3 اپلیکیشن آلوده اندرویدی در گوگل‌پلی که در 5 میلیون گوشی نصب شده‌اند!

به تازگی بلاگ Avast در گزارشی فاش کرده که اپلیکیشن‎های موجود در پلی استور گوگل آن قدر که فکر می‎کنیم، امن نیستند و حداقل تا زمانی که گوگل راهی برای مبارزه با این مشکل پیدا کند، این مطلب صادق است.

0

بلاگ Avast درباره‎ی سه اپلیکیشن صحبت کرده که به صورت پنهانی دارای ابزار تبلیغاتی (Adware) هستند اما موفق به دریافت مجوز در پلی استور گوگل شده‎اند. همچنین وقتی این اپلیکیشن‎ها دانلود می‎شوند، بلافاصله شروع به خرابکاری نمی‎کنند؛ این اپلیکشن‎های ناقلا حداقل برای یک بار خاموش و روشن شدن دستگاه صبر می‎کنند و از این رو ممکن است چند روز ( یا حتی بعضی کاربران ممکن است تا یک ماه گوشی خود را ریست نکنند!) طول بکشد و پس از آن شروع به نمایش تبلیغات مخرب و دروغین می‎کنند. نکته‎ی مهم این است که پس از مدتی کاربران نسبت به این اپلیکیشن‎ها حس اعتماد پیدا می‎کنند.

Maldar-Avast Post

این اپلیکیشن‎ها به خودی خود خطرناک نیستند ولی کاری که انجام می‎دهند این است که به کاربر یک پیغام فوری  مبنی بر این می‎دهد که گوشی وی آلوده شده است و وی را به یک فروشگاه نرم‎افزاری ثانویه  و یا سایت‎های مشکوک دیگری متصل می‎کند و در واقع این همان چیزی است که ناشر این نرم‎افزار انتظار دارد. متعاقباً این نرم‎افزارها کاربر را به لینک اپلیکیشن‎های آنتی ویروس واقعی در پلی استور ارجاع می‎دهند که بدین معنی است که توسعه دهنده‎های این اپلیکیشن‎ها حامی نرم‎افزارهای مخرب هستند. هر ند به نظر ما هنوز نمی‎توان این مورد را کاملاً درست دانست.

البته باید در نظر داشت که خود این پست در بلاگ Avast به نوعی تبلیغ محصول اپلیکیشن Avast Mobile Premium است که ادعا دارد می‎تواند این اپلیکیشن‎ها را تشخیص دهد. از طرف دیگر، این سه اپلیکیشن (به نام‎های Durak، Konka Russian History و lwold IQ Test) از  پلی استور گوگل حذف شده‎اند. جالب است بدانید که در انجمن Avast کاربری که درباره‎ی مخرب بودن این سه اپلیکیشن صحبت کرده است تنها دارای یک پست بوده است!

  phonearena Avast (Blog) Avast (Forum)

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.