعد کمی با گوشی شاید بازی کنیم و در نهایت بعضی کارهای دیگه که تقریبا همگی با برنامه های نصب شده انجام میشه!
    پس در واقع پشتیبانی از طیف وسیعی از برنامه ها در اولویت هست و اینکه یه سیستم عامل تو این زمینه ضعف داشته باشه با هیچ چیز دیگه ای قابل پوشش نیست!
    به نظرم اگه مایکروسافت بتونه ضعف پشتیبانی از برنامه های کاربردی و عمومی اندروید رو برطرف کنه دیگه شکی برای استفاده از اون برای سایر مردم (دودل برای خرید) هم باقی نمیمونه.

  15. حمید می‌گوید

    منکه دوست ندارم از پلتفرمی استفاده کنم که کمتر از سه درصد بازارو داره.

  16. عبدالله قاسمی می‌گوید

    من عاشق سیستم عامل ویندوزم
    قیمت لومیا 535 تو بوشهر 530 تومن هست
    یه کم دیگه ارزون بشه میخرمش

  17. یاسین می‌گوید

    خب امید عزیز باید میدیدی از گوشیت چه انتظارایی داری و چی میخوای. من الان حدود یک ساله که htc windows 8x دارم و باید بگم واقعا از عملکرد و محیط ویندوزفون راضیم، محیط شلوغ و بی در و پیکر اندروید و تکراری بودنش واقعا آزار دهنده ست. هر چند وین فون تو برنامه و بازی ممکنه آدم رو راضی نکنه اما میشه گفت اندروید از اون ور بوم افتاده. شما ببین برای یه برنامه EDIT عکس بیشتر از n تا گزینه برای نصب وجود داره و این یعنی گیجی و سردرگمی. به هر حال باید به طرفدارای همه سیستم عاملا احترام گذاشت و انتخابشون رو با توجه به چیزی که از گوشیشون میخوان ستود. ممنون از سایت فارنت…

    1. امید می‌گوید

      والا زمانی که ما اومدیم طرف وینفون فهمیدیم که بی درو پیکر همون وینفون هست داخل استور مایکروسافت هم خیلی برنامه تکراری بدردنخور و بی کیفیت نسبت به اندروید وجود داشت.
      خیلی جالبه که میگین خسته کننده اخی محیط وینفون به خسته کننده معروف هست داخل اندروید که همه چیز مرتب سرجاش قرار گرفته و امکانات زیادی هم بهت میده و اگر هم خسته شدی هزاران رام و لانچر مختلف وجود داره.
      هرکس یه توقع و لذتی از محصول میبره که به همون اندازه باید دنبال گجت مورد نظرش باشه توقع شما پایینه و به کم قانع هستی.
      هرکس این گوشی را دست ما می دید از ما می خندید البته این چیزا برامون مهم نیست مهم داخلش بود که افتضاح بود.حقیقت را فقط گفتم وگرنه هیچ کدام از اینا مال بابام یا خودم نیست.

  18. امید می‌گوید

    منم تحت تاثیر همین مقالات قرار گرفتم و رفتم لومیا 930 خریدم فقط به زور تونستم دوهفته اونو تحمل کنم و با مکافات اونو فروختم لامصب مشتری هم نداره اونم خیلی زیر قیمت فروختم.
    بنظرم خیلی عقبه از لحاظ برنامه از لحاظ امکانات کاربردی که اگر بخام بگم 50مورد میشه.محیطش هم کسل کننده بود همه میگفتن این دیگه چی هست ؟پازله؟
    اصلا حال نکردم باهاش.دقیقا یکی از دوستام هم مثل من بود اونم همزمان بامن خرید ولی هنوز موفق به فروشش نشده.اونو گذاشته کنار و یک گوشی ساده تا زمانی که بفروشه دست گرفته.

  19. همایون می‌گوید

    واقعن گوشی های وین فون عالی هستند… من هم بعد از مدتی کار با اونا متوجه این نکته شدم.