بلوغ یک پرچمدار؛ تکامل آیفون اپل از 2007 تا 2014

چه از این گوشی هوشمند خوشمان بیاید و چه نه باید بپذیریم که آیفون به‌طور غیرقابل انکاری صنعت تولید گوشی‌های هوشمند را در یک دهه گذشته تغییر داده است. طبق آخرین آمار تا ماه‌های اولیه سال ۲۰۱۴، اپل توانسته حدود ۵۰۰ میلیون از این دستگاه را در سراسر جهان به فروش برساند. از سال ۲۰۰۷ که اولین نسل آیفون به بازار عرضه شد، شرکت سازنده هرساله سعی کرده حداقل یک مدل جدید آن را به بازار بفرستد.

0

با یک حساب سرانگشتی می‌توان تخمین زد که اپل تا کنون حدود ۱۰ مدل از آیفون را به بازار عرضه کرده؛ گرچه در بعضی از مدل‌ها که بیشتر با پسوند اس عرضه شده‌اند نمی‌توان تغییرات محسوسی نسبت به نسل قبلی یافت، اما کمک کردند تا هدف اصلی اپل یعنی حضور متداوم در بازار به نتیجه برسد. محصولاتی که همگی برای پیشرفت با شعارهای وارد بازار شدند.

جالب است که بدانید، اپل هر آیفون را با شعار خاصی راهی بازار کرده است که متناسب با امکانات آن مدل انتخاب شده‌. ما در این مطلب قصد داریم مرور مختصری بر تکامل آیفون از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۴ داشته باشیم.

اولین نسل از آیفون: انقلابی در صنعت گوشی‎های هوشمند

Apple-iPhone-

اولین آیفون تنها چند ماه پس از معرفی رسمی آن توسط استیو جابز در ۹ ژانویه ۲۰۰۷ به دست علاقه‌مندان رسید. دو شعار اصلی برای عرضه این محصول از سوی اپل انتخاب شده بود که عبارت‌اند از “اپل انقلابی در صنعت تلفن سازی به پار کرده است” و “این تنها شروع راه است”. اولین نسل آیفون حتی ابتدایی‌ترین امکانات گوشی‌های هوشمند امروزی همانند پشتیبانی از نسل سوم شبکه مخابراتی و GPS برخوردار نبود.

آیفون 3 جی: چیزی که منتظر آن بودید

Apple-iPhone-3G-

 

همان‌گونه که انتظار می‌رفت اپل در این نسل از آیفون، کاستی‌هایی همچون پشتیبانی از نسل سوم شبکه مخابراتی و سیستم موقعیت‌یاب جهانی “GPS” را برطرف کرد. از مشخصات سخت‌افزاری آیفون ۳جی می‌توان به پردازنده‌ای ۴۱۲ مگاهرتزی، رم ۱۲۸ مگابایتی و دارا بودن دوربین ۲ مگا پیکسلی اشاره کرد. شعارهای این نسل از آیفون عبارت‌اند از “چیزی که منتظر آن بودید” و “قلب گوشی‌های همراه با آیفون به تپش درآمد”.

 

آیفون 3 جی اس: سریع ترین نسخه

Apple-iPhone-3GS-3

نسل سوم آیفون در ژوئن سال ۲۰۰۹ میلادی معرفی شد.

آیفون ۳ جی اس تغییرات چشمگیری نسبت به نسل قبلی نکرده بود و از جمله ویژگی‌های سخت‌افزاری آن می‌توان به پردازنده ۶۰۰ مگاهرتزی، رم ۲۵۶ مگابایتی و دوربین ۳ مگا پیکسلی با قابلیت ضبط فیلم اشاره کرد. شاید تنها نکته مثبت آیفون ۳ جی اس نسبت به آیفون ۳ جی ، ظرفیت ذخیره‌سازی داخلی ۳۲ گیگابایتی آن بود.

 

آیفون 4 : تغییراتی چشمگیر

Apple-iPhone-4-0

نسل چهارم آیفون یک سال پس از معرفی آیفون ۳ جی اس، در  ژوئن سال ۲۰۱۰ رونمایی شد.

آیفون ۴ بسیار باریک‌تر از نسل قبلی خود شده بود و تنها  ۹٫۳ میلی‌متر ضخامت داشت، در صورتی که این ضخامت در آیفون ۳ جی اس ۱۲٫۳ میلی‌متر بود. تا پیش از این در آیفون از صفحه نمایشگرهای مرسوم در بازار استفاده می‌شد، اما برای اولین در آیفون ۴ از صفحه‌نمایش ۳٫۵ اینچی ریتانا به کار گرفته شد که رزولوشنی در حدود  ۹۶۰ در ۶۴۰ پیکسل و چگالی تصویر ۳۲۶ پیکسل در هر اینچ داشت. این رقم بالاترین چگالی پیکسلی بین تلفن‌های همراه آن زمان محسوب می‌شد.

از دیگر پیشرفت‌های سخت‌افزاری آیفون ۴ می‌توان به استفاده از پردازنده A4 اپل با فرکانس کار ۱ گیگاهرتز، رم ۵۱۲ مگابایتی، دوربین اصلی با کیفیت  ۵ مگا پیکسل و دوربین جلو با کیفیت VGA اشاره کرد.

اپل برای آیفون ۴  به دنبال یک شعار بزرگ می‌گشت و سرانجام “این محصول همه چیز را تغییر می‌دهد” را برای آن برگزید.
شاید این نکته را تا به امروز نمی‌دانستید، اما بدنه فلزی آیفون ۴ نقش آنتن آن را بازی می‌کرد، به همین دلیل در محیط‌های بیش از حد بسته، به اختلالات آنتن دهی دچار می‌شد.

 

آیفون 4 اس : شگفت‌انگیزترین محصول

iPhone-4s-2011

برخلاف تصور عمومی که منتظر آیفون ۵ بودند، این نسل از آیفون با نام ۴ اس در اوایل اکتبر ۲۰۱۱ توسط تیم کوک و یک روز قبل از فوت استیو جابز معرفی گردید.

آیفون ۴ اس از نظر ظاهری دقیقاً شبیه آیفون ۴ بود، اما سخت‌افزار آن شاهد تغییرات زیادی بود که از جمله آن‌ها می‌توان به استفاده از پردازنده دو هسته‌ای A5 اپل، ۱ گیگابایت رم، دوربین قدرتمند ۸ مگا پیکسلی با توانایی فیلم‌برداری  با کیفیت 1080p و حافظه ذخیره‌سازی داخلی ۶۴ گیگابایت اشاره کرد.
اپل در مراسم رونمایی از آیفون ۴ اس، دستیار صوتی “سیری” را نیز معرفی کرد که در آن زمان یک خلاقیت بزرگ محسوب می‌گردید. همان‌گونه که گفته شد، آیفون ۴ اس شعار “شگفت‌انگیزترین آیفون” را یدک می‌کشید.

 

آیفون 5: بزرگترین آیفون

Apple-iPhone-5

اپل از آیفون ۵ در سپتامبر سال ۲۰۱۲ رونمایی کرد.

شاید اصلی‌ترین تغییر این نسل از آیفون، افزایش طول صفحه‌نمایش آن از ۳٫۵ اینچی به ۴ اینچی با رزولوشن ۶۴۰ در ۱۱۳۶ پیکسل و نسبت ابعاد ۱۹:۶ بود.
اپل باز هم از ضخامت آیفون در این نسل کاست، به طوری که آیفون ۵ تنها  ۸ میلی‌متر پهنا داشت. در این نسل از آیفون ویژگی پشتیبانی از نسل چهارم شبکه مخابراتی افزوده شد و از جمله سخت‌افزار آن می‌توان به پردازنده دو هسته‌ای A6 اپل با فرکانس کار ۱٫۳ گیگاهرتز، ۱ گیگابایت رم، دوربین اصلی ۸ مگا پیکسلی با قابلیت فیلم‌برداری 1080p با سرعت ۳۰ فریم و دوربین جلو ۱٫۲ مگا پیکسلی اشاره کرد.

همان‌طور که انتظار می‌رفت آیفون ۵ با شعار ” بزرگ‌ترین آیفون” روانه بزار شد.

 

آیفون 5 اس: اندیشیدن به آینده

iPhone-5s-2013

آیفون ۵ اس طبق روال در پیش گرفته اپل، پس از آیفون ۵ در سپتامبر سال ۲۰۱۳ معرفی شد.

نقطه اتکای این محصول به‌کارگیری حس‌گر حسگر اثرانگشت یا تاچ آی‌دی به شمار می‌آمد که به‌طور هوشمندانه‌ای با دکه هوم ادغام گردیده بود.
از سایر ویژگی‌های این نسخه می‌توان به فلاش دوگانه LED، پردازنده قدرتمند و دو هسته‌ای A7 اپل که عنوان اولین پردازنده ۶۴ بیتی موبایلی را از آن خود کرد، اشاره کرد.

 

آیفون 5 سی: رنگارنگ

iPhone-5c-2013

اما آیفون ۵ اس تنها محصولی نبود که در  سپتامبر سال ۲۰۱۳ معرفی شد، زیرا اپل در آن مراسم از نسخه مقرون به‌صرفه آیفون نیز با نام ۵ سی پرده برداشت.

تمرکز آیفون ۵ سی بر روی کاهش قیمت برای خریدار بود و در آن به جای بکار گیری از بدنه فلزی از پلی کربنات استفاده شد. آیفون ۵ سی با شعار “رنگارنگ” در رنگ‌های مختلفی همچون آبی، صورتی، زرد، سبز و سفید و بدون داشتن تاچ آی‌دی و بهره بردن از پردازنده قدمی A6 اپل راهی بازار شد.

 

آیفون های 6 و 6 پلاس : قوی ترین ها

iPhone-6-iPhone-6-Plus-2014

آخرین نسل آیفون نیز در سپتامبر سال جاری معرفی گردید.
هرکدام از تلفن‌های هوشمند آیفون ۶ و ۶ پلاس با ترسیم مسیر حرکت آینده کمپانی اپل، راهی بازار شدند. آیفون ۶ با صفحه‌نمایشی ۴٫۷ اینچی و وضوح ۷۵۰ در ۱۳۳۴ پیکسل و برادر بزرگ‌ترش با صفحه‌نمایش ۵٫۵ اینچی و البته رزولوشن ۱۰۸۰ در ۱۹۲۰ پیکسل عرضه شدند.

هر دو محصول از پردازنده قدرتمند اپل یعنی A8 بهره می‌برند که بر روی فرکانس  ۱٫۴ گیگاهرتز تنظیم شده بود. به این مشخصات باید ۱ گیگابایت رم، ۱۲۸ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی داخلی و دوربین بهینه‌شده ۸ مگا پیکسلی را اضافه کرد.

شاید اصرار اپل مبنی بر کاهش ضخامت آیفون‌های جدید به ۷٫۱ میلی‌متر، باعث بروز فاجعه خم شدن آیفون ۶ پلاس شد که مدت‌ها نقل محافل فناوری گردید، اما اپل به‌صورت رسمی به این اتفاق که در رسانه‌های خبری به BendGate معروف شده بود واکنش نشان داد و عنوان کرد که تنها چند مورد آیفون ۶ پلاس در شرایط عادی به این مشکل دچار شده است.

 

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.