10 مهارتی که رهبران بزرگ و الهام‌بخش در داشتن آن مشترک هستند

به تازگی دو تن از محققان و مشاوران تربیت رهبران اجرایی با نام‌های”جک زینگر” و “جوزف فولکمن”، نتایج مطالعات خود را در زمینه مهارت‌هایی که منجر به پیروزی رهبران می‌شود، منتشر کردند.

2

آن‌ها سوالاتی را از بیش از 330 هزار مدیر، مسئولین رده بالا و کارمندان تحت امر آن‌ها مطرح کردند و از 16 مهارت کلیدی رهبری، 4 مهارت برتر را انتخاب و پس از بررسی بیشتر نتایج و مطالعات، مهم‌ترین مهارت‌های لازم در زمینه رهبری اجرایی را در قالب 10 نکته دسته‌بندی و منتشر کردند. با فارنت همراه باشید تا این نکات سودمند را با هم مرور کنیم.

رهبران بزرگ دیگران را تشویق کرده و به آن‌ها انگیزه می‌دهند

رهبران بزرگ چشم‌اندازی روشن و قانع‌کننده نسبت به آینده دارند که همین نگاه مدبرانه باعث افزایش انگیزه کارمندانشان می‌شود و به آن‌ها انگیزه می‌دهد تا در راستای اهداف سازمان عمل کنند. ایده‌آل همه افراد این است که عملکرد آن‌ها در سازمان تاثیری در حد جهانی داشته باشد. به عنوان یک رهبر، شما بهترین فردی هستید که می‌توانید بر ارتباط اعضای تیم کاری خود با مشتری و جامعه تاثیر داشته باشید.

عملکرد رهبران بزرگ ، صادقانه و پیوسته است.

رهبران بزرگ صادق، شفاف و یکپارچه عمل می‌کنند. آن‌ها به آنچه می‌گویند عمل می‌کنند و پای حرف خود می‌ایستند. همانطور که “ری دیویس” مدیرعامل بانک اومپ‌کوآ در کتاب خود با عنوان “عدم قطعیت در رهبری” نوشته است: “من همیشه به کارمندان خود می‌گویم که این حق را دارند که به پرسش‌های آن‌ها پاسخ داده شود. هرچند لزوما پاسخی که دریافت می‌کنند مطابق میل آن‌ها نباشد اما مهم این است که با حقیقت مواجه شوند. این امر می‌تواند باعث مطرح شدن سوالات بیشتری شود اما ما پاسخگوی تمام آن‌ها هستیم و خواهیم بود.”

رهبران بزرگ مسائل را حل کرده و مشکلات را تحلیل می‌کنند.

رهبر اجرایی یک سازمان از بین افراد آموزش‌دیده‌ای انتخاب می‌شود که توانایی سازمان‌دهی مسائل و مشکلات را دارد. وی می‌تواند سودآوری سازمان را از طریق کشف فرصت‌های بازار فراهم سازد که این قابلیت نه تنها نیازمند یک قدرت تحلیل فوق‌العاده بوده بلکه مهارتی فراتر از متوسط عموم مردم است.

رهبران بزرگ برای به نتیجه رسیدن تلاش می‌کنند.

بعضی افراد خوشحال می‌شوند که خود به کناری بنشینند و هیاهوی جهان را تماشا کنند. همین که در سازمان آن‌ها کارها طبق یک روال عادی انجام شود برای آن‌ها کافی ست. در حالی که رهبران بزرگ پشتکار و سرسختی زیادی برای ربودن گوی سبقت از رقیبان خود دارند و در به ثمر نشاندن کارها می‌توان روی آن‌ها حساب کرد.

رهبران بزرگ ارتباطات قوی و موثر ایجاد می‌کنند.

رهبران بزرگ با کارمندان خود از طرق مختلف ارتباط برقرار می‌کنند. این ارتباط می‌تواند به صورت مکالمات حضوری، ملاقات‌های گروهی، پست‌های وبلاگی، ارسال ایمیل و گفتگو از طریق اسکایپ، تلفن یا هر شکل دیگری از وسایل ارتباطی باشد. این رهبران تنها درباره ارتباطات صحبت نمی‌کنند بلکه بدان عمل می‌کنند.

رهبران بزرگ روابط محکم‌تر ایجاد می‌کنند.

یک کسب و کار بر پایه روابط و صداقت شکل می‌گیرد. بدون این دو عامل، شما نمی‌توانید به یک تجارت موفق دست پیدا کنید. از هر فرصتی برای ایجاد رابطه با اعضای تیم خود، مشتریان، فروشندگان، رئیس، رئیس رئیس خود و یا دیگر اعضای سازمان خود، استفاده کنید. روابط محکم‌تر، از شما رهبر کارآمدتری خواهد ساخت.

رهبران بزرگ تخصص‌های خود را به کار می‌گیرند.

اکثر رهبران اجرایی، کار خود را از یک مهارت خاص مانند فروش، حسابداری و یا طراحی نرم‌افزار شروع کرده‌اند. بهترین رهبران، وقت زیادی را صرف مهارت‌های فنی و تخصصی خود نموده‌اند و به متخصصین ارزشمندی در حوزه کاری خود تبدیل شده‌اند. بنابراین برای رهبری یک تیم کاری دارای صلاحیت هستند.

رهبران بزرگ نگاه بلندمدت و استراتژیک دارند.

رهبران قوی نگاهی بلند مدت به آینده دارند و به شرایط موجود در زمان حال بسنده نمی‌کنند. آن‌ها ضمن به کارگیری تاکتیک‌های لازم در مواقع مورد نیاز، دیدگاه استراتژیک خود را حفظ کرده و در راستای رسیدن به بهترین آینده ممکن پیش می‌روند.

رهبران بزرگ توسعه و پیشرفت کارمندان خود را می‌خواهند.

رهبران بزرگ در حین توجه به توسعه و پیشرفت مهارت‌های فنی و تخصصی خود، به نیروی کار تحت امر خود نیز توجه کرده و با صرف بودجه به توسعه و پیشرفت مهارت‌های آن‌ها نیز کمک می‌کنند. آن‌ها با نگاهی امیدوار، به دنبال تربیت و آماده‌سازی نسل جدید رهبران بعدی سازمان هستند.

رهبران بزرگ به دنبال نوآوری هستند.

“نوآوری اهرم اصلی برای ایجاد یک اقتصاد رقابتی است.”
این نظریه با موافقت بیش از 92 درصد از 2800 مدیر اجرایی حاضر در Global Innovation Barometer در سال 1391 زیر نظر جنرال الکتریک مواجه شد. توانایی در ایجاد نوآوری یک مهارت کلیدی برای یک رهبر حرفه‌ای است.

نکته اضافه!؛ رهبران بزرگ می‌دانند: قهرمانان خود را با تغییرات وفق می‌دهند.

این روزها، شرکت‌ها تغییرات ناشی از گذر زمان را بسیار سریع‌تر از گذشته احساس می‌کنند و طبیعی است که سازمان‌ها و کارکنان آن‌ها خود را با این تغییرات هماهنگ سازند. رهبران موفق با مشاهده تغییرات شرایط، انعطاف نشان داده و برنامه‌های سازمان خود را در راستای اوضاع جدید هدایت می‌کنند.

zengerfolkman

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

2 نظر برای این مطلب
  1. محمود می‌گوید

    ببینید این حرفه ای نیست که برای شروع هر عنوان هی بگید:
    “رهبران بزرگ” “رهبران بزرگ” “رهبران بزرگ”
    مغز از کلمات تکراری زودتر خسته میشه
    و بهتره قبل هر کدوم از 10 عنوان شماره بگذارید که مثلا طرف راحت با دوستاش در موارد بالا بحث کنه به عنوان مثال بتونه بگه من شماره 3 رو خیلی قبول دارم و با شماره 6 مخالفم
    اصول رو رعایت کنید تا کاربر رغبت کنه بخونه و هیجان داشته باشه که نظر بده

    1. محسن صحافی می‌گوید

      ممنون از پیشنهادتون