راهنمای انتخاب CPU برای PC و یا در هنگام خرید لپ‌تاپ

اگر می‌خواهید تفاوت بین Core i5 یا dual-core و quad-core را بدانید و موقع خریدن لپ‌تاپ تشخیص دهید چه نوع پردازنده به کارتان خواهد آمد،در ادامه در فارنت همراه ما باشید.

157

در بین پردازنده‌های امروزی، حتی مدل dual-core به اندازه کافی برای کارهای روزمره کافی است و می‌تواند نیازهای روزمره شما را رفع کند. البته این نکته را نباید فراموش کرد که کارهای سنگینی همچون ویرایش ویدئویی و طراحی گرافیکی و رندر سه‌بعدی جزو لیست کارهای روزمره محسوب نمی‌شوند. کارهایی از قبیل چک کردن ایمیل، وبگردی در فضای مجازی، تماشا فیلم در یوتیوب (در صورت عبور از فیلترینگ)، ویرایش عکس، انجام کار با برنامه‌های آفیس و کارهایی از این قبیل جزو کارهایی هستند که می‌توان از یک سیستم با پردازنده 2 هسته‌ای انتظار داشت.Image_03T

پردازنده چند هسته ای مناسب است؟

پردازنده‌های تک‌هسته‌ای تقریباً دیگر در بازار یافت نمی‌شوند و بهتر است از آن‌ها هم استفاده نکنید. هسته‌های بیشتر درواقع به معنای عملکرد سریع‌تر هست و در اصل به‌عنوان اجرای همزمان چندین برنامه باید به آن‌ها نگاه کرد (هر چه تعداد هسته‌های یک پردازشگر بیشتر باشد، توانایی اجرای همزمان تعداد بیشتری از برنامه‌ها را دارا است). برخی از برنامه‌ها به‌تنهایی به چند هسته احتیاج دارند، به زبان ساده‌تر اگر برنامه در یک سیستم چندهسته‌ای اجرا شود عملکرد بهتری خواهد داشت.

هرگز در یک سیستم تنها یک برنامه اجرا نمی‌شود، این نکته را نباید فراموش کنیم که خود سیستم‌عامل ویندوز نیز قسمتی از پردازنده دستگاه را به صورت پیش‌فرض اشغال می‌کند. گفتن این نکته خالی از لطف نیست، در صورت دو برابر کردن تعداد هسته‌های پردازنده یک سیستم به هیچ عنوان نباید انتظار اجرای برنامه‌های قبلی را با دو برابر سرعت داشته باشید. با تمام این توصیف‌ها، اگر یک کاربر عادی کامپیو‌تر و اینترنت هستید دو هسته برای شما کافی است و اگر سرعت بالا‌تر دوست دارید، نهایتاً چهار هسته (quad-core) کار شما را به خوبی راه می‌اندازد.

کدام یک از مدل های core i3 یا i5 یا i7 مناسب تر است؟

این مطلب نیز، همانند قسمت انتخاب تعداد هسته پردازنده‌ها است که در بالا به آن اشاره کردیم. به‌طور کلی شما باید این نکته را در نظر بگیرید که هزینه‌ی بیشتر مساوی است با پردازنده و سیستم بهتر، بنابراین پردازنده‌های گران‌تر، سرعت بیشتری دارند. سؤال اصلی این است که شما به چه اندازه سرعت احتیاج دارید؟

 امروزه چند فاکتور مختلف را باید همزمان برای سرعت در نظر بگیرید؛ تعداد هسته‌ها، مقدار cache و سرعت انتقال داده ها 

پردازنده‌های Pentium تشابه زیادی به پردازنده‌های Core i3 دارند. همه این پردازنده‌ها دو هسته ایی هستند و با فناوری ۳۲ نانومتری ساخته شده‌اند. پردازنده‌های (Pentium و Core i3) دارای ۳ مگابایت حافظه Cache هستند، Turbo Boost ندارند و همگی با یک پردازنده گرافیکی یکپارچه شده‌اند. پردازنده‌های نسل دوم Core i5 همگی چهار هسته هستند و از Quick Sync و Turbo Boost بدون Hyper-Threading پشتیبانی می‌کنند. تمام پردازنده‌های Core i5 با ۶ مگابایت حافظه Cache عرضه می‌شوند، گرافیک مجتمع شده با اکثر پردازنده Core i5 اینتل HD 2000 است.

intel-core-logos

پردازنده Core i7 در حال حاضر به‌عنوان سریع‌ترین پردازنده کامپیوترهای رومیزی شناخته می‌شود. سرعت آن ۳٫۴ گیگاهرتز است که می‌تواند به کمک Turbo Boost تا ۳٫۸ گیگاهرتز افزایش یابد. i7-2600K با گرافیک Intel HD 3000 ادغام شده و ۸ مگابایت حافظه Cache دارد.

 اگر شما قصد خرید لپ‌تاپی را دارید که برای انجام کارهای روزمره (همانند مثال‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم) از آن استفاده کنید، یک پردازنده Pentium یا Celeron برای شما کافی است. 

بین پردازنده‌های i3 و i5 تفاوت محسوسی مشاهده نمی‌شود، اما تفاوت بین این مدل‌ها با i7 که قابلیت کش تا ۸ مگابایت را دارد و ناگهان سرعت را بسیار افزایش می‌دهد، زیاد است؛ بنابراین اگر همزمان چندین برنامه را روی سیستم اجرا می‌کنید ارزش آن را دارد که برای i5 و i7 کمی بیشتر هزینه خرج کنید.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

157 نظر برای این مطلب
  1. arshia gamer می‌گوید

    سلام و خسته نباشید من یک لپتاپ خریدم با قیمت 6/200/00 مشخصاتش هست
    ASUS: N542
    CPU:I7 8550
    RAM:12 G DDR 4
    HDD:1 TB + 12 & SSD
    VGA: 150 MX 4G
    سوالم اینه که cpu i7 8550 من دارای سرعت پایه 1.8 GHZ هست و دارای turbo bost up to 4.0 ghz ینی من میتونم بازی های سنگین مانند attila ,gta v , call of duty ww ii رو بازی کنم چون اینا به cpu بالای 3.0 ghz نیاز دارن و من باید بازی رو در حالی که turbo قدرت cpu بالا میبره بازی کنم ایا لپتاپم بازی رو اجرا میکنه یا در اینده و استفاده طولانی از torbo boost مشکلی برا لپتاپم پیش نمیاره لطفا جوابم رو کامل بدیید با تشکر از شما دوست عزیز.

    1. علی ارغوان می‌گوید

      در کل کارت گرافیک MX 150 گزینه چندان مناسبی برای بازی های سنگین نیست. اگر کندی توی بازی مشاهده می کنید به خاطر کارت گرافیک هست به احتمال زیاد و نه پردازنده (خصوصا با وضوح 1080p)

  2. nadia می‌گوید

    بهترین لب تاب ممکن برای کار با 3d max و revit و نرم افزارهای معماری در حدود 5 تا 6 یا 7 تومن حتی.ک واااقعا هیییچ مشکلی برام پیش نیاره لطفا در مورد cpu و ram و graf با جزییات بگین چه مارک و چه عددی باشه.مرسییییییییی

    1. علی ارغوان می‌گوید

      برای کارهای شما پیشنهاد ما قطعا PC هست به جای لپتاپ به دو دلیل:
      – امکان ارتقا در آینده وجود داره
      – قطعات پی سی قوی‌تر از لپتاپ هستن و چون خیلی بهتر خنک میشن عمر بیشتری دارن در صورتی که اگر از لپتاپ کار سنگین زیاد بکشید عمر چندانی نخواهد داشت.

      در مورد قیمت توی آشفته بازار کنونی نمیشه پیشنهاد خاصی داد اما برای لپتاپ حتما دنبال پردازنده های نسل هشتم اینتل و با پسوند H باشید (مدل های 6 هسته ای). کارت گرافیک هم حداقل GTX 1050. رم هم 12گیگابایت یا بالاتر

  3. عباس می‌گوید

    سلام به نظر شما برای کار طراحی مثل فتو شاپ ، کورل، الستراتور و نرم افزارهای مشابه گرفتن یک لب تاب استوک سالم مثل hp 8750 – i7 نسل 3 یا dell m4600 – i7 نسل 2بهتر است یا مثلا asus- X540 با مشخصات quadcore4200/4/1T/GT920MX/2G جدید؟ ویا سایر لب تابها با این مشخصات؟( چون از لحظ قیمتی به هم نزدیکند).وآیا با این حدود قیمت (2 میلیون) لب تاب جدیدی میتوان گرفت برای کار با این برنامه ها؟ ممنون از شما.

    1. علی ارغوان می‌گوید

      متاسفانه هیچکدوم از این ها به اعتقاد من برای کارهای طراحی مناسب نیستن. بهتره بودجه رو افزایش بدید

      1. عباس می‌گوید

        مممنون از جواب سریع شما. پس بیزحمت مدل مناسب با حداقل قیمت را برای کارهای فوق بگویید . و اینکه در کل شما موافق خرید استوک هستید یا خیر ؟ در صورت موافق بودن گزینه آن را هم اعلام کنید. خیلی ممنون

        1. علی ارغوان می‌گوید

          برای کارهای شما معمولا بستن PC مناسبتره چون قابلیت ارتقا دارید. اما اگر قصد خرید لپتاپ دارید بهتره مدل‌های با پردازنده سری H رو خریداری کنید.
          مدل های ریفربیشد به نظر من مشکلی ندارن

  4. طیب احمدی می‌گوید

    سلام میخواستم یه کیس فقط واسه کارای گرافیکی جمع کنم ب نظرتون اینتل بهتره یا amd تو یه رنج قیمت
    سیستمی که من میخوام جمع کنم این مشخصاته پایینه
    ryzen 1700+LED cooler= 1200

    gigabite ax370 gaming k3=660

    geil evox amd ryzen special 3000 2*8=850

    case=mastertech t500=400

    graphic =gigabyte rx 570-8gig =1.400

    Hard=western digital 3t=350

    power =thermaltake smart 750 =440
    dvd writer external HP=140

    no wire mouse= microsoft scalp comfort=150

    total=

    1. علی ارغوان می‌گوید

      منظورتون رو از کار گرافیکی دقیق تر میگید؟ شامل بازی میشه یا ویرایش تصاویر، ویدئو و …؟

      1. طیب احمدی می‌گوید

        طراحی بنر با سایز های بزرگ و لایه های زیاد با فتوشاپ کارهای افترافکت ویرایش عکس.کار با اتوکد.کورل دراو.الیستریتور در کل کار های دوبعدی و اجرای همزمان برنامه های ذکر شد.

      2. طیب احمدی می‌گوید

        منظور از کار گرافیکی کار با فایل های سایز بزرگ منظور بنر چند متر در چند متر با لایه های زیاد در فتوشاپ. ادیت عکس .کارباافترافکت.اتوکد.کورل دراو. ادوبی الیستریتور و اجرا همزمان برنامه های ذکر شده. باتشکر

        1. علی ارغوان می‌گوید

          برای کار شما پردازنده های رایزن به نظرم بهتر هست. از نظر گرافیک نیاز به تهیه گرافیک خیلی قدرتمندی نیست. با GTX 1050 هم کارتون به راحتی راه می افته .
          در عوض توصیه می کنم یک SSD سریع تهیه کنید و سیستم عامل و نرم افزارهای گرافیکی رو روی اون نصب کنید.

  5. آران می‌گوید

    با سلام
    میخاستم یه لپ تاپ بخرم
    کارم محاسبات با نرم افزار ABAQUS هس
    اگه میشه راهنمایی بکنین
    1-LENOVO بهتره یا HP؟
    2-CPU اینتل باشه یا AMD؟
    3-اطلاعاتی هم در مورد نسل CPU و زمان شارژ باطری و سری CPU
    4-گرافیک 8 مناسبه؟
    ممنون

    1. علی ارغوان می‌گوید

      1. هیچ برندی صرفا برتری بر برند دیگه ای نداره
      2. بستگی داره چه مدلی رو دارید با چه مدلی مقایسه می کنید. سری Ryzen جدید معمولا توی قیمت مشابه برای کار شما عملکرد بهتری نسبت به اینتل ها داره اما باز هم باید مدل به مدل مقایسه بشه. البته از لپتاپ های رایزن توی ایران خبری نیست.
      3. بهتره بودجتون رو بگید تا بشه راهنمایی کرد.
      4. بعید میدونم آباکوس به گرافیک قدرتمندی نیاز داشته باشه.

      در نهایت برای کار شما PC بهتر از لپتاپ خواهد بود و صرفه اقتصادی بیشتری داره

  6. کیارش می‌گوید

    سلام..خسته نباشید…من یه سوال دارم…میخواستم بدونم پردازنده quad core یا همون چهار هسته ای چه فرقی با core i7 یا core i5 داره؟

    1. علی ارغوان می‌گوید

      Core i5 یا Core i7 نام یه سری از پردازنده هاست. ممکنه 2 هسته ای باشن یا 4 هسته ای یا بیشتر. مثلا:
      Core i7-7500U دو هسته ای
      Core i7-6700 چهار هسته ای
      Core i7-8700K شش هسته ای

  7. sina می‌گوید

    سلام من میخوام لپ تاپ بخرم برای بازی gta iv پردازنده چند هسته ای و چه رم و گرافیکی لازمه؟

    1. علی ارغوان می‌گوید
  8. علی می‌گوید

    سلام و تشکر بابت جواب ها و رسیدگی شما
    تصمیم خرید لپتاپ رو دارم و کارکردم عمومی،بعضی برنامهای گرافیکی و گهگاه گیم هست…بین دو مدل asus k550 i7/8/1/4 و مدل asus fx553 i5/12/1/4 کدوم رو پیشنهاد میکنید؟؟در صورت امان توضیح مختصری بدید درباره سخت افزار این دو مدل و پردازنده ضعیفتر در مدلfx553 که ایا می تواتد مشکل ساز شود یا خیر

    1. علی ارغوان می‌گوید

      شما مسلما به 12 گیگابایت رم احتیاج ندارید. لطفا بودجه تون رو بگید

  9. جواد می‌گوید

    به نظر شما یه CPU ی دو هسته مانند pentum تا چند سال دیگه از رده خارج میشوند ؟؟

    1. محسن صحافی می‌گوید

      همین الان هم به نوعی میشه گفت از رده خارجه!

  10. Nader می‌گوید

    سلام
    لپتاپ lenovo دارم گرافیک ۲ گیگ و رم ۸گیگ و cpu 2هسته ای میخوام بدونم میشه cpu رو ارتقا بدم به به cori7

    1. علی ارغوان می‌گوید

      خیر پردازنده یا کارت گرافیک لپتاپ رو نمیشه ارتقا داد

  11. امیرحسین می‌گوید

    سلام ببخشید من ی سوال داشتم
    برای اجرای بازی روی cpu core i5 7300hqبا کارت گرافیک1050بیشتر میتونم حساب کنم یا core i7 6700hqبا گرافیک960m
    ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. علی ارغوان می‌گوید

      با اینکه به بازی مورد نظرتون هم بستگی داره و مثلا بازی هایی مثل GTA V یا Ashes of Singularity نسبت به سایرین به منابع CPU قوی تری نیاز دارن اما به طور کلی و میانگین کارت گرافیک مهمتر هست و به این ترتیب GTX 1050 گزینه بهتری محسوب میشه حتی با پردازنده 7300HQ

      1. امیرحسین می‌گوید

        مرسی از راهنماییتون و اینکه جدیدترین بازی هارو میشه با این سی پی یو بازی کرد ؟نرخ فریم برام مهم هستش و بطور کلی تا چهار میلیون شما چه پیشنهادی برای گیمینگ دارید؟

        1. علی ارغوان می‌گوید

          بله میشه بازی های روز رو اجرا کرد به خوبی. مشخصاتی که ذکر کردید مربوط به لپتاپ هاست. اگر تا 4 میلیون تومان گزینه ای با i5 7300HQ و GTX 1050 دارید بهترین انتخابه

          1. امیرحسین می‌گوید

            ممنونم ار راهنماییتون

  12. محرم می‌گوید

    میشه کارت گرافیکو ارتقا داد ؟؟؟
    هزینش چقد میشه تقریبا؟؟؟؟

    1. علی ارغوان می‌گوید

      بستگی داره چه مادربوردی داشته باشید و برای چه کاری قصد ارتقا دارید
      کارت گرافیک از چند صد هزار تومان تا سه و نیم میلیون تومان می تونید بخرید

      1. محرم می‌گوید

        بابت راهنمایی هاتون خیلی ممنونم

  13. یگانه می‌گوید

    با سلام . من دنبال یک لپتاپ برای کارای 3dمیگردم و3 تا سوال دارم
    1. اگرcorei7باشه و پردازنده سری u باشه خوبه یا بدرد نمیخوره ؟
    2. اگر همین لپتاپ با corei7 و رم 16و 4gو 128ssd دارای cash 4باشه یعنی چی؟این cash 4یعنی به سرعت گرتفیکیش ربطی داره ؟یا مهم نیست ؟
    3. به نظر شما acer f5 573 خوبه با asus n552vw ?به لحاظ سخت افزاری ترسوندنم و گفتن asusبربختی داره و اگر به دوزی بخوام ارتقاش بدم تا تعمیرش کنم دردسره ! میشه راهنمایی کنید و اگر مورد دیگری سراغ دارین تا سقف 3.5 تومن پیشنهاد بدین
    خیلی خیلی ممنون

    1. علی ارغوان می‌گوید

      1. برای کارهای سه بعدی پیشنهاد ما سری HQ هست که برخلاف سری U چهار هسته‌ایه. به طور مثل Core i5 از سری HQ بسیار قوی تر از Core i7 از سری U هست (توی نسل مشابه).
      2. کش ارتباطی به گرافیک نداره و به پردازش مربوطه.
      3. N552 از رده قیمتی شما بالاتره. میتونین IdeaPad 700 لنوو رو با پردازنده 6700HQ و گرافیک 950M خریداری کنید و یا Acer V5 591G.
      از نظر ارتقا تقریبا همه لپتاپ ها رو میتونین هارد دیسک (یا SSD) و رم رو ارتقا بدید اما نه سایر قطعات

  14. محرم می‌گوید

    سلام من یه بازی میخام نصب کنم تو کامپیوترم که تو حداقل سیستمش نوشته ntel Core 2 Quad CPU Q6600 @ 2.40GHz (4 CPUs) و تو سیستم پیشنهادیش نوشتهIntel Core i5 3470 @ 3.2GHZ (4 CPUs) ولی مال من Intel Pentium G3220 @ 3.00GHz هست خواستم ببینم اجرا میشه یا نه؟
    لطفا کمکم کنید.

    1. علی ارغوان می‌گوید

      از نظر CPU احتمالا مشکلی نخواهید داشت اما GPU کارت گرافیک رو چک کنید

      1. محرم می‌گوید

        تو کارت گرافیک هم نوشته حداقل AMD HD 4870 1GB (DX 10, 10.1, 11) و پیشنهادی AMD HD7870 2GB مال من هم ATI Radeon HD 5450 از نظر کارت گراقیک هم مشکلی نداره؟؟؟

        1. علی ارغوان می‌گوید

          5450 از 4870 ضعیف تره. کارت گرافیکتون از حداقل پایین تره

          1. محرم می‌گوید

            میشه کارت گرافیکو ارتقا داد ؟؟؟
            هزینش چقد میشه تقریبا؟؟؟؟

          2. نگین می‌گوید

            سلام من دانشجو کارشناسی ارشد هستم یه لپتاپ مناسب برای اجرای برنامه اتوکد و هایسیس وبرنامه آفیس و مناسب برای بازی میخوام بخرم. شما چ مدل لپتاپی رو پیشنهاد میدید و مشخصاتش رو هم بگید لطفا

          3. علی ارغوان می‌گوید

            چقدر بودجه دارید؟

  15. amir می‌گوید

    سلام،میخوام یه لپ تاپ بخرم ولی نمیدونم چه کانفیکی بخرم،اینقدر نظر بهم دادن گیج شدم،کار خاصی نمیخوام باهاش انجام بدم در حد حسابداری و کارهای معمولی اگه ممکنه راهنمایم کنید،ممنونم

    1. علی ارغوان می‌گوید

      توصیه می کنم به بخش راهنمای خرید ما مراجعه کنید:
      راهنمای خرید لپتاپ

  16. سید می‌گوید

    واقعا مرسی از سایت خوبتون

  17. عادل می‌گوید

    سلام دوست عزیز به نظر شما کامپیوتر با مشخصات زیر برای برنامه های گرافیکی مثل فتوشاپ و…. مناسب هست؟
    Intel Core i5 6400 (4 x 2,7 GHz,up to 3,3 GHz)
    256GB SSD + 1 TB HDD
    Ram 16GB
    NVIDIA GeForce GTX 950 (2 GB )

    من یکم شک دارم که اینو بگیرم یا corei7? خودم لپ تاپ DELL corei7 دارم ولی تو گرافیک سی پی یو کم آورد و واقعا اذیت شد لطفا راهنمایی کن ممنون میشم و یک سوال دیگه دارم 4x 2,7 GHz یعنی چی؟

    1. علی ارغوان می‌گوید

      یعنی 4 هسته داره با سرعت 2.7 گیگاهرتز
      پردازنده i7 لپتاپ مخصوصا قدیمی ضعیف تر از i5 دسکتاپ هست نگران نباشید. پردازنده قوی تر بیشتر برای کارهای محاسباتی، رندرگیری یا ویرایش ویدئو توصیه میشه.

    2. ANOOSH می‌گوید

      سلام گرافیک لپتابت 2 هست ولی بقیه مشخصاتش عالیه بخصوص هارد SSD که الان به افزایش سرعت بسیار کمک میکنه و مزیت بزرگیه ولی سعی کن گرافیک بالاتر داشته باشی هرچند واسه فتو شاپ ..

  18. محمد می‌گوید

    سلام
    ایا asus x541sc_a با پردازنده celeron میتواند بازی pes 17 رو به اسانی اجرا کند؟

    1. علی ارغوان می‌گوید

      خیر

  19. محمدرضا می‌گوید

    بیشتر برنامه های کاربری را بدون لگ بیاره و بازی ها و برنامه های چن سال دیگه رو هم بتونه بیاره.همچنین کیفیت صفحش خوب باشه و بشه برنامه نویسی کرد.تا قیمت سه میلیون و صد

    1. علی ارغوان می‌گوید

      توی این قیمت هیچ لپتاپی نمیتونین پیدا کنید که بازی های آینده رو بدون مشکل اجرا کنه. اما به هر حال شاید بهترین گزینه تا این قیمت ASUS V502UX باشه با کارت گرافیک GTX 950
      لپتاپ های گیمینگ بیشتر از 4 میلیون تومان قیمت دارن

      1. محمدرضا می‌گوید

        نه بیشتر کاربری مالتی مدیا می خوام ازش نه گیمینگ
        در ضمن قیمت sus ROG ZX50VW حدود 3 میلیونه

        1. علی ارغوان می‌گوید

          اگر همچین قیمتی سراغ دارید حتما خریداری کنید. لپتاپ های با این مشخصات بیشتر از 4 میلیون قیمت دارن. البته از روی مدل حدس می زنم توی ایران گارانتی نداره

          1. محمدرضا می‌گوید

            با کاربری مالتی مدیا می خوام بیشتر از لپ تاپ.تا سقف سه و صد چی هست

          2. علی ارغوان می‌گوید

            این مدلی که گفتید اگر با این قیمت میتونین بخرید برای مالتی مدیا هم مناسبه

  20. محمدرضا می‌گوید

    سلام علیکم
    لپ تاپ های سری G ایسوس تا چه اندازه برنامه های کاربری «غیر از بازی مثلا آفیس یا فلش» را اجرا می کنند و آیا لپ تاپ Asus ROG ZX50VW خوب است یا نه؟

    1. علی ارغوان می‌گوید

      این مدل در واقع نسخه کاستوم GL552VW هست. مشکلی برای اجرای چنین برنامه هایی ندارند. تفاوت لپتاپ های مخصوص بازی فقط کارت گرافیک قوی تر و گاهی دوام شارژ کمتر هست

      1. محمدرضا می‌گوید

        نسخه ی کاستوم یعنی چه؟

        1. علی ارغوان می‌گوید

          یعنی برای شرکت خاصی ساخته شده و نسخه عمومی و جهانی نیست

          1. محمدرضا می‌گوید

            شما پیشنهاد می کنید HP ay116ne را بردارم یا sus ROG ZX50VW یا Acer f5 یا یه چیز دیگه؟

          2. علی ارغوان می‌گوید

            بودجه قیمتی رو بفرمایید و انتظارات از لپتاپ

  21. علی می‌گوید

    باسلام یه لپ تاب میخوام که کارای روزمره انجام بده و خیلی هم مدل پایین نباشه که زود دمده بشه.درحد ۱.۵ تا ۲ملیون بیشتر نشه ترجیحا i7باشه .لطفا راهنماییم کنید

    1. علی ارغوان می‌گوید

      توی این قیمت i7 نمیتونین پیدا کنین. این مطلب رو بخونید:
      http://farnet.ir/1395/12/174481/laptop-buying-guide-for-students/

      1. علی می‌گوید

        سلام.یه لپ تاپ think pad E560_E
        دست دوم ۱۰ ماه کار کرد دوستم داره میگه ۲تومن.به نظرتون می ارزه؟ک
        ممنون

        1. علی ارغوان می‌گوید

          اگر برای کارهای معمولی و روزمره بخواید گزینه بدی نیست البته باید با قیمت نوش بسنجید.
          Acer E5 575 رو هم در نظر داشته باشید

  22. محمدرضا می‌گوید

    سلام علیکم
    لپتاپ خوب تا سقف قیمت دو میلیون و هفصد که بازی هارو بتونه پشتیبانی کنه چیه؟

    1. علی ارغوان می‌گوید

      توی این قیمت نباید انتظار زیادی برای اجرای بازی داشته باشید. بهترین گزینه برای بازی:
      ASUS V502UX – Core i5 – GTX 950M

      1. محمدرضا می‌گوید

        البته تا سه میلیون هم جا دارد.و اینکه آیا لپ تاپ های شرکت اچ پی مناسبند یا خیر.

        1. علی ارغوان می‌گوید

          تا این قیمت فقط دنبال لپتاپ هایی باشید که کارت گرافیک GTX 950 یا بهتر دارن (که بهتر از اون بالای 4 میلیون تومان خواهد بود). تنها گزینه ارزان تر از 3 میلیون همون مدلی هست که معرفی کردم

          1. محمدرضا می‌گوید

            آخه اونم بالا 3 میلیونه

          2. علی ارغوان می‌گوید

            نسخه i5ش پایینتر از سه میلیونه

  23. Mhm می‌گوید

    سلام ببخشید یک سوال مربوط لب تاب ایسوس است مدل gl502vs خوب است
    برای اجرای بازی با کیفیت ultra تا۶ سال دیگر
    را دارد

  24. علی می‌گوید

    ببخشید لپتاپ خوب ایسوس تا دو نیم میلیون ایسوس چی پیشنهاد میکنید؟

  25. سجاد می‌گوید

    سلا ایا cpu3.20خوب است

  26. حمیدرضا می‌گوید

    سلام ممنون از مطلب مفیدتون . به نظرتون برای بازی لبتاب i5 بهتره یا i7 ? اینطور که من متوجه شدم برخی از پردازنده های i5 بهتر از پردازنده های i7u هست درسته؟ پیشنهاد شما لبتاب برای بازی تا سقف 3 تومن چه مدلیه ؟ هارد اکگسترنال هم دارم احتیاج به دو ترا ندارم . ممنون میشم راهنماییم بفرمایید

    1. علی ارغوان می‌گوید

      لپتاپ برای بازی شاید بهترین گزینه V502 از ایسوس باشه. اما توجه کنید توی بازه قیمتی 3 میلیون تومان پردازنده ها سری U کم مصرف هستن و حتی i7 دو هسته ای هست. اگر عملکرد پردازنده مهمه باید سری HQ رو انتخاب کنید که قیمت بالاتری داره. اما تا این بودجه قیمتی دنبال لپتاپی با گرافیک GTX 950M باشید

  27. مهشید می‌گوید

    سلام برای طراحی سایت باتوجه به استفاده از فتوشاپ و نرم افزارهای طراحی سایت چه سی پی یویی مناسب است؟

    1. علی ارغوان می‌گوید

      برای طراحی سایت کارت گرافیک مهمتر هست اما توصیه من استفاده از لپتاپ با SSD و پردازنده سری H اینتل هست و نه سری U

      1. علی محمد صادق می‌گوید

        سلام
        برای کار با نرم افزارهای نقشه کشی و تحلیلی مثل (catia , abaqus ,…) مدلی که پیشمهاد دادین خوبه؟؟؟
        ASUS V502UX – Core i5 – GTX 950M
        متشکرم پاسخ را زحمت بکشید ایمیل کنید
        alidesigner32@gmail.com

        1. علی ارغوان می‌گوید

          بله مناسبه. مگر اینکه بخواید بودجه رو افزایش بدید مدل های با پردازنده 4 هسته ای خریداری کنید

  28. alireza می‌گوید

    سلام
    چون شما کار گرافیکی میخواهید انجام بدید به دوراز برندها باید لپ تاپی رو انتخاب کنید که cpu و کارت گرافیک و بعد رم بالایی داشته باشه .رم و هارد قابل ارتقا هستن.یعنی بعدا درصورت نیاز هارد ورم بالاتر میتونید خریدکنید وجایگزین کنید.

  29. مهربانو می‌گوید

    دنبال لپ تاپ حرفه ای برای انجام 3d max هستم.خیلی تحقیق کردم لنوو و ایسوس پیشنهاد کردن ولی بیشتر گیج شدم…رم گرافیک هارد باتری و…
    شما حدود 3 تومن چی پیشنهاد میکنید؟اگه میشه زودتر جوال بدید خیلی عجله دارم…سپاس

    1. امید می‌گوید

      بنظرم
      acer aspire f5-573g-78rk

  30. Kousar می‌گوید

    سلام خسته نباشید سی پی یو 4720Hq قوی تر هستش یا 6700Hq؟

  31. یاسر می‌گوید

    سلام مرسی از راهنمایی های شما.ببخشید مدل یا مدل هایی با کش هشت میخاستم بم معرفی کنید.

  32. MAHDI می‌گوید

    آیا یک cpu ساخت AMD که عنوان Quad Core دارد را میتوان معادل Core i5 اینتل دانست؟
    مثال:
    AMD A6-6310 1.8 GHZ up to 2.4 GHZ

    1. علی ارغوان می‌گوید

      بستگی داره با کدوم مدل از Core i5 مقایسه کنید. سری های مختلف و مدل های مختلف داره

  33. احمد می‌گوید

    سلام. می خواستم بدونم cpu cri3 5005u تا چه مقدار قدرت داره؟ وبرای چه نوع بازی هایی مفید هست؟ و ایا این مدل چهار هسته است، یا نه؟

    1. علی ارغوان می‌گوید

      احتمالاً منظورتون Core i3 5005U هست. این پردازنده 2 هسته ای هست و برای اکثر بازی ها کمی ضعیفه اما اینو باید توجه داشته باشید که کارت گرافیک عامل خیلی مهمتری توی بازی ها هست. سری 940 و 950 متوسط محسوب میشن 960 خوب 970 و 980 عالی و 930 یا پایین تر نسبتا ضعیف هستن

  34. matyyyy می‌گوید

    خیلی عالی بود

  35. محمد می‌گوید

    سلام، یک سیستم بستم که پردازندش core i5 4460 داره خواستم بدونم چرا در Task Manager فقط 4 هسته رو نشون میده؟

    1. علی ارغوان می‌گوید
  36. Ali می‌گوید

    سلام
    من 15 سالمه و ی لپتاپ میخواستم که بتونه بازی هایی مث کال آف دیوتی یا فیفا رو اجرا کنه بدون لگ
    خواستم ببینم همچین لپتاپی با قیمت 4 میلیون هست اصلا؟اگر هس بگین لطفا

  37. ehsan می‌گوید

    سلام . ببخشید که وقتتان رو میگیرم . من میخوام یه لپتاپ بخرم با سی پی یو core i7 . شما در بالا گفتید که سی پی یو های core i7 هشت مگا بایت کش دارند.ولی لپ تاب های i7 زیادی که من دیدم بسیاری از آنها 6 مگابایت کش دارند . مانند لپ تاب ASUS N551 VW با سی پی یو core i7 6700HQ

  38. 000mahdi می‌گوید

    ممنون که جواب دادید:/

  39. 000mahdi می‌گوید

    سلام 4720HQ cpu core i7بهتره یا cpu core i7 6700HQ لطفا سریع جواب بدید ممنون

  40. parham می‌گوید

    سلام. ببخشید میشه cpuلپ تاپ رو به زیاد کرد مثلا 2 گیگا هرتزو بتونیم 3 گیگاهرتز بکنیم؟

    1. علی ارغوان می‌گوید

      خیر امکان ارتقا وجود نداره و اورکلاک کردن هم توصیه نمیشه

  41. کمیل می‌گوید

    سلام دوست عزیز
    من قصد داشتم یه دستکاپ قوی i7 که حداقل سرعت پردازشی اش 4 گیگتاهرتز باشه بگیرم
    اما بخاطر اینکه احتمال داره جایی استخدام بشم لپ تاپ نیاز دارم
    میخوام سیستمم یه رندر باکس قوی و در عین حال گرافیک توپ داشته باشه
    الان هرچی گشتم توی رنج قیمت 4.5 لپ تاپ سرعت و بالا ندیدم
    یعنی تو دلم ننشسته
    بنظرت همون دسکتاپ رندر قوی بگیرم در کنارش یه لپ تاپ معمولی کنم و این دو را با هم درگیر کنم؟
    آیا میشه رندر دستکتاب را با لپ تاپ درگیر کرد که درصو.رت پردازش های سنگین لپ تاپ بتونه از پردازنده رندر استفاده کنه؟

  42. reza می‌گوید

    سلام cpu لپ تاپ من i5 4200u هست چطور میتونم وارد تنظیمات بشم قدرتشو ببرم بالا بعضی اوقات تو بازی لک میزنه

    1. علی ارغوان می‌گوید

      سی پی یو تنظیماتی برای افزایش قدرت نداره. لپتاپ رو با برق مستقیم و تو حالت High Performance استفاده کنید. اگر منظورتون آورکلاک هست 4200u مثل 99 درصد پردازنده های لپتاپ قابلیت آورکلاک امن نداره
      ضمن اینکه لگ توی بازی های 90 درصد به دلیل کارت گرافیک هست نه cpu

  43. Danyal می‌گوید

    من یه بچه 15 ساله هستم میخواستم مک بوک بخرم و اکثرا با مک بوکم برنامه هاى هک و کاراى هک انجام میدم و بازى هایی مثل gta یا اینجوری فقط مشکلم اینه که core i5 turbo boost up to 3.1بخرم یا core i5 turbo boost up to 3.3 ghz یا core i7 turbo boost up to 3.4 فقط با توجه به صرفه اقتصادی اگه بخوام i 7بکنم مجبورم 270 دلار خرج کنم که اصلا نمیتونم بابامو راضی کنم و خیلی زیاد لطفا بگین کدوم مناسبه منه با تشکر

    1. علی ارغوان می‌گوید

      تفاوت چندان زیادی بین i7 و i5 وجود نداره نهایتاً در حد 15 تا 20 درصد

  44. اویس می‌گوید

    N3540 با لب تاب hp است وn3700برایسر

  45. اویس می‌گوید

    علی جان متشکر فقط در کل کدام را انتخاب کنم دو لب تابه فقط اختلافشون در همینه

    1. علی ارغوان می‌گوید

      خب قطعا N3700 سریع تر هست اما در کل از هیچکدوم انتظار بالایی نداشته باشید Core i3 به مراتب بهتر هست

      1. اویس می‌گوید

        شرمنده این را هم جواب بدی ممنون میشم بین این دو لب تاب کدام را انتخاب کنم acer R3 11یاHP x360 برای کارهی معمولی میخام

  46. اویس می‌گوید

    پنتیوم n3540 قوی تره یا n3700چند هسته ایند متشکر

    1. علی ارغوان می‌گوید

      هر دو چهار هسته ای هستند و فرکانس هسته های N3540 بالاتر هست اما چون N7300 از معماری جدید استفاده می کنه کم مصرف تر و سریع تر هست

  47. gray pencil می‌گوید

    به به آقایون دانشمندا …………. جناب انیشتین …. آقای زاکربرگ …. دوست عزیزم جناب پروفسور حسابی ….

  48. hamed می‌گوید

    با سلام.
    من میخوام یه pc با cpu 6400 جمع کنم ولی مادربوردی که با این cpu مچ میشه رو نمیدونم چی انتخاب کنم. به نظرتون مدل 110 asus که تا 32 gig رم ddr4 تا فرکانس 2133 رو ساپورت میکنه رو بگیرم خوبه؟؟یا نه مدل 170 که گرونتره و 4 اسلات برا رم داره وتا 64 gig رم تا فرکانس 2633 ساپورت میکنه؟؟یا اصلا چه مدل مادربورد برای این cpu بهترین گذینه اس؟؟ممنون میشم راهنمایی کنید

  49. غیاث‌الدین می‌گوید

    این مقاله متاسفانه خیلی غلط داره! همه‌ی پنتیوم‌ها کش 3مگ ندارند. همه‌ی Core i5ها و حتی بیشترشون 4هسته‌ای نیستند. کش همه‌ی i7ها 8 نیست. گرافیک مجتمعشون همه HD 3000 نیست و در کل مقاله‌ی نابودی شده!
    دستتون درد نکنه البته :)

  50. Qq می‌گوید

    کبوتر با کبوتر، باز با باز
    مقایسه i3 با i5 کاملا اشتباهه. i3 باید با pentium مقایسه بشه. i3 اصلا قابل مقایسه با i5 نیست.
    درضمن i3 مدل چهار هسته ای هم داره.