ده ترفند مفید جستجوی گوگل که شاید آنها را نشناسید

بر کسی پوشیده نیست که گوگل با فاصله زیادی برترین جستجوگر دنیای مجازی به شمار می‌آید. گوگل علاوه بر مشخصاتی که عموماً از آن‌ها استفاده می‌کنند، ترفندها و ویژگی‌های پنهانی نیز دارد، ما در ادامه قصد داریم در فارنت شما را با ده ترفند مفید جستجوی گوگل که شاید آن‌ها را نشناسید، آشنا سازیم.

6

جستجوی محتویات یک وبسایت خاص

Search content from a specific website

بسیاری از کاربران بر این امر آگاه‌اند که می‌توانند از موتور جستجوی گوگل برای پیدا کردن وب‌سایت‌ها استفاده کنند، اما می‌توان از این سرویس تنها برای جستجوی مطالب خاصی در یک وب‌سایت هم بهره برد. برای استفاده از قابلیت مذکور باید از دستور site: استفاده کرد. به‌عنوان مثال برای یافتن شایعات گلکسی اس 6 در فارنت کافی است عبارت ” site:farnet.io گلکسی اس 6″ را در نوار جستجوی گوگل تایپ کنید. همچنین به همین شیوه می‌توان یک خبر خاص را در سرویس Google News با استفاده از دستور”source:” پیدا نمایید.

 جستجو با حروف یا کلمات فراموش شده

Search with missing letters or words

گاهی اوقات در پی جستجوی چیزی هستید، اما نمی‌توانید کلمه یا عبارت کامل مدنظر خود را به یادآورید، در این مواقع راه‌حلی وجود دارد. گوگل سرچ از نشان ستاره به‌عنوان نماد جایگزین استفاده می‌کند، بدین معنا که به جای حروف یا کلماتی که به یاد نمی‌آورید از ستاره استفاده کنید و به این ترتیب تمامی گزینه‌های ممکن به شما نشان داده می‌شوند. برای مثال، جستجوی عبارت ” اخبار* صفر و یک”، نتایجی همچون “اخبار دنیای صفر و یک”، “دریچه‌ای به دنیای صفر و یک” و “دنیای صفر و یک” را برای شما گردآوری می‌کند.

 وب‌سایت‌های مشابه

Find similar websites

اگر به چیزی بیشتر از وب‌سایت یا سرویسی که از آن استفاده می‌کنید نیاز دارید، می‌توانید از دستور related: برای یافتن سایت‌ها و سرویس‌هایی مشابه با مورد فعلی خود استفاده کنید. برای مثال، اگر به دنبال سرویس‌های مشابه فارنت می‌گردید، با تایپ دستور related:www.farnet.io در نوار جستجوی گوگل تعدادی سرویس و صفحات مرتبط را پیدا خواهد کرد.

 یافتن معنی و مفهوم کلمات

google-search-functions-5

اگر از معنی کلمه‌ای اطمینان ندارید، نیاز به جستجوی در یک فرهنگ لغت نیست. موتور جستجوی گوگل می‌تواند به بیان مفاهیم یک کلمه یا عبارت بپردازد. تنها کافیست کلمه‌ی مورد نظر خود را پس از دستور define: تایپ کنید. به عنوان مثال تنها برای یافتن معنی کلمه  “pneumonoultramicroscopicsilicovolcanoconiosis” کافیست دستور  “define: pneumonoultramicroscopicsilicovolcanoconiosis” را در نوار جستجو تایپ کنید.

 تبدیل واحد های محاسباتی

google-search-functions-6

موتور جستجوی گوگل قادر است واحدهای مختلفی را به هم تبدیل کند. به عنوان مثال برای تبدیل اینچ به سانت تنها کافیست به تایپ عبارت 10.5 centimeters in inches بپردازید تا نتایج تبدیل واحد برایتان به نمایش گذاشته شود. این موتور جستجو همچنین قادر به تشخیص کدهای قراردادی مانند ارز است. برای مثال جهت یافتن مقدار ارزش پوند به دلار، تایپ عبارت 15 USD in GBP کفایت می‌نماید. دیگر سرویس‌هایی که توسط جستجوی گوگل قابل شناسایی است، شامل درجه حرارت، مساحت طول، وزن و انرژی می‌باشد.

انجام عملیات محاسباتی

google-search-functions-11

شما می‌توانید از موتور جستجوی گوگل به‌منظور انجام محاسبات ریاضیاتی استفاده کنید. بدین منظور تنها کافیست معادله‌ی خود را در کادر جستجو تایپ کنید. به‌عنوان یک مثال ساده با تایپ 10 + 20، به شما جواب 30 را نشان خواهد داد؛ اما موتور جستجوی گوگل فراتر و پیچیده‌تر از این حرف‌ها کار می‌کند و قادر به انجام محاسبات پرانتزی، معادلات ریاضیاتی پیچیده و مسائل فیزیکی است.

بررسی زمان پروازها

google-search-functions-7

اگر می‌خواهید از زمان پرواز مسافر خود باخبر شوید یا از سلامت فرود هواپیمای وی اطلاعاتی به دست آورید، می‌توانید اطلاعات مرتبط را از طریق موتور جستجوی گوگل دریافت کنید. تنها کافیست شرکت هواپیمایی و شماره پرواز موردنظر خود را تایپ کرده تا به اطلاعات لازم دست یابید. به‌عنوان مثال با تایپ “qantas QF7” در گوگل، مشخصات پروازهای شرکت هواپیمایی qantas را خواهید یافت. در بررسی‌های به عمل آماده همان‌طور که انتظار داشتیم این قابلیت برای پروازهای خاصی پشتیبانی می‌شود که ایرلاین های ایرانی هیچ یک جزو آن‌ها نیستند.

بررسی زمان پخش فیلم‌ها

google-search-functions-9

خود ما هم فکر داشتن این قابلیت از موتور جستجوی گوگل را نداشتیم، اما شاید برایتان جالب باشد که می‌توان تنها با  تایپ کلمه‌ی showtimes، لیست فیلم‌های سینمای در حال پخش کشور موردنظر را خود را بیابید. اگر بخواهید از زمان پخش یک فیلم خاصی مطلع شوید، عبارت showtimes: را با نام فیلم موردنظر تایپ کنید. به عنوان مثال می‌توان با تایپ “showtimes: gone girl” از زمان پخش آن اطلاعاتی به دست آورید.

نمایش ساعت جهانی

Find out world times

شاید برایتان جالب باشد که بدانید می‌توان با استفاده از موتور جستجوی گوگل به بررسی ساعت شهرهای مختلف جهان بپردازید. برای استفاده از این قابلیت تنها کافیست از دستور time: همراه با نام شهر موردنظر خود استفاده کنید. به‌عنوان مثال برای دیدن ساعت دقیق در مشهد باید دستور “Time: mashhad” را در نوار جستجو تایپ کنید.

Do a barrel roll

google-search-functions-10

آخرین ترفند بیشتر جنبه سرگرمی دارد.عبارت “do a barrel roll” را در نوار جستجوی گوگل تایپ کنید، با نتیجه جالبی روبه‌رو خواهید شد.

gizmag

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

6 نظر برای این مطلب
  1. بنده خدا می‌گوید

    خیلی عالی بود

    3-4 تاش رو فقط بلد بودم

  2. alireza ahmad می‌گوید

    خوب وعالی.

  3. alireza ahmad می‌گوید

    سلام خوب و عالیه. دست شما درد نکند. خواهشن درمورد سامسونگ گالکسی مینیs3,1800 و s5مینی گالکسی وکیفیت آنها مطلب بزارید ممنون.

  4. مهدی اسدی می‌گوید

    ممنون.جالب بودن

  5. حمید می‌گوید

    ممنون بعضیاش برام جدید بودن…
    و همچنان ایران در هیچ حوزه جهانی طبقه بندی نمیشود!!!!

  6. حمید می‌گوید

    بابا فارنت
    ترکوندی
    ایول …