گزارشی مالی سه‌ماهه آخر سال 2014 مایکروسافت: فروش 10.5 میلیون گوشی لومیا در کنار فروش خوب سرفیس

شرکت مایکروسافت به‌تازگی گزارش مالی سه‌ماهه‌ی آخر سال 2014 خود را منتشر کرده است که در آن شاهد درآمد 26.5 میلیارد دلاری و سود خالص 5.8 میلیارد دلاری این شرکت هستیم.

0

در مجموع این شرکت رشد 8 درصدی در درآمد را نسبت به سه‌ماهه‌ی آخر سال 2013 تجربه کرد؛ گرچه مقداری از سودش نسبت به سال قبل کاهش یافته است. لازم به ذکر است که در سه‌ماهه پایانی سال 2013 این شرکت سودی معادل 6.5 میلیارد دلار را به‌دست آورده بود که می‌توان بخشی از این کاهش را به یکپارچگی بخش دستگاه‌ها و خدمات نوکیا نسبت داد. این زیرشاخه، یعنی نوکیا توانست در این سه‌ماهه، 10.5 میلیون دستگاه لومیا را به فروش برساند.

microsoft fiscal year report

درآمد مایکروسافت اما از فروش گوشی موبایل، 2.3 میلیارد دلار بوده است و در مجموع توانسته 39.7 میلیون دستگاه گوشی بفروشد که این رقم هم گوشی‌های هوشمند را شامل می‌شود و هم گوشی‌های غیرهوشمند. در بخش دیگر، سرفیس توانسته 1.1 میلیارد دلار نصیب مایکروسافت کند که با رشد 24 درصدی، از 908 میلیون دلار به 1.1 میلیارد دلار افزایش یافته است که البته این افزایش به لطف سرفیس پرو 3 بوده است.

و اما سخت‌افزار دیگر مایکروسافت، یعنی Xbox، در هر دو نسخه‌ی 360 و One، توانسته 6.6 میلیون دستگاه فروش داشته باشد که البته کاهشی نسبت به رقم 7.4 میلیونی سال گذشته محسوب می‌شود. گرچه کاهش قیمت ایکس‌باکس وان توانسته سهم قابل توجهی در این رقم داشته باشد، اما در مجموع این شرکت کاهشی 20 درصدی در درآمد را تجربه کرده است که نشان از سیاست نه‌چندان جالب این شرکت در زمینه‌ی کنسول‌های بازی دارد. در نهایت مایکروسافت اعلام نکرده است که سهم ایکس‌باکس وان از این رقم فروش چه مقدار بوده است.

microsoft fiscal year report

حال به نان‌آور قدیمی مایکروسافت (!) یعنی ویندوز می‌پردازیم که در این بخش هم مایکروسافت شاهد کاهشی 13 درصدی در درآمد از طریق نسخه‌های OEM یا همان نسخه‌های با عرضه‌ی انبوه بوده است. بخشی از این کاهش درآمد به دلیل عرضه‌ی بالای دستگاه‌های ویندوزی ارزان‌قیمت بوده که برخی از این دستگاه‌ها حتی قیمتی معادل یک لایسنس رسمی ویندوز دارند! در سوی دیگر، کسب‌وکارها هنوز در حال استفاده از ویندوز XP هستند و نسبت به ویندوز 8 بی‌میل مانده‌اند.

به‌نظر می‌رسد مایکروسافت استراتژی خود درباره‌ی ویندوز را به‌کلی تغییر داده است و همان‌طور که در مراسم هفته‌ی گذشته مشاهده کردیم، این شرکت قصد دارد ویندوز را به یک پلتفرم واحد تبدیل کند و در کنار آن، ارتقای رایگانی را برای کاربران ویندوزهای 7 و 8 به ویندوز 10 تدارک دیده است. در بعد دیگر، اکوسیستم پیچیده‌ی ویندوز با استفاده از اپلیکیشن‌های یونیورسال بسیار ساده‌تر خواهد شد و در نهایت این توسعه‌دهنده و کاربر هستند که بیش‌ترین سود را از این مسئله خواهند برد.

microsoft fiscal year report

سرویس‌های ابری مایکروسافت هم توانسته‌اند با رشد 9 درصدی در عواید به خوبی به این شرکت کمک کنند. سرویس Office 365 مایکروسافت نیز با رشد 5.7 میلیونی کاربران خود، در یک سال از 3.5 میلیون کاربر به 9.2 کاربر دست پیدا کرده است که این خبر از استراتژی موفق مایکروسافت در زمینه‌ی راهکارهای سازمانی و خانگی با استفاده از محصولات آفیس دارد.

در نهایت موتور جستجوی اینترنتی بینگ هم رشدی 23 درصدی در درآمد را به خود دیده است و توانسته سال 2014 را با سهمی 19.7 درصدی از بازار ایالات متحده به اتمام برساند.

GSMArena

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.