بررسی پاوربانک B520 اپیسر در فارنت

این روزها داشتن پاوربانک چیز چندان عجیب و غریبی نیست و بیشتر افرادی که در طول روز مدت بیشتری را بیرون از خانه یا محل کار هستند یکی از انها را همراه خود دارند. در واقع رفته‌رفته پاوربانک‌ها به جزئی جدانشدنی از ابزارهای همراه کاربران دستگاه‌های هوشمند مخصوصا تلفن همراه و تبلت تبدیل می‌شوند.

10

با افزایش اندازه صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند و اضافه شدن تبلت‌ها به کاروان دستگاه‌هایی که همراه خود داریم دیگر وقتی باقی نمی‌ماند که هر روز صبح شارژ این دستگاه‌ها را چک کنیم و از داشتن شارژ کافی آنها اطمینان حاصل کنیم. حتی اگر به این گونه کارها روی بیاوریم باز هم هستند روزهاییی که این آمار از دستمان در برود و ما با گوشی یا دستگاهی روبرو شویم که از ما التماس شارژ دارد. امیدوارم به اندازه کافی دلایل شخصی خودم برای همراه داشتن پاور بانک را واضح توضیح داده باشم تا بتوانیم زودتر برویم سراغ اصل مطلب!

Apacer-B520-Power-bank-review-in-Farnet-04

پاوربانک B520 اپیسر با اندازه 135 در 78در 19 میلیمتری خود در همان نگاه اول تعبیر پاوربانک خانواده! را در ذهن من ساخت! اما طراحی این پاوربانک و استفاده از بدنه آلومینیومی یکپارچه به جز دو قسمت بالا و پائین طراحی جذابی به آن داده و کاملا آن را خوشدست کرده است تا به لطف استفاده از باطری‌های داخلی لیتیوم‌پلیمری شاهد وزن مناسب 280 گرمی در آن باشیم که در قیاس با دستگاه‌های رایج بازار و کارایی آنقابل تحمل است.

این پاوربانک 10 هزار میلی‌آمپرساعتی با دو خروجی 2.1 آمپری و 1 آمپری خود هنگامی که آن را به طور کامل شارژ کنید قابلیت شارژ کردن دستگاه شما با سرعت بالا و تا چهار بار شارژ کامل (برای یک دستگاه با اندازه باطری رایج در بازار) را دارد و به طور همزمان می‌تواند دو دستگاه را به طور همزمان شارژ کند. معمولا آمپر بالاتر در شارژ سریعتر دستگاه کمک می‌کند و در باطری‌های بزرگتر از آمپراژ بالاتر بهره می‌برند اما عموما استفاده از آن در گوشی‌های هوشمند با طرفیت باطری پائین توصیه نمی‌شود.

Apacer-B520-Power-bank-review-in-Farnet-02

چرا پاوربانک بزرگ!؟ (شما بخوانید پاوربانک خانواده!)

همین حالا در کیفی که همیشه همراه خود دارم یک پاوربانک معمولی سونی همراه دارم که وزن چندانی دارد و هیچگاه آن را به چشم یک موجود اضافی در میان انبوه وسایلی که همیشه همراه دارم و بالاتر ذکر خیر‌ آنها شد، نمی‌بینم. اما واقعا با برخورداری از پاوربانک‌های کوچکی که می‌توانند حداقل دوبار گوشی هوشمند شما را کاملا شارژ کنند چه نیازی به یک پاوربانک با این ابعاد داریم!

پاوربانک‌های کوچک در کنار بزرگترین مزیت خود که همان کوچک و سبک بودن است معایبی هم دارند. تجربه شخصی من نشان داده که به طور کل تاکنون در مدت استفاده از این پاوربانک نهایتا همان یک بار شارژ در مواقع بحرانی به کار من آمده و معمولا تا مرتبه بعدی که وقت استفاده از این پاوربانک رسیده به دلیل گذشت زمان دیگر رمقی در ان برای شارژ کردن باقی نمانده و باید دوباره آن را به شارژ می‌زدم این یعنی اینکه تقریبا می‌توان تنها به یک بار شارژ پاوربانک‌های کوچک دل بست مگر اینکه شارژ آن را نیز هر روز در کنار سایر دستگاه‌های خود چک کنید!

مشکل یعدی در قیاس با پاوربانک‌های بزرگ این است که پاوربانک‌های کوچک معمولا یک درگاه ورودی (برای شارژ کردن) و یک درگاه خروجی برای شارژ کردن دارند و اگر به طور همزمان بخواهید دو دستگاه را با آن شارژ کنید امکان‌پذیر نخواهد بود و این دقیقا نکته‌ایست که باعث می‌شود تعبیر خانواده برای آن منطقی به نظر برسد و اینکه بتوانید در مواقعی دو دستگاه همراه خود را به صورت همرمان با آن شارژ کنید و با وجود شارژ کامل هر دو دستگاه دو مرتبه دیگر هم برای شارژ کردن انرژی در آن باقی بگذارید. این موضوع می‌تواند این پاوربانک‌ها را به دستگاهی مناسب جهت همراهی در مسافرت‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت تبدیل کند.

بررسی فنی دستگاه

بر روی پاوربانک B520 اپیسر چهار چراغ کنار هم دیده می‌شود که در مواقع شارژ شدن پاوربانک به ترتیب روشن می‌شوند و در سایر اوقات روشن شدن تمام انها بیانگر شارژ بودن کامل پاوربانک و خاموش شدن آنها به ترتیب به معنای کاهش شارژ پاوربانک است. در قسمت پائینی دستگاه شاهد دو درگاه خروجی 2.1 آمپری و 1 آمپری هستیم که بالاتر نحوه درست استفاده از آنها را توضیح دادیم. درست در نقط وسط قسمت پائین بدنه دکمه خاموش و روشن کردن دستگاه در بالای درگاه ورودی میکرو یو.اس.بی (برای شارژ کردن پاوربانک) را شاهد هستیم.

  Apacer-B520-Power-bank-review-in-Farnet-03

در پاوربانک‌های رایج استفاده از دکمه خاموش و روشن کردن دستگاه چندان رایج نیست (حداقل تجربه‌ای از آن نداشتم!)‌ و معمولا با اتصال کابل همراه دستگاه به صورت خودکار شارژ می‌شود اگرچه در آن روش با فراموش شدن جدا کردن کابل اتصال، باطری پاوربانک خالی خواهد شد اما فلسفه استفاده از دکمه روشن و خاموش کردن با توجه به امکان استهلاک دکمه و وجود روش‌های معمول قبلی کمی عجیب به نظر می‌رسد. به همراه دستگاه یک کابل اتصال کوتاه ده سانتیمتری دیده می‌شود که اندازه کوتاه آن در هنگام شارژ مخصوصا زمانی که در هنگام شارژ در حال کار کردن با آن هستید دردسرساز است و با وجود دو درگاه خروجی شارژ همراه داشتن دو کابل منطقی‌تر به نظر می‌رسد. در داخل جعبه دستگاه چیزی جز پاوربانک، یک کابل اتصال کوتاه و دفترچه راهنما دیده نمی‌شود.

زمان شارژ شدن و شارژ کردن!

در وب‌سایت اپیسرو در بخش مشخصات فنی این پاوربانک، مدت زمان شارژ شدن کامل آن با برق شهری 7 ساعت و با درگاه خروجی یو اس بی مثلا رایانه شما 28 ساعت اعلام شده است. ما این موضوع را با برقشهری آزمودیم و نتیجه مقدار بسیار کمی تفاوت داشت و شارژ کامل پاوربانک تقریبا هفت ساعت و 20 دقیقه طول کشید که با توجه به کاملا خالی بودن آن این میزان تفاوت کاملا طبیعی است.

اپیسر مدت زمان دشارژ کامل دستگاه با شارژ مداوم دستگاه‌های مختلف را 7 ساعت اعلام کرده اما اعلام نشده که منظور استفاده از هر دو درگاه خروجی به صورت همزمان است یا خیر! در بررسی ما از این پاوربانک برای شارژ کامل یک گوشی اچ‌تی‌سی وان M8 و یک آیفون 6 پلاس بهره بردیم. گوشی اچ‌تی‌سی وان با باطری 2600 میلی‌آمپرساعتی با بهره‌گیری از درگاه 2.1 آمپری این پاوربنک در مدت زمان کمتر از سه ساعت شارژ کامل شد.

این موضوع با شارژ همزمان یک گوشی گلکسی اس 5 با باتری 2800 میلی‌امپرساعتی در درگاه 1 آمپری دیگر صورت گرفت که طبیعتا زمان بیشتری را به خود دید و 4 ساعت شارژ آن به طول انجامید. پس از شارژ این دو دستگاه همچنان دو چراغ دستگاه کاملا روشن بود و حتی چراغ سوم دستگاه در پایان شارژ گلکسی اس 5 خاموش شد. این عملکرد برای یک پاوربانک با این میزان ظرفیت عملکرد کاملا قابل انتظار، طبیعی و مناسبی است.

Apacer-B520-Power-bank-review-in-Farnet-01

جمع‌بندی

نیازی به توضیح دوباره در خصوص مزایای استفاده از پاوربانک نیست. پاوربانک B520 اپیسر با وجود برخورداری از ابعادی بزرگتر از یک پاوربانک معمولی با بدنه آلومینیومی و وزن پائین خود می‌تواند همراه مناسبی برای شما مخصوصا زمانی که احتمال دور ماندن بیشتری از یک منبع برق را می‌دهید باشد. سفر مناسبترین مثال برای این موضوع است. دستگاه از طراحی مناسبی برخوردار است اما اگرچه بدنه آلومینیومی ان چندان با اثرانگشت شما سازگاری ندارد و ردی بر روی ان باقی نمی‌ماند اما اگر چندان به نگهداری مناسب از ان پایبند نباشید شاهد خط و خش بر روی آن خواهید بود. به طور کل کنار امدن با این پاور بانک 280 گرمی کار چندان سختی نیست و می‌تواند مخصوصا پس از بحران انرژی که مکن است برای شما هم پیش بیاید تازه به نعمت وجود آن پی ببرید.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

10 نظر برای این مطلب
  1. vahidkordi می‌گوید

    ببخشید قیمتش چنده?

    1. محسن صحافی می‌گوید

      حول و حوش 170 هزار تومان (شهریور ماه 1394)

  2. رضا می‌گوید

    سلام میخواستم ببینم اگه پاور b520را شارژ کامل بکنیم و مدت زیادی مثلا یک ماه استفاده نکنیم مشکلی واسش پیش میاد
    ممنون از اطلاع رسانی خوبتون

    1. محسن صحافی می‌گوید

      سلام دوست عزیز
      تمام پاور بانک ها عمر ماندگاری شارژ محدودی دارن شاید در حد چند روز.
      در واقع بعد از یک ماه شارژی باقی نمی مونه و با یک پاور بانک خالی روبرو میشید.

  3. saeed می‌گوید

    قیمتش چقدره حدودا ؟ (داخل ایران)

  4. بهزاد می‌گوید

    اگه یک طرف این پاور بانکها رو یک صفحه خورشیدی قرار بدن تا همینجوری کم کم خودش شارژ بشه خیلی خوبه. مخصوصاً اگه توی سفر باشی !

  5. محمدرضا هنردار می‌گوید

    به نظر که عالی میاد.فقط یه سوال داشتم که این پاور بانک مثل باقی محصولات اپیسر با گارانتی داده پرداز متین هست؟چون برند انحصاری این شرکت هست .و از کجا میشه تهیه کرد؟

    1. حسن هرگلی می‌گوید

      بله گارانتیش داده پرداز متین برای تهیه اون هم می تونی از سابت خود این شرکت بپرسی که تو شهر شما نماینده فروششون کجاست . آدرس سایت http://www.matin.ir

  6. JALILSAJJADI می‌گوید

    در مورد توضیحات این پاور بانک یکی از مطالب که فکر کنم مهمه و بهش توجه نشده داشتن گاراتی کالا است. دوستان کسی در مورد گارانتی این محصول چیزی میدونه؟؟

    1. مهرداد می‌گوید

      گارانتیش داده پرداز متینه.. من یکی خریدم البته 5000 میلی امپرش رو.. فقط یچیزی که هنوز خودم بهش نرسیدم اینه اگر از شارژش استفاده نکنیم چند روز ذخیره می کنه تو خودش و نگه میداره!