ببینید: گلکسی‌نوت 4 با اندروید 5 آب‌نبات چوبی با نسخه اندروید کیت‌کت چقدر تفاوت دارد؟

چیپست اسنپ‌دراگون 805 در گلکسی نوت 4 بالاخره توانست به وصال اندوید 5 آب‌نبات چوبی در اروپا برسد. به زودی این به‌روزرسانی در دیگر نقاط جهان نیز اجرا خواهد شد. هر چند که دارندگان نوت 4، خواهان دستیابی هر چه سریع‌تر به آپدیت جدید هستند اما بد نیست قبل از آن که روی گزینه ‘install now’ کلیک کنیم، کمی وقت بگذاریم و آخرین اسکرین‌شات‌ها را از محیط آندروید 4.4.4 کیت کت بگیریم. بدین ترتیب مقایسه بهتری از تغییرات صورت گرفته خواهیم داشت. با فارنت همراه باشید تا نگاهی به این تغییرات داشته باشیم.

8

واقعا چه چیزی قرار است تغییر کند؟ از آنجا که تغییرات عمده‌ای در نسخه آب‌نبات چوبی لحاظ شده است، لیست پیش رو نسبتا طولانی است. به هر حال، در نظر داشته باشید که این مطلب ما در مورد گوشی‌ گلکسی نوت 4 با رابط کاربری تاچ‌ویز است.

با وجود تغییرات زیادی که در این به‌روزرسانی جدید اعمال شده است، بیشتر توجهات به چند ترفند معمولی و افزودن چند انیمیشن محدود شده است. در مواردی مانند قفل صفحه، نوار کشویی اعلان‌ها، اپلیکیشن‌های اصلی مانند شماره‌گیر و پیام‌رسان این تغییرات محسوس‌تر هستند. با این حال بعضی از این تغییرات جدید چندان به چشم نمی‌آیند. به عنوان مثال در آپدیت آب‌نبات چوبی ما با نسخه جدیدی از نرم‌افزار آرت روبرو هستیم حال آن که ممکن است متوجه آن نشویم و فقط احساس کنیم که عملکرد نوت 4 ذره‌ای تغییر کرده است. خب، مقدمه‌چینی کافی‌ست. بهتر است به بحث اصلی و بررسی تغییرات بپرداریم:

قفل صفحه و نوار اعلان کشویی

کم‌تر بخشی در آپدیت آب‌نبات چوبی به اندازه نوار اعلان‌ها دست‌خوش تغییرات شده است. اگر چه طرح اصلی همانند نسخه کیت‌کت است، اما سامسونگ با استفاده از رابط کاربری تاچ‌ویز توانسته است آن را روشن‌تر کند و سایه آبی‌رنگ آن را محوتر سازد.

Galaxy-Note-4-Lockscreen-and-notifications-drawer-04

تفاوت دیگری که در محیط آب‌نبات چوبی نوت 4 مشهود است این است که برای نمایان شدن گزینه‌های دسترسی سریع نیازی به دوبار سوایپ کردن نیست. طبیعتا این نوع عملکرد از نظر ما ارجحیت دارد. دیگر تغییرات ظاهری نسبتا ناچیز هستند.

بخش مهم دیگر، قفل صفحه است. در نسخه آب‌نبات چوبی، در صورت تمایل شما اعلان‌ها در حالت قفل نمایش داده نمی‌شوند. با این حال این امکان نیز وجود دارد که بدون باز کردن قفل صفحه، محتوای اعلان‌ها نمایش داده شود که این تغییر گامی رو به جلو محسوب می‌شود

شماره‌گیر، تماس‌ها و پیام‌رسانی

در اپلیکیشن‌های شماره‌گیر، تماس‌ها و پیام‌رسانی نیز تغییرات ظاهری لحاظ شده است که آن‌ها را نسبت به ظاهر قبلی زنده‌تر ساخته است. علاوه بر این، سایه آبی‌رنگ تمام آن‌ها در محیط آب‌نبات چوبی حذف شده و هر یک از این 3 اپلیکیشن رنگ مخصوص به خود را دارند.

این تغییر کمک می‌کند که در یک نگاه گذرا، سریع‌تر اپلیکیشن مورد نظر خود را پیدا کنید.

منوهای تنظیمات

در اسکرین‌شات‌های زیر چند زیر منو از قسمت تنظیمات به نمایش گذاشته شده است که بعضی از تغییرات را نشان می‌دهند. این تغییرات در زیرمنوی تنظیمات صدا و ذخیره باتری قابل مشاهده است.

سامسونگ یک به‌روزرسانی در تب اپلیکیشن و نوار تنظیمات صدا نیز اعمال کرده است. دیگر تغییرات این قسمت محدود به ظاهر هدرهاست.

اپلیکیشن‌های فعال

این که نمایش کارت مانند اپلیکیشن‌ها در محیط آب‌نبات‌چوبی را دوست دارید یا نه، یک مسئله سلیقه‌ای است اما بیشتر مردم هیچ تغییری بین ظاهر این طراحی در دو نسخه آب‌نبات‌چوبی و کیت‌کت احساس نمی‌کنند.

در حالی که از نقطه نظر عملکرد، در نسخه آب‌نبات چوبی تغییرات کمی لحاظ شده است. به عنوان مثال در نسخه جدید، تب‌های اپلیکیشن‌هایی مانند کروم می‌توانند به صورت یک کارت جدید باز شوند.

گالری تصاویر، موسیقی و ویدیو

در نسخه جدید 3 اپلیکیشن مربوط به مالتی‌مدیا یعنی گالری تصاویر، موسیقی و ویدیو رنگ تازه‌ای به خود گرفته‌اند. متاسفانه تمام تغییر اعمال شده همین است.

با وجود این که دیگر از نقاط رنگی پراکنده خبری نیست اما هیچ تغییری در عملکرد این بخش مشاهده نمی‌شود. با توجه به این که سامسونگ همیشه در ارائه راه حل، قدرتمند عمل کرده است، این مسئله بحث‌برانگیز است.

تقویم S Planner، ساعت و فایل منیجر My Files

در آب‌نبات چوبی اپلیکیشن‌های سازمان‌دهنده نظیر تقویمS Planner ، ساعت و فایل منیجر My Files تغییر خاصی نکرده‌اند و همانند اپلیکشن‌های مالتی‌مدیا به تغییر ظاهری به منظور افزایش سرعت بسنده شده است و تنها شکل جذاب‌تری پیدا کرده‌اند اما عملکرد آن‌ها مشابه نسخه کیت‌کت است.

چه چیزهایی تغییر نکرده است؟

البته با نقل مکان به آب‌نبات چوبی بعضی چیزها تغییر نکرده‌ است. در پنجره پخش آهنگ و رابط دوربین هیچ تغییری مشاهده نمی‌شود. از طرفی در اپلیکیشنی مانند مرورگر وب، تغییرات خیلی جزئی لحاظ شده است.

زمانی که تاچ‌ویز همراه با گلکسی نوت اس 5 روی کار آمد، فکرش را نمی‌کردیم که روزی بتواند کارآیی خوبی از خود نشان دهد. اکنون به جرات می‌توان ادعا کرد که این رابط کاربری که بر مبنای آب‌نبات چوبی شکل گرفته است پیشرفت‌های بیشتری پیش رو خواهد داشت.

به هر حال، با این که در این بروز رسانی تمام مشکلات قبلی حل نشده‌اند اما از نقطه نظر بصری، با یک فضای تازه رو به رو هستیم.

phonearena

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

8 نظر برای این مطلب
  1. محمد حسین می‌گوید

    با سلام من میخوام گوشیم انروید 5شه چه باید کنم

    1. علی ارغوان می‌گوید

      چه گوشی؟

  2. matin می‌گوید

    سلام.من 1هفته پیش یک نوت4 خریدم و بدون اینکه اپدیت کنم اندرویدش 5بود از فروشنده پرسیدم گفت این نوت4 ماله2016هستش و به خاطر هیمنه که اندرویدش5 و همه چیزهاش خوبه اما قابلیتair gesture رو نداشت. حالا میخوام بدونم که اندروید5 این قابلیتو نداره؟لطفا زودتر جوابمو بدین مرسی

  3. سینا می‌گوید

    سلام من تا سریc دارم و ابدیت 5.1.1 کردم ولی هیچ تغیری نکرده
    مطمئن رام اصلی هم هست

    1. داوود کرمی می‌گوید

      صد در صد ارتقاش بده اگه ندی ضرر می کنی این قدر زیبا میشه خیلی اندرویید 5 زیباست

  4. A . L . می‌گوید

    سلام خسته نباشید
    من نوت 4 مدل 8 هسته ایشو دارم
    به نظرتون به اندروید 5 ارتقا بدم یا نه؟

  5. پارسا می‌گوید

    سلام ممنون از راهنمایی هاتون من note 4 مدل sm-n910c رو دارم و کی میتونم اندروید۵ رو دریافت کنم لطفا راهنمایی کنید

  6. سعید می‌گوید

    به معنی واقعی کلمه اندوید ۵ رو نابود کرده! کامل برش گردونده به کیت کت!