کشف تعدادی سیاره جدید شبیه به زمین توسط تلسکوپ فضایی کپلر ناسا

یک کاوش‌گر سیاره طی ماموریتی از اکتشاف 8 سیاره جدید شبیه به زمین خبر داد. کاوش‌گر معروف سیاره‌یاب ناسا، موسوم به سفینه فضایی کپلر بیش از هزار سیاره را مورد بررسی قرار داده است.

9

کشف این 8 سیاره جدید خارج از منظومه شمسی در سه‌شنبه 16 دی ماه 93 اعلام شد. سفینه فضایی کپلر کشف 1004 سیاره را تایید کرده است که تا کنون 2 تای آن‌ها بیشترین شباهت را به زمین داشته‌اند.

در تصویر سازی پائین سیاره‌ای شبیه به زمین در حال چرخش به پیرامون ستاره‌ای در سحابی مشاهده می‌کنید این سیاره یکی از 8 سیاره جدیدی است که به تازگی کشف شده است. هر کدام از این سیاره‌ها در محدوده مشخصی دور ستارگان خود می‌چرخند.

8-planets-goldilocks-zone

طی نشست زمستانی سالانه انجمن فضانوردان امریکا، آن‌ها اعلام کردند که سایز هر کدام از این 8 سیاره جدید، 2.7 مرتبه از زمین کوچکتر است. اما در میان 554 سیاره‌ای که به تازگی اعلام شده‌اند گزینه‌های وسوسه انگیز دیگری نیز وجود دارد.

بنا به گفته “فرگال مولالی” یکی از دانشمندان موسسه SETI (جستجوگر هوش فرازمینی) و عضو مرکز تحقیقاتی ایمز ناسا: “بررسی این کاندیداها توسط کپلر نشان داده است که تا به امروز نزدیک‌ترین شباهت را به سیستم زمین-خورشید دارند و حتی می‌توان ادعا کرد که بیش از پیش به کشف سیاره دوقلوی زمین، نزدیک هستیم.”

8 سیاره جدید کشف شده به وسیله کپلر، نسبتا کوچک بوده و همه آن‌ها به دور ستارگانی کوچک‌تر و سردتر از خورشید می‌چرخند. بسته به روش‌های انتخابی دانشمندان برای محاسبات، می‌توان گفت حداقل 3 سیاره- و یا شاید 8 سیاره- قابل سکونت باشند. دمای این مناطق در حدی است که آب را به شکل مایع، بتوان آنجا یافت.

2 تا از این سیاره‌ها با نام‌های Kepler 438-b و Kepler 442-b مانند زمین تقریبا سنگی هستند. “دوگ کالدول” از موسسه SETI و عضو مرکز تحقیقاتی ایمز می‌گوید: “با استفاده از سفینه فضایی کپلر با افزایش تعداد این سیاره‌های کوچک و قابل سکونت مواجه شده‌ایم. این سیارات پاسخگوی جمعیت مشتاقی است که دوست دارند یک زندگی توام با خطر و هیجان راتجربه کنند.”

دوقلوی زمین

بررسی‌های اخیر کپلر احتمال وجود 554 سیاره دیگر مشابه با زمین را می‌دهد که با توجه به آمار ماموریت‌های فضایی قبلی این تعداد به 4175 سیاره دیگر می‌رسد. از 554 سیاره کاندیدا، 8 تای آن‌ها کوچک بوده و کم‌تر از نصف زمین محسوب می‌شوند و دارای نواحی قابل سکونت هستند.
آنچه ماجرا را هیجان‌انگیزتر می‌کند این است که 6 سیاره از سیاره‌های جدید، به دوره ستارگانی مشابه خورشید می‌چرخند و کپلر تا کنون سیاراتی تا این حد مشابه زمین را مشاهده نکرده بود.

“ناتالی باتالا” از اعضای تحقیقاتی مرکز ایمز می‌گوید: “من بر روی کره ماه هستم. اکنون در حال مشاهده دسته کوچکی از کاندیداهای کوچک در حال چرخش به ستاره‌های خورشیدسان هستیم. این خبر خوبی برای آمارهای کپلر است. همچنین نوید امکان زندگی در خارج از کره زمین را می‌دهد.”
ماموریت کپلر، پیدا کردن سیارات مشابه کره زمین در کهکشان می‌باشد. تاکنون ستاره‌شناسان پیش‌بینی کرده‌اند که 20% از ستارگان خورشیدسان میزبان چرخش سیارات مشابه زمین به دور خود هستند.

کپلر، شکارچی سیاره

با پرتاب تلسکوپ فضایی کپلر در سال 1388، این تلسکوپ فضایی به مدت 4 سال در حال رصد مسیری از آسمان شمال بود که 150000 ستاره در آنجا وجود داشت. جایی که با درخشش دوره‌ای ستاره‌ها مواجه بودیم. گاه گذر سیاره‌ها جلوی نور ستارگان را می‌گرفت و باعث می‌شد تا موقتاً درخشش آن‌ها کمتر به نظر برسد.

Nasa Kepler Spacecraft

در سال 1392، کپلر یک مشکل مکانیکی پیدا کرد و 2 چرخ از کل 4 چرخ خود را از دست داد. لازمه این کار تعمیر کپلر بود تا بتواند دوباره شروع به کار کند. اما دانشمندان به جای تعمیر مستقیم کپلر، با فرستادن فضاپیمای جدید K2، حیاتی دوباره به کپلر بخشیدند. اکنون پنل‌های خورشیدی، انرژی لازم برای حرکت سفینه فضایی را فراهم می‌کنند و پس از آن دانشمندان موفق به کشف سیاره جدید HIP 116454b در دی‌ماه شدند.

یکی از دستاوردهای سیستم‌های سیاره‌ای K2 کشف سیاره‌هایی فراتر از سیاره زمین بود. “اندرو وندربرگ” عضو مرکز اخترفیزیک انستیتوی هاروارد-اسمیتسونیان در نشست انجمن فضانوردان امریکایی اعلام کرد: “در واقع این سیاره‌ها به دور ستاره‌ای نسبتا نزدیک و سرد می‌چرخند. چرخیدن این سیارات به دور ستاره روشن، تحلیل مشاهدات را پیچیده‌تر می‌کند.”

فضانوردان طی ده‌ها سال در تلاش برای کشف اولین سیاره به دور رشته‌ای از ستارگان بودند. این سیاره گازی بزرگ، گرم و مشتری مانند، “51 پگاسی بی” نام گرفت و حدود 20 سال پیش در مهرماه 1373 کشف شد. با این حال طی 4 سال گذشته سیارات زیادی شناخته شدند و همین امر باعث دلگرمی فضانوردان شد.

“دبرا فیشر” از متخصصان شکار سیاره از دانشگاه ییل می‌گوید: “در گذشته به یاد دارم که فضانوردان احساس نگرانی شدیدی می‌کردند. آن‌ها طی چند دهه به دنبال کشف اگزوپلنت‌ها بودند اما به نتیجه‌ای نمی‌رسیدند. بنابراین مجبور بودند که دست خالی برگردند و گمان کنند که هیچ سیاره جدیدی در فضا وجود ندارد.”

در حال حاضر حدود 1800 اگزوپلنت توسط سفینه فضایی کپلر و دیگر ابزارهای مشاهده‌گر کشف شده است. فیشر از این که فرضیه متروکه بودن فضا رد شده است خوشحال است. حال چالش بعدی او بررسی این پرسش بزرگ است:

“اکنون ما می‌دانیم که جهان سرشار از سیاره است. اما قدم بعدی این است که بدانیم، آیا امکان حیات در این سیارات وجود دارد؟”

nationalgeographic

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

9 نظر برای این مطلب
  1. مهم نیست می‌گوید

    عالیه این اخبار مهم

  2. مهران موسوی می‌گوید

    آدم این چیزارو میبینه از ته قلبش بزرگیه خدا رو حس میکنه

  3. رحمان می‌گوید

    خوندن این مطالبهم مثل فیلم سینمایی جالب،جالبه فقط با این طفاوت
    که واقئیه ه ه ه..

  4. ARMIN می‌گوید

    من عاشق این مطلب هام و حاضرم اولین نفر منو بفرستن اونجا خطرات هم برام مهم نیست

  5. اوس تقی بازنشسته می‌گوید

    ‌درمورد. عالم افرینش هرچه ادعامیشود یک طرف وجهت دیگر قول پروردگارعالم است که میفرماید هرلحظه ما جهان را توسعه داده وافرینش توقفی ندارد پس میتوان بگوییم دانشمندان هرچه بگویند صحت دارد که سیاراتی درفضای لایتناهی میتواند وجود داشته باشد واین از قدرت باریتعالی بدورنیست .

  6. فریاله می‌گوید

    میشه بگید فاصله زمین تا سیاره کپلر چقدر هستش؟

    1. رامین می‌گوید

      کپلر سیاره نیست بلکه تلسکوپه

  7. فریال می‌گوید

    وای من عاشق این مطلب ها هستم و اعتقاد هم دارم

  8. اعظم طباطبائی ایرانی می‌گوید

    “بسمه تعالی ”

    تاریخ : 31/1/1394

    باسلام
    احتراما” ، آیا :
    1- خبری که مربوط به کوچک ترشدن کره ماه می باشد صحت دارد ؟ آیا علتی دارد ؟علت آن چیست ؟
    2- آیا سیاهچاله ای که مدتها پیش در مورد سیاره زمین گفته شده است برطرف شده یا هنوز در درون سیاره زمین دیده می شود ؟
    3- آیا در مورد شهابسنگ جدید پروفیس که درسال 2017 به زمین برخورد می کند تدبیری اندیشیده شده است ؟

    ومن ا… التوفیق
    طباطبائی