آیا قانون کپی‌رایت در آینده مانع از تعمیر خودرو شما توسط خودتان خواهد شد!؟

آیا آخر این هفته قصد تعمیر یا اعمال تغییراتی در خودروی خود را دارید؟ در آینده نزدیک احتمالا باید ابتدا با یک وکیل آشنا با قوانین کپی‎رایت مشورت کنید!

2

درحالی‌که به‌کارگیری کامپیوترها و ابزارهای کامپیوتری بر روی ماشین‎ها در حال توسعه و افزایش است، یک گروه حافظ حریم خصوصی به مکانیکی‎ها و علاقه‎مندان به تعمیر خودرو هشدار می‎دهد که در صورت عدم رضایت تولیدکننده، تغییر و دست‎کاری ابزارهای کامپیوتری که کنترل ده‎ها جزء از اجزای خودرو را در دست دارند، در آینده می‎تواند به نوعی نقض قانون کپی‎رایت به حساب آید!.

بنیاد Electronic Frontier یا به‌اختصار EFF، که یک دیده‎بان غیرانتفاعی است، بیان می‎کند که قانون حق کپی‎رایت هزاره‎ی دیجیتال (Digital Millennium Copyright Act)، یا به‌اختصار DMCA، تغییر در کدهای این کامپیوترهای کوچک، که به نام واحد کنترل الکترونیک (ECU) شناخته می‎شوند را منع کرده است.

این سازمان از دفتر کپی‌رایت ایالات‌متحده (US Copyright Office) درخواست کرده که علاقه‎مندان و افراد مکانیکی خانگی را از این قانون معاف کنند. این بنیاد در این درخواست از دفتر کپی‎رایت می‎خواهد که صاحبان خودروهایی که به خاطر کنجکاوی و اعتماد به نفس‎شان، سال‎های زیادی در کار مکانیکی هستند از خطرات این قانون وضع‌شده مصون بمانند.

هر سه سال یک‌بار، دفتر کپی‎رایت بررسی می‎کند که آیا فعالیت‎های معین باید از قانون DMCA بخش 1201 معاف شوند یا نه. بخش 1201 افراد را در دور زدن و دست‎کاری کردن و انجام اقدامات فنی که دسترسی به قسمت‎های محافظت‌شده را کنترل می‎کند، محدود می‎کند. هنوز هیچ تاریخی برای این بررسی مجدد معین نشده است ولی به‌رسم همیشه احتمالاً اواسط سال 2015، زمان این بررسی فرا برسد.

کیت والش، وکیل کارکنان بنیاد EFF می‎گوید: “اصل کلی در خطر این است که افرادی که مالک دستگاهی هستند، به جای آن که مجبور به استفاده‎ی آن به روشی باشند که تولیدکننده بخواهد، در کنترل آن کاری هستند که دستگاه انجام می‎دهد. بدین ترتیب وقتی که قانون شما را از تغییر و دست‎کاری یک محصول به هر نحوی منع کند، ایده و حق مالکیت فرد در معرض تهدید می‎باشد.”

ملزومات تغییرات: دسترسی به ECU

امروزه اکثر ECUها تقریباً تمام عملکردهای خودرو را کنترل و اجرا می‎کنند که شامل عملکرد موتور، فرمان و ترمزها می‎شوند. این واحدها توسط کدهایی کامپیوتری اجرا می‎شوند که خودروسازان آن‎ها را اختصاصی و انحصاری در نظر می‎گیرند.

هم مکانیکی‎های حرفه‎ای و هم علاقه‎مندانی که هر روزه بر تعداد آن‎ها اضافه می‎شوند،به دسترسی و تخصص الکترونیکی در ECUها و نرم‎افزارهایی که آن‎ها را اجرا می‎کنند، نیاز دارند.

به عنوان مثال یکی از فعالیت‎هایی که در منطقه‎ی خاکستری قانون DMCA قرار دارد، تغییر و دست‎کاری ECU به منظور افزایش و تقویت عملکرد موتور و یا کاهش مصرف سوخت است. فعالیت بحث برانگیز دیگر، استفاده از حافظه‎ی اضافی روی ECU برای ایجاد یا سفارشی‌سازی یک ویژگی خاص در سیستم کامپیوتری-مخابراتی خودرو (Car’s Telematics) می‎باشد.

در حال حاضر هیچ موردی دیده نشده که یک خودروساز بر اساس قانون نقض DMCA، دادخواستی علیه شخصی تنظیم کرده باشد. در بدترین حالت، گارانتی خودرو به دلیل تغییر این کدها باطل شده است. با تمام این اوصاف این قانون ممکن است که تغییر کند.

Access-To-ECUs

خودروسازان می‎توانند بازار را تحکیم کنند

اگر خودروسازان این نرم‎افزار را ارتقا دهند، به زودی این فناوری به آن‎ها امکان فروش بسته‎های ارتقایی و سفارشی کردن ویژگی‎ها بر اساس نیازهای مشتریان را فراهم می‎کند. به عنوان مثال: آیا می‎خواهید که قدرت خودروی‎تان 40 اسب بخار ارتقا پیدا کند؟ شما می‎توانید این قدرت را از طریق خرید این کارت حافظه به دست آورید. آیا یک زنگ یا رینگتون خاص برای ماشین‎تان می‎خواهید؟ زنگ مورد نظرتان را از وب‎سایت تولیدکننده‌ی تجهیزات اصلی (OEM) دانلود کنید.

اگر این قابلیت به راحتی در دسترس قرار بگیرد، این خدمات بازسازی ECU می‎تواند به یک جریان درآمد سودآور برای خودروسازان تبدیل شود. این امر برای تولیدکننده‎ی تجهیزات اصلی خیلی بهتر است چون می‎توانند حقوق خود را درباره‎ی کدهای ECU تحکیم ببخشند و رقبای خود را در تنگنای رقابتی قرار دهند.

اما این موضوع برای فروشندگان ثانویه‎ی بازاری، یک مسئله‎ی نگران‎کننده است. در حال حاضر بسیاری از کسب و کارها و شرکت‎ها این خدمات بازسازی ECU را، با توجه به نوع ارتقای سفارش شده، در قالب “تراشه‎گذاری” (Chipping) و “تیونینگ” (Tuning) انجام می‎دهند.

انجمن بازار تجهیزات تخصصی (Specialty Equipment Market Association)، به‌اختصار SEMA، بیان می‎کند که این انجمن با خودروسازان در زمینه‎ی ارائه‎ی دسترسی به کدهایی که به آن‎ها امکان ایجاد محصولات سفارشی‌شده را می‎دهند، شراکت دارند. مایک اسپاگ نولا، معاون روابط و توسعه‎ی محصولات در SEMA می‎گوید: “ما امیدواریم که بتوانیم با تولیدکننده‎های تجهیزات اصلی (OEMs) به همکاری‎مان ادامه دهیم تا فروشندگان و تولیدکنندگان ثانویه‎ی بازاری نیز قادر به ایجاد بهترین محصول ممکن برای مشتریان باشند.”

تفسیر می‎تواند تأثیر گسترده‎ای داشته باشد

مفاهیم و دلایل فراتر از محصولات بازاریابی گوشه (Niche Aftermarket) می‎باشند. محققین امنیتی که تهدیدات سایبری خودروها را مطالعه می‎کنند، خودروسازان را به حفاظت بهتر خودروهای‎شان ترغیب و تحریک می‎کنند. این محققین می‎توانند ببینند که تلاش برای انتشار جز‎ئیات یافته‎ها کاهش یافته است.

بنیاد EFF بیان می‎کند که شرکت‎هایی همچون جنرال موتورز، هندا و فورد کدهای ECU را تنها در اختیار شرکت‎های تعمیری‎ای قرار می‎دهند که با آن‎ها قرارداد دارند یا این کار را تماماً در اختیار نمایندگی‎های مجاز خود قرار می‎دهند. این کار سبب می‎شود که قدرت مالکان در امکان انتخاب مکان مورد نظر برای تعمیر خودروی‎شان، کاهش دهد.

والش می‎گوید:”این دقیقاً همان چیزی است که می‎تواند رخ دهد و ما قبلاً دیده‎ایم که قانون DMCAی تمایل به گسترش انحصارسازی دارد.” وی در ادامه بیان می‎کند:”اگر این موضوع به اندازه‎ی کافی از پشتوانه‎ی کافی و سوپاپ اطمینانی، برای استفاده‎ی قانونی، برخوردار نباشد، به تولیدکنندگان قدرت کنترل بازارهای ثانویه، از طریق اعمال نفوذ در قانون را می‎دهد.”

دفتر کپی‌رایت با درخواست پیشین معافیت، در طی دوره‎ی قبلی بررسی DMCA موافقت کرده است که این کنگره در سال 1998 برگزار شد. اگر معافیتی اعطا شود، هر سه سال یک‌بار باید بررسی شود. دفتر کپی‎رایت می‎گوید که امسال 44 درخواست برای معافیت ثبت‌شده است. بر اساس گفته‎های سخنگوی یک گروه تجاری در واشنگتن به نام Auto Alliance، که حافظ منافع خودروسازان بزرگ می‎باشند، هیچ عجله‎ای برای تنظیم دادخواست ندارند.

Interpretation-Could-Have-Broad-Impact

حکم مربوط به مورد کارتریج جوهر

درباره‎ی این که دفتر کپی‎رایت ممکن است به دادخواست خودروها چگونه نظر کند موردی وجود دارد که مربوط به حکم دعوی سال 2012 در مورد کارتریج پرینتر در ششمین دادگاه تجدیدنظر می‎باشد که قضات حکم کردند که یک چیپ کامپیوتری که در حالت پیش‌فرض تنها اجازه‎ی استفاده از کارتریج‎های جوهری تعیین شده توسط Lexmark را می‎دهد، در صورت تغییر و دست‎کاری، قانون DMCA را نقض نمی‎کند.

قاضی گیلبرت اس مریت بیان کرد:”ما باید این قانون را واضح و شفاف کنیم تا در آینده کمپانی‎هایی نظیر Lexmark نتوانند از قانون DMCA به همراه قانون کپی‎رایت، برای کالاهای تولیدی خود، انحصارات ایجاد کنند.”

قانون‎گذار این ایده که قانون کپی‎رایت از کار اصلی و اریجینال حمایت می‎کند را تائید و تصدیق می‎کند اما این را نیز بیان می‎کند که این قانون از اقدامات فنی مانند کد قفل، که برای محافظت از کار اصلی و اریجینال است، حمایت نمی‎کند.

هنوز معلوم نیست که یک دادگاه با چه دقتی می‎تواند این قانون را در موارد شامل دست‎کاری ECUهای داخل خودرو اعمال کند اما والش می‎گوید که هر راه دیگری می‎تواند حقوق هرکسی که از کار با اجزای زیر کاپوت خودرو لذت می‎برد را به خطر بیاندازد. وی می‎گوید:”تصور کنید که کاپوت را بالا می‎زنید و شما به موتور خودروی‎تان و هر چیزی که در جعبه‎های مشکی قرار دارد، نگاه می‎کنید و هیچ کلیدی برای باز کردن قفل این جعبه‎ها در اختیار ندارید!”

autoblog

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

2 نظر برای این مطلب
  1. abbas می‌گوید

    تو ایران که تاثیری نداره!!!

    1. رامین مالدار می‌گوید

      سلام. درسته توی ایران تاثیر نداره ولی تصور کنید که ابزار باز کردن یه سری از قطعات روی نتونین گیر بیارین . صرفنظر از این که در بازار سیاه همه چیز هست