تمام چیزهایی که لازم است از مراسم شب گذشته مایکروسافت برای ویندوز 10 بدانید!

شرکت مایکروسافت در رویداد امشب خود از قابلیت‌های ویژه ویندوز 10، سیستم‌عامل جدید خود رونمایی کرد. در این مراسم، پیش‌نمایشی از آنچه کاربران می‌توانند از این سیستم‌عامل بر روی دسکتاپ، گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها مشاهده کنند عرضه شد.

3

علاوه بر موارد یادشده قابلیت‌ها و سخت‌افزارهای متفاوت دیگری نیز رونمایی شدند که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

تغییر چیدمان ویندوز 10

پیش از این و در رویدادی جداگانه از منوی استارت مدرن، توانایی بهتر مالتی‌تسکینگ با امکان مشاهده وظایف در حال اجرا و بهبود رابط کاربری به طور مختصر رونمایی شده بود. مدنظر داشته باشید که همه قابلیت‌هایی که امروز به نمایش گذاشته شدند سریعا برای کاربرانی که به طور آزمایشی از این نسخه از سیستم‌عامل مایکروسافت استفاده می‌کنند عرضه نخواهند شد و برخی به چندین ماه زمان نیاز دارند.

microsoft-windows-10-live

اگر شما از جمله کاربرانی هستید که با ویندوز 8.1 احساس راحتی می‌کنید! می‌توانید از منوی تمام‌صفحه شروع به جای منوی استارت همانند ویندوز 7 بهره ببرید. شرکت مایکروسافت قابلیتی جدید را به عنوان Action Center نیز به سیستم‌عامل جدید خود افزوده که دسترسی سریع به ابزارهای متداول از جمله امکان فعال و غیرفعال‌کردن وای‌فای، بلوتوث و دیگر تنظیمات را امکان‌پذیر می‌سازد.

هشدارها نیز میان دستگاه‌های مختلف همگام خواهند شد. شرکت مایکروسافت ظاهر منوی تنظیمات را نیز در همه قسمتها با بهره‌گیری از طراحی تمیزتر و ساده‌تر به‌روزرسانی کرده است. قابلیت جدید Continuum نیز به طور ویژه برای دستگاه‌های هیبریدی طراحی شده تا با اتصال صفحه‌کلید و ماوس و یا جداکردن آن‌ها بتوانید حالت‌های رایانه رومیزی و تبلت را بهینه‌سازی کنید.

کورتانا

پس از شروع به کار بر روی گوشی‌های هوشمند، دستیار شخصی مایکروسافت اکنون به رایانه‌های رومیزی نیز مهاجرت کرده است. کورتانا قابلیت‌های قدرتمند جستجوی خود را به ویندوز 10 اضافه خواهد کرد و بنابرگفته مایکروسافت شاهد نمایشی بی‌نظیر از این دستیار هوشمند خواهیم بود. کورتانا به سوال‌های تایپ‌شده و یا سوالاتی که شفاها می‌پرسید پاسخ خواهد داد و حتی به جستجوی مدارک و مستندات بر روی دیسک سخت و حتی وان‌درایو خواهد پرداخت.

microsoft-windows-10--Cortana

کورتانا به عنوان ابزار اصلی جستجو در ویندوز فعال خواهد بود اما می‌توانید از قابلیت‌های شخصی‌سازی آن نیز بهره ببرید. مایکروسافت معتقد است با توجه به فراگیری کورتانا از داده‌های عرضه شده توسط کاربران ویندوزفون، این ابزار، هوشمندتر از پیش شده است.

بنابرگفته Belfiore اکنون حتی می‌توانید از کورتانا بخواهید تا ارائه‌ای تحت فایل‌های پاروپوینت را برای شما به نمایش بگذارد. با استفاده از این دستیار هوشمند می‌توانید هشدارهای مرتبط با علاقمندی‌های خود را که پیش از این به صورت دستی وارد کرده‌اید و یا خود نرم‌افزار از شما فراگرفته مشاهده کنید.

بهبود طراحی و رابط کاربری ویندوز 10

مایکروسافت بیش از پیش به جزئیات موجود در نسخه جدید سیستم‌عامل خود توجه نموده است. در رویداد امشب شاهد به نمایش‌گذاشته شدن آیکون‌های جدید و بهبود طراحی کلی در مقایسه با نسخه اولیه ویندوز 10 بودیم.

پس از این قسمت شاهد نمایش ویندوز 10 بر روی گوشی‌های هوشمند بودیم. یک برنامه پیام‌رسان جدید با قابلیت استفاده از اسکایپ و صفحه‌کلید قابل تنظیم و دیگر بهبودها و تغییرات، خلاصه‌ای از نمایش ویندوز 10 بر روی گوشی‌های هوشمند ویندوزفونی بودند.

برنامه‌های هماهنگ با قابلیت کاربرد برروی دستگاه‌های مختلف

مایکروسافت سخت در تلاش است تا تعداد برنامه‌های هماهنگ برای استفاده بر روی دستگاه‌های مختلف را افزایش دهد. یکی از اولین برنامه‌ها در این زمینه، اوت‌لوک می‌باشد که با سبک و سیاقی جدید و سازگار می‌توانید از آن بر روی رایانه‌های رومیزی استفاده کنید.

universal apps

شرکت مایکروسافت همچنین از برنامه تقویم با ظاهری مترویی! جهت استفاده بر روی رایانه‌های رومیزی، تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند رونمایی کرد. زین پس از کپی‌شدن بیش از یک‌بار عکس‌ها در همگام سازی توسط دستگاه‌های مختلف جلوگیری خواهد شد ضمن اینکه فضای مجازی وان‌درایو مایکروسافت نیز هوشمندتر شده و نمایی ساده از همه عکس‌ها را به نمایش خواهد گذاشت.

همانند آنچه پیش از این در گوگل پلاس مشاهده کرده بودیم، برنامه مخصوص عکس‌ها به طور خودکار به بهینه‌سازی عکس ها خواهد پرداخت. به زودی شاهد ارائه برنامه‌هایی برای افراد، نقشه‌ها، موسیقی و دیگر موارد پرکاربرد نیز خواهیم بود.

پروژه Spartan

مایکروسافت بر روی توسعه یک مرورگر وب جدید سرمایه‌گذاری گرده اما در رویداد امشب نام قطعی آن برای ما مشخص نشد. این پروژه همچنان با نام Spartan شناخته می‌شود. قابلیت‌ها و پشتیبانی از عملگرهای لمسی نیز به نمایش درآمدند. به عنوان مثال می‌توانید به راحتی و با استفاده از انگشت خود دایره‌ای به دور متن‌های دلخواه بکشید و به دوستانتان نمایش دهید.

با استفاده از ماوس نیز می‌توانید بر روی قسمتی از وب‌سایت کلیک کنید و یک نظر را برای به اشتراک گذاشتن با دیگران وارد کنید. قابلیت مخصوص خواندن متون نیز نوشته‌ها را به گونه‌ای که مناسب چشمان شما باشند پیش روی شما قرار می‌دهند.

microsoft-windows-10-Spartan

قابلیت همگام‌سازی محتوا میان دستگاه‌های مختلف که پیش از این در IOS و OS X مشاهده کرده بودیم نیز از عملکردهای موثر این مرورگر می‌باشد. حضور کورتانا نیز باعث هوشمندی بیشتر این مرورگر خواهد شد. به عنوان مثال با وارد کردن آدرس یک رستوان در نوار آدرس می‌توانید نقشه، منوی غذا و اطلاعات تماس را بر روی صفحه مشاهده کنید.

ایکس‌باکس و برنامه‌های مخصوص ویندوز 10

بازی‌های رایانه‌ای جایگاهی ویژه در ویندوز 10 خواهند داشت . برنامه جدید ایکس‌باکس، امکان به اشتراک‌گذاری کلیپ‌های مربوط به بازی‌ها با دیگر دوستان را امکان‌پذیر خواهد کرد. می‌توانید هماهنگی با ایکس‌باکس لایو داشته باشید تا دیگر کاربران ایکس‌باکس وان بتوانند محتوای به اشتراک گذاشته شده توسط شما را مشاهده کنند. قابلیت پشتیبانی از ارسال پیام و مشاهده فعالیت‌های دیگر کاربران نیز از جمله قابلیت‌های ویژه خواهند بود.

microsoft windows 10 xbox app

یکی دیگر از قابلیت‌های جالب، امکان بازی به طور هماهنگ میان دستگاه‌های مختلف است. به عنوان مثال می‌توانید به طور بی‌سیم بازی‌های ایکس‌باکس وان را از طریق شبکه وای‌فای بر روی رایانه‌های رومیزی و همچنین تبلت مشاهده کنید.

تلویزیون لمسی مایکروسافت

مایکروسافت در مراسم یادشده از سرفیس هاب، صفحه‌نمایش 84 اینچی با رزولوشن 4K خود برای استفاده در محیط‌های کاری رونمایی کرد. این صفحه‌نمایش به دوربین‌، اسپیکر، میکروفون، بلوتوث، NFC و رابط کاربری لمسی سازگار با قلم تجهیز شده است.

ایده ساخت این تلویزیون، برپایی همایش‌ها، جلسات و ملاقات‌ها از طریق اسکایپ و به اشتراک‌گذاری نوشته‌ها و طراحی‌ها با دیگران و دستگاه‌های دیگر است.

هدست واقعیت مجازی مایکروسافت

یکی از معرفی‌های ویژه مایکروسافت به هدست HoloLens با قابلیت نمایش عکس‌های سه‌بعدی در دنیای واقعی اختصاص داشت. در حاشیه رویداد معرفی، ویدئوها و نمونه‌های متفاوتی از کاربردهای این هدست در دنیای واقعی به نمایش گذاشته شدند. الکس کیپ‌من که پیش از این بر روی پروژه کینکت کار می‌کرده از این هدست به عنوان آینده تکنولوژی، هنر و هرچیز دیگر! یادکرد.

windows holographic

این هدست به یک پردازنده ویژه تجهیز شده و با استفاده از سنسورهای ویژه به شناسایی محیط واقعی و نمایه‌های ورودی توسط کاربران می‌پردازد. این هدست از هیچ سیمی بهره نمی‌برد و نیازی به اتصال فیزیکی به گوشی و رایانه ندارد.

 

Theverge

 

 

 

 

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

3 نظر برای این مطلب
  1. Mahdi می‌گوید

    به نام یزدان بخشاینده بخشایشگر
    کسی می‌دونه این حضرت ویندوز مثل اوبونتو Always On Top داره یا نه!؟
    چرا مایکروسافت بعضی امکانات مهم سیستم‌های دیگر رو به ویندوزش اضافه نمی‌کنه ؟
    الان همین آپشن چند دسکتاپی, سالهاست که در سیستم عامل “رایگان” لینوکس وجود داره و مایکروسافت تازه اونو به ویندوزش اضافه کرده!
    من حدس می‌زنم که امکان AOT رو به سیستم عامل جدیدش اضافه نکرده باشه! این از MS بعید نیست که نیست!

  2. STUXNET می‌گوید

    پف….

  3. ramtin می‌گوید

    مطلب بسیار عالی بود!