بررسی تصویری سیر تکامل تدریجی رابط کاربری تاچ‌ویز گوشی‌های هوشمند سامسونگ

تاچ‌ویز یک رابط گرافیکی کاربری بوده که توسط شرکت سامسونگ برای تلفن‌های همراه و تبلت‌های این شرکت توسعه یافته است. این رابط کاربری به‌صورت پیش‌فرض بر روی بسیاری از تلفن‌های همراه شرکت سامسونگ که از سیستم‌عامل اندروید و دیگر سیستم‌عامل‌ها بهره می‌برند، نصب شده است. تاکنون 5 نسخه از تاچ‌ویز توسط سامسونگ عرضه شده که ما در ادامه قصد داریم سیر تکامل تدریجی آن را به‌صورت تصویری بررسی کنیم.

6

اکثر تلفن‌ها و تبلت های اندرویدی ساخت سامسونگ، به لطف رابط کاربری تاچ‌ویز به راحتی قابل تشخیص هستند. نسخه 1 و 2 تاچ‌ویز در برخی تلفن‌های ساده و هوشمند سامسونگ مانند سامسونگ استار، سامسونگ امنیا ۲ و سامسونگ آی ۸۹۱۰ امنیا اچ‌دی قرار گرفت. جالب است که بدانید این نسخه از  تاچ‌ویز از قابلیت نصب بر روی گوشی‌هایی با سیستم‌عامل‌های ویندوز موبایل و سیمبیان برخوردار بود.

تاچ‌ویز 3 در سال ۲۰۱۰ در برخی گوشی‌های هوشمند دارای سیستم‌عامل اندروید مانند گلکسی اس و همچنین برخی گوشی‌های هوشمند دارای سیستم‌عامل بادا استفاده شده است. گلکسی اس در آن زمان از نسخه 2.3.4 اندروید که شاید بسیاری‌ها آن را به یاد نیاورند استفاده می‌کرد.نسخه 4 تاچ‌ویز نیز دارای تغییرات جزئی نسبت به نسخه سوم بود و در گوشی‌های گلکسی اس ۲ و گلکسی نوت با سیستم‌عامل اندروید 4.2 استفاده شد.

نسل بعدی تاچ‌ویز در سال ۲۰۱۲ با عنوان Nature UX 2 بر روی گوشی گلکسی اس4 منتشر شد و دارای تغییرات زیادی ازجمله بهبود رابط کاربری و افزودن برخی قابلیت‌های کاربردی بود. جدیدترین نسخه از این رابط کاربری نیز همزمان با انتشار به‌روزرسانی اندروید 5 برای گلکسی اس 5 منتشر گردید که به دلیل هماهنگی با اندروید آب‌نبات‌چوبی دارای تغییرات ظاهری فراوانی نسبت به نسل قبل خود است.

بدون شک در طی سال‌های گذشته تاچ‌ویز تغییرات بسیاری را به خود دیده و امکانات زیادی به آن افزوده شده است. افزودن قابلیت‌های جدید در حین حفظ اصالت رابط کاربری کار دشواریست، اما سامسونگ به نظر توانسته این کار را به خوبی انجام دهد. در ادامه می‌توانید بررسی تصویری مختصری از سیر تکامل تدریجی رابط کاربری تاچ‌ویز را شاهد باشید.

قفل صفحه

Lockscreen

همان‌طور که مشاهده می‌شود قفل صفحه نسل اول تا پنجم تاچ ویز تغییرات چشمگیری به خود دیده، شاید بتوان شروع این تغییرات را در نسخه سوم این رابط کاربری با اضافه شدن دسترسی سریع به برنامه‌های کاربردی به لاک اسکرین دنبال کرد.

لیست برنامه ها

App-drawer

در نگاه اول، تنها نسخه اولیه تاچ‌ویز به دلیل محدودیت اندروید 2.3 با سایر نسل‌ها در قسمت لیست برنامه‌ها تفاوت چشم‌گیری دارد؛ در باقی نسخه‌های این رابط کاربری تعدادی آیکون مشاهده می‌شود که با اسکرول کردن افقی صفحه می‌توان به صفحه بعد رفت.

مدریت برنامه ها

Recent-apps-interface

به‌راستی در نسخه اول تاچ‌ویز مدیریت برنامه‌ها معنی خاصی نداشت، زیرا با زدن دکمه برگشت برنامه بسته می‌شد. نسخه‌ای از این رابط که بر روی اندروید 5 پیاده‌سازی شده به دلیل هماهنگی با این سیستم‌عامل از مولتی تسکینگ کارتی بهره می‌برد.

پنجره اطلاع رسانی ها

Pull-down-notification-pane

تنها در نسخه آخر تاچ‌ویز در قسمت پنجره اطلاع‌رسانی‌ها، به دلیل هماهنگی با اندروید آب‌نبات‌چوبی تفاوت فاحشی نسبت به نسل‌های قبلی مشاهده می‌شود.

سایر قسمت ها

شما کدام نسخه از رابط کاربری تاچ‌ویز را ترجیح می‌دهید؟

phonearena

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

6 نظر برای این مطلب
  1. hamid می‌گوید

    سلام کوشیم هنک کرده از وقتی این برنامه تاچ ویز نصب کردم لطفا کمکم کنینن

    1. علی ارغوان می‌گوید

      تاچ ویز رابط کاربری گوشی های سامسونگه و به صورت پیش فرض روی گوشی هست! برنامه نصب کردنی نیست

  2. حسام می‌گوید

    بی خیال سامسونگ چی هست که بخواد رابط کاربری داشته باشه
    یه واکمن سونی به کل تاریخ تاچ ویز می ارزه

  3. مهرداد می‌گوید

    نسخه آخرش خیلی سنگین و درهم و برهمه..

  4. مهیار می‌گوید

    حالم از تاچ ویز بهم میخوره.. مخصوصا فونت فارسیش و شلوغیش تو نسخه آخر..

  5. ف م می‌گوید

    لالی پاپ به سمت اپل تمایل پیدا کرده و از رنگ سفید زیاد استفاده کرده که این زیاد خوشایند نیست.در کل جلی بین بسیار زیبا و راحت تر از بقیه نسخه ها هستش و گوگل بیشتر سیر نزولی داشته.