رالف بایر پدر بازی‌های ویدئویی در سن ۹۲ سالگی درگذشت

خالق اولین کنسول خانگی در سن 92 سالگی در منزلش در شهر منچستر ایالت همپشایر در آمریکا درگذشت.

2

رالف بائر (Ralph H. Baer) بزرگ‎مردی که ملقب به پدر بازی‎های ویدیویی بود، در سن 92 سالگی درگذشت. این شخصیت بزرگ در 8 مارچ 1922 (17 اسفند 1300) در آلمان به دنیا آمد. وی اولین کنسول بازی خانگی را در اواخر دهه‎ی 60 اختراع کرد و آن را “جعبه‎ی قهوه‎ای” (Brown Box) نامید.

Maldar-Brown Box

 بعدها که مجوز طراحی را گرفت، با نام Magnavox Odyssey به بازارهای جهانی عرضه کرد.

Maldar-Magnavox Odyssey

عملکرد کلی این کنسول همانند کنسول‎های امروزی بود: کامپیوتری در یک جعبه که توسط کنترلرها (دسته‎های بازی) کار می‎کرد و برای نشان دادن تصویر به تلویزیون متصل می‎شد. وی نیز یک کنترلر تفنگی شکل به نام “تفنگ نوری” (Light Gun) ساخته بود که به همراه یک بازی تیراندازی عرضه شد. باور بر این است که این تفنگ نوری، اولین ابزار جانبی بازی (Video Game Peripheral) بود.

Maldar-Light Gun

بعدها بائر دستگاه بازی الکترونیکی Simon را نیز طراحی کرد که هنوز هم تولید می‎شود و در دسترس است. این دستگاه از چهار دکمه‎ی رنگی تشکیل شده (البته مدل‎هایی با دکمه‎های بیشتر نیز عرضه شده است) که وقتی فشار داده شوند و یا توسط خود دستگاه فعال شوند، یک تن و صدای خاص پخش می‎کنند. روش بازی بدین صورت است که در دور اول، دو یا سه عدد از این دکمه‎ها به نوبت، روشن می‎شوند و پس از آن به کاربر زمانی داده می‎شود تا بتواند به همان ترتیبی که روشن شده بودند، دکمه‎ها را فشار دهد. بدین ترتیب در هر دور، تعداد دفعات روشن‎شدن دکمه‎ها بیشتر می‎شود.

Maldar-Simon

روش این بازی همانند بازی آرکید شناخته نشده‎ی Touch Me آتاری در سال 1974 بود. با این تفاوت که نسخه‎ی آتاری دارای دکمه‎های مشکی بود و صدای تولید شده نیز خشن و دل‎خراش بود (البته بعداً آتاری نسخه‎ی قابل حملی ارائه داد که دارای دکمه‎های رنگی بود).

Maldar-Touch Me Maldar-Touch Me 2

در مجموع 27 بازی برای کنسول Magnavox بصورت 12 کارتریج عرضه شد.

رالف بائر در سال 2006 مفتخر به دریافت مدال ملی تکنولوژی از دستان رئیس جمهور وقت، جورج دبلیو بوش شد. همچنین در سال 2008 وی موفق به دریافت جایزه‎ی پایونیر (Pioneer Award) در مراسم جوایز انتخاب توسعه‌دهندگان بازی (Game Developers’ Choice Awards) شد.

Maldar-bush

رالف بائر نقطه‎ی شروع کنسول‎های بازی بود. بسیاری از تکنولوژهای امروزی مدیون افکار و ایده‎های رالف بائر هستند.

The VERGE GAMASUTRA

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

2 نظر برای این مطلب
  1. پوریا داداشی می‌گوید

    مرسی اقا رامین گل و استاد گرامی

  2. Qq می‌گوید

    روحشان شاد. ممنون آقای رالف بایر >3