10 رویداد عجیب در فیلم‌های سینمایی که بعدها به واقعیت تبدیل شدند!

شاید در نگاه اول دنیای فیلم‌های سینمایی و حتی هالیوود، مبرا از تکنولوژی‌هایی نظیر هک و نفوذغیرقانونی باشند اما موارد زیادی وجود دارند که وقایع و رویدادهای موجود در فیلم‌های سینمایی که در نگاه اول خنده‌دار به نظر می‌رسند به واقعیت مبدل شده‌اند. با فارنت همراه باشید تا به تعدادی از این وقایع که اکنون آنچنان عجیب نمی‌نمایند و حتی به تیترهای خبری روزانه تبدیل می‌شوند بپردازیم!

0

جاسوسی NSA از دیگران

یکی از قدیمی‌ترین تم‌های موجود در فیلم‌ها، دولت‌هایی هستند که همه‌چیز را می‌دانند و همه را می‌بینند. اگر قهرمان فیلم‌ها اطلاعاتی از سوژه مورد نظر نیاز داشته باشند می‌توانند به راحتی و در کم‌ترین زمان ممکن به حجم نامحدودی از اطلاعات دسترسی داشته‌باشند و به راحتی مجرمان را شناسایی کنند، افراد در ارتباط با وی را بیابند و به رد‌یابی آن‌ها اقدام کنند.

nsa

NSA و دیگر سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای مختلف امروزه به مانیتورینگ ترافیک اینترنتی و گوشی‌های همراه می‌پردازند و پایگاه‌های اطلاعاتی عظیمی را برای استفاده ایجاد کرده‌اند. نکته جالب اینکه حتی سیمپسون‌ها نیز در فیلم خود به این واقعیت اشاره می‌کنند!

ردگیری موقعیت مکانی

با مشخص‌کردن و رهگیری میزان قدرت سیگنال‌ها بین سه دکل مخابراتی هم‌جوار می‌توان به راحتی گوشی‌های هوشمند را ردیابی کرد اما دولت‌های مختلف از این نیز فراتر رفته و با تعبیه دکل‌های مخابراتی جعلی در مناطق روستایی و حومه شهری و حتی هواپیماهای کوچک، در ارتباط میان گوشی هوشمند مظنون با دکل مخابراتی واقعی تداخل ایجاد می‌کنند تا مکان دقیق شخص را مشخص کنند.

track location

بارها و بارها دیده‌ایم که قهرمان فیلم‌ها سوار بر هواپیما از یک منطقه حومه شهر عبور می‌کند و با نگاه به نقشه موقعیت مظنونین را رهگیری می‌کند، این دقیقا همانند واقعیتی است که در بالا به آن اشاره کردیم.

نفوذ به وب‌کم‌ها

وب‌کم‌ها به همان اندازه که پرفایده هستند، می‌توانند ترسناک باشند. این دستگاه‌ها به عنوان ابزاری برای ورود بدون اجازه نفوذگران به حریم خصوصی شما شناخته می‌شوند.

webcam

نفوذگران از ابزارهای دسترسی از راه‌دور یا همان RAT برای جاسوسی از افراد بهره می‌برند. سایت‌های غیرقانونی نیز بعضا اقدام به انتشار تصاویر گرفته شده از وب‌کم‌ها می‌کنند.

نفوذ به چراغ‌های راهنمایی و دوربین‌ها

درنظر بگیرید که قهرمان داستان در حال تعقیب یک مجرم است. قهرمان فیلم از توانایی‌های خود استفاده کرده و با استفاده از دوربین‌های ترافیکی مکان مجرم را شناسایی و با سبز و قرمز کردن چراغ‌ها وی را به دام می اندازد.

traffic lights

حتی در فیلم‌هایی مانند شغل ایتالیایی، نفوذگران از این قابلیت برای قرمز کردن چراغ‌ها و ایجاد ترافیک بهره می‌بردند. تحقیقات محققان نشان می‌دهد چراغ‌های راهنمایی زیادی در سراسر دنیا وجود دارند که به شبکه‌های وای‌فای بدون رمز و یا با رمز‌های پیش‌فرض متصل شده‌اند و در معرض نفوذ قرار دارند.

بازار خرید و فروش‌های غیرقانونی

قسمتی در اینترنت وجود دارد که محل دادوستد مجرمان! است. در این قسمت می‌توانید با پرداخت پول هرچیزی را به طور غیرقانونی خریداری کنید. داروهای غیرقانونی، کارت‌های اعتباری سرقت شده، مدارک شنایی غیرمجاز، همه و همه مواردی هستند که از طریق اینترنت قابل استحصالند.

drug

سرویس‌هایی مانند بیت‌کوین نیز می‌توانند در پرداخت‌هایی از سوی افراد ناشناس و یا با هویت جعلی استفاده شوند.

نفوذ به دوربین‌ها و سیستم‌های امنیتی

قهرمان فیلم ما و حتی یک فرد بزهکار قصد دارد به رصد یک مکان امنیتی بپردازد. برای نیل به این هدف وی سیستم‌ها و دوربین‌های امنیتی را هک کرده و به ورود غیرقانونی اقدام می‌کند.

security camera

اکثر دوربین‌های امنیتی و حتی سرویس‌های امنیتی خود از ضعف امنیتی رنج می‌برند و امکان نفوذ را برای افراد فراهم می‌کنند. سیستم‌های امنیتی نیز از ضعفی برخوردارند که امکان خاموش کردن و یا غیرفعال کردن آن‌ها را ممکن می‌سازد.

نفوذ به خودپردازها و دریافت وجه نقد

خودپردازها به عنوان یک هدف عالی برای نفوذ مدنظر قرار می‌گیرند. اگر شخصی به وجه نقد نیاز داشته باشد به راحتی می‌تواند به خودپردازها دسترسی داشته باشد.

atm

اگرچه این خودپردازها نظیر آنچه در فیلم‌ها مشاهده می‌کنید وجه نقد را به هوا پرتاب نمی‌کنند اما روش‌های زیادی وجود دارند که مجرمان برای نفوذ غیرقانونی به این سیستم‌ها و حتی نفوذ مستقیم به نرم‌افزار این خودپردازها از آن‌ها بهره می‌گیرند.

راه‌های فرار در پروتکل‌های رمزگذاری

دولت‌ها همواره از ابزارهای پیشرفته و یا بهتر است بگوییم درب پشتی بهره می‌برند که نمونه آن‌ را می‌توان در رمزگذاری پیشرفته اطلاعات مشاهده کرد. در فیلم‌های سینمایی بارها و بارها شنیده‌ایم که پس از اعتراف نکردن مالک دستگاه‌های حاوی اطلاعات محرمانه، عملیات رمزیابی آغاز و نتیجه می‌دهد.

backdoors

بنیادهایی مانند NSA با قراردادهایی هنگفت دست به خریداری روش‌های پیچیده رمزگذاری و رمزگشایی می‌زنند تا یک قدم از نفوذگران پیش باشند. سیستم رمزگذاری پیش‌فرض ویندوز 8.1 نیز از روشی برای ارسال کلید ریکاوری به مایکروسافت استفاده می‌کند که دولت‌ها می توانند از این قابلیت نیز برای دستیابی به اطلاعات بهره ببرند.

نفوذ به کلیدهای کارتی هتل‌ها

در فیلم‌ها بارها و بارها مشاهده کرده‌ایم که شخصی با سروکله زدن با سیم‌ها و قفل، نهایتا درب اتاق هتل‌های مجهز به سیستم کلیدهای کارتی را باز می‌کند و وارد آن اتاق می‌شود. با استفاده از سخت‌افزارهای ارزان‌قیمت، اکنون می توان به راحتی به سیستم‌رمزگذاری این دستگاه‌ها نفوذ کرد و وارد اتاق شد.

key cards

Onity، شرکت تولید کننده این قفل‌ها درپوش‌هایی را برای جازدن بر روی پورت‌ها و پیچ‌هایی را که بازکردن آن‌ها سخت می‌باشد در اختیار هتل‌ها قرار می دهد تا از آن برای کاهش سرعت فرد نفوذگر استفاده گردد اما هتل‌ها به علت هزینه بالا از این روش استقبال نکرده و همین مسئله باعث شده اکثر این قفل‌ها در معرض نفوذ قرارگیرند.

گذرواژه‌هایی که به راحتی حدس زده می‌شوند

گذرواژه‌ها یکی از پایه‌های ثابت فیلم‌های رمزآلود! هستند. شخص باهوشی روبروی رایانه می‌نشیند و اقدام به حدس‌زدن یک گذرواژه می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهند همچنان گذرواژه‌های ضعیف زیادی از سوی کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرند که نام فرزند، حیوان خانگی، تاریخ تولد همسر و دیگر اطلاعاتی است که حدس زدن را نه چندان دشوار خواهد کرد.

password

با دسترسی به لیست گذرواژه‌های متداول نیز اشخاص می‌توانند لیستی از گزینه‌های ممکن گذرواژه‌ها را در اختیار داشته باشند.

نهایتا این لیست می‌تواند شامل موارد دیگری نیز باشد اما آنچه مسلم است، اکثر افراد بیش از آنچه که باید به قابلیت‌های امنیتی تکنولوژی‌های جدید اعتماد می‌کنند.

Howtogeek

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.