همکاری ناسا و مایکروسافت برای ساخت مریخ‌نوردی مجازی

سال‌ها قبل از اینکه اولین فضانوردان بر کره‌ی مریخ پا بگذارند، دانشمندان به صورت مجازی در آنجا حضور داشته‌اند. به لطف همکاری بین ناسا و مایکروسافت که با هدف پیشرفته‌تر کردن تعاملات بین انسان و ربات شکل گرفت، محققان با استفاده از نرم‌افزار این آژانس فضایی یعنی OnSight می‌توانند در یک محیط مجازی مریخی به جست‌وجو بپردازند. این نرم‌افزار با استفاده از اطلاعات فرستاده‌شده از مریخ نوردی به نام Curiosity  یا کنجکاوی ساخته شده.

0

Curiosity  یا جست‌وجوگر رباتی شاید معجزه‌ای از ناسا باشد که نیرویش را از انرژی هسته‌ای تأمین می‌کند، اما نگاه کردن به اطلاعاتش در یک صفحه‌ی تخت اندکی شبیه انجام عمل جراحی با کارت‌پستال است. حتی تصاویر سه‌بعدی تولیدشده با استفاده از stereographs هم بسیار تخت هستند و در دیدگاه، عمق، منطقه و یا بستر این تصاویر کمبود مشاهده می‌شود. خواسته‌ی دانشمندان راهی برای دیدن اطلاعات به‌گونه‌ای است که بتوان محیط اطراف این مریخ‌نورد بدون سرنشین را بازسازی کرد تا بتوانند پدیده‌ها را در بستر اصلی خودشان مورد مطالعه و بررسی قرار دهند.

نرم‌افزار OnSight توسط ناسا و مایکروسافت به‌عنوان قسمتی از مشارکت جاری برای بهتر شدن تعاملات انسان و ربات توسعه داده شد. این نرم‌افزار با HoloLens مایکروسافت کار می‌کند که یک کامپیوتر دارای ویندوز 10 است و به نمایشگر سه‌بعدی باکیفیت همراه با لنزهای هولوگرافیکی متصل شده و شخص می‌تواند این مجموعه را بپوشد. با استفاده از این هدست اطلاعات بازگشتی از مریخ‌نورد Curiosity  به‌عنوان محیط مجازی شبیه‌سازی شده ترسیم می‌شود که آواتارهای دانشمندان می‌توانند با یکدیگر ملاقات کنند، قدم بزنند و با استفاده از واقعیت افزوده به بررسی و مطالعه محیط بپردازند

علاوه بر مطالعه داده‌ها، برنامه OnSight نیز می‌تواند به‌عنوان یک ابزار برنامه‌ریزی بیشتر بصری عمل کند و به‌عنوان یک سیستم‌عامل به دانشمند اجازه می‌دهد تا شبیه‌سازی را با استفاده از حرکات و دستورات منو دست‌کاری کند.

به گفته ناسا آزمایشگاه پیشرانش جت یا JPL که در Pasadena در کالیفرنیا واقع شده در اواخر امسال به آزمایش نرم‌افزار OnSight برای کنترل مأموریت‌های مریخ‌نورد کنجکاوی اقدام خواهد کرد. به‌علاوه از این آزمایشگاه برای مأموریت مریخ نوردی در سال 2020 و سایر برنامه‌ها استفاده خواهد کرد.

به گفته‌ی Dave Laverly مسئول برنامه اجرایی مأموریت علمی مریخ، نرم‌افزار OnSight به دانشمندان مریخ‌نورد این امکان را می‌دهد که بتوانند از دفترهای کاری خود در مریخ قدم بزنند و به جست‌وجو بپردازند. این نرم‌افزار درک ما را از مریخ و محیط اطراف مریخ‌نورد اساساً تغییر خواهد داد.

gizmag

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.