بیت‌تورنت در حال کار بر روی یک مرورگر همتا به همتا (Peer-to-Peer)

بیت‌تورنت، بعد از ارائه سرویس‌های جدید «سینک» و «باندل»، اکنون قصد آزمایش تکنولوژی خود در زمینه‌ای دیگر را دارد؛ مرورگر شبکه

4

پیش از این درباره «بیت‌تورنت» و نحوه کار آن در مقاله‌ای مفصل صحبت کردیم. همانطور که گفتیم، اساس کار بیت‌تورنت بر مبنای اتصال کاربران به یکدیگر و گرفتن دیتا از هم، به جای گرفتن دیتا از سرور مرکزی است. اکنون بیت‌تورنت، با آغاز یک پروژه آزمایشی، قصد دارد از همین سیستم به عنوان یک مرورگر استفاده کند.

آنطور که در وبلاگ بیت‌تورنت آمده است، دارندگان این مرورگر، به جای اینکه اطلاعات یک وبسایت را از سرور آن دریافت کنند، از یکی از افرادی که اطلاعات سایت را در مرورگر خود دارد دریافت می‌کنند. در واقع اطلاعات تغییر نکرده‌ی وبسایت، بین کاربران این مرورگر دست به دست می‌شود و تنها اطلاعات جدید از سرور سایت دریافت می‌شود و آن هم تنها برای یکی از کاربران مرورگر!

این سیستم عجیب و جالب که «مائلستروم» (Maelstrom) نام‌گذاری شده‌است، در صورت راه‌اندازی قطعاً باعث اتفاقات بزرگی خواهد شد. همانطوری که در وب‌سایت بیت‌تورنت آمده، این اتفاق باعث می‌شود ترافیک بازدید از روی سرور سایت برداشته شده و سرعت دسترسی به سایت بالا رود. علاوه بر این همین مساله باعث می‌شود که سایت به دلیل ترافیک بالا از دسترس خارج نشود.

بیت‌تورنت اضافه کرده است که از این طریق دیگر سایت‌ها نمی‌توانند از اطلاعات خصوصی شما سوء‌استفاده کنند. بدین ترتیب در صورت شروع به کار این مرورگر، دکان‌های بسیاری تخته می‌شود.

به عنوان مثال دیگر هیچ آمار حقیقی‌ای نمی‌توان از تعداد بازدید یک سایت بدست آورد و حداقل در ایران بازی تبلیغاتی با آمار «الکسا» جمع می‌شود. باید اضافه کنم که همانطور که پیش‌تر گفته شد، این اشتراک گذاری فایل، به هیچ‌وجه نا امن نبوده و هیچ‌یک از کاربران توانایی دسترسی به دیگر اطلاعت کاربران دیگر ندارد.

نکته‌ای که شاید برای ما ایرانی‌ها جذاب‌تر باشد این است که احتمالاً این مرورگر در مقابل فیلترینگ هم مقاوم است، البته این تنها گمانه‌زنی فارنت است! بیت‌تورنت در مورد درآمد زایی این مرورگر هنوز حرفی به میان نیاورده است. در صورت علاقمندی می‌توانید از اینجا برای شرکت در این پروژه آزمایشی ثبت‌نام کنید و جزو اولین کسانی باشید که به این شبکه پیوسته‌اند.

bittorrent

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

4 نظر برای این مطلب
  1. Ali می‌گوید

    فیلترینگ رو خوب اومدی :)

  2. EhsanMody می‌گوید

    ایده خوبیه، اگر عملی بشه برای ما ایرانیا خیلی خوب میشه، البته ممکنه فیلتر بشه :)

    1. افشین می‌گوید

      مرورگر رو که دانلود کنی، دیگه بقیه کارهاش فیلتر پذیر نیست! مثل همین بیت‌تورنتی که باهاش دانلود می‌کنیم! اصلاً کسی نمی‌تونه بفهمه که شما داری چه سایتی می‌ری، پس عملاً فیلترش هم غیرممکنه!

  3. همایون می‌گوید

    ممنون، اسم نویسی کردم.